eerst stel ik me even voor aangezien dit het eerste bericht is dat ik hier tik
ik ben Davy, kom uit west vlaanderen en ben samen met mijn vriendin een nieuwbouw huis aan het bouwen in west vlaanderen. ik ben elektricien van opleiding maar werk als treinbestuurder. Dus kom ik nog heel weinig in contact met elektriciteit en elektrische installaties. toch schatte ik mezelf handig genoeg in om de installatie te verwezelijken. tot zover geen probleem. Ik heb dus zowat uitgezet wat en waar we vanalles nodig hadden, wat we mooi vonden en wat niet. we zijn dus tot het besluit gekomen om tot nu toe bticino (living) drukknoppen, stopcontacten en inbouwbakken te gebruiken omdat we deze het mooiste vinden. ik heb hier in de buurt aan enkele verdelers en groothandels prijs gevraagd voor het materiaal en daar begint het probleem. ik zou dus willen werken met teleruptoren, trappenhuisautomaten (verlichting buiten), dimmermodules(leefruimte) en rolluikmodules voor het bedienen van de rolluiken op een centraal punt of evt later automatisch+manuele bediening. bij de offertes zie ik dat er veel verschillende producten worden gebruikt om mee te werken, en dan vooral voor de rolluiken, bij de ene gebruiken ze nikobus, de anderen eltako, de ene 4 modules voor 8 rolluiken de andere 8 + nog extra relais. er waren ook 2 verkopers die me vroegen waarom ik geen basispaket domotica zou gaan gebruiken? als ik toch al dimmermodules en rolluikmodules en teleruptoren wou gaan gebruiken. en ook daar weer verschillen, de ene myhome van bticino, de andere nikobus. aangezien we persoonlijk de niko bediening minder mooi vinden zal deze sowiso wss niet gebruikt worden. ook de siemens logo pist ligt nog open? ik heb hier vandaag wat rondgebladerd en heb ook gezien dat er nogal veel over EIB word gesproken (getikt) maar prijzen van 10000 euro en meer zullen boven ons budget liggen... de vraag is nu, wat gebruik ik het best? wat is goed prijs/kwaliteit? en is het nog aanpasbaar later? als je met teleruptoren gaat werken gebruik je SVV 16*0.8, met die bussystemen gebruiken ze meestal UTP (of iets dergelijks wss om de storingen eraf te krijgen). maw ik zie het bos niet meer door de soorten van systemen

- 15 gewone aan/uit verlichingskringen
- 4 verlichtingskringen met dimmers
- 2 verlichtingskringen met tijdsfuntie/aan/uit
- 8 rolluiken met motor handmatig te bedienen vanop 2 plaatsen (7+1)
deze dingen zou ik later zeker willen bijplaatsen ...
- rolluiken automatisch laten werken
- uitbereiding bovenverdiep
deze dingen zou ik later misschien willen bijplaatsen
- alarmsysteem
- werken met sferen
- simulatie altijd thuis
- zonneluifel met wind-regen-zon autmatisatie
- ....
iemand een idee?
groeten en alvast bedankt