s2000jan wrote:...Ondertussen een offerte binnengekregen van Electro Segers (Herentals) maar eentje die vééééél te hoog ligt (23.300 excl!)
Wij hebben een budget van een dikke 10.000 euro voor elektriciteit in het hele huis ... ..
Jan,
tja, zoals ik je reeds zei, EIB onder de 10.000 euro voor een typisch huis is een beetje laag. Men verkoopt soms van die niet-EIB starterspakketjes voor een 2000 Euro (Gardy) maar dit is volgens mij maar wat honing om u te lokken.. als je uiteindelijk ga opsommen wat je wil en wat je dan nodig hebt, dan kom je er met die pakketjes helemaal niet, wat men ook beweert.
Ik zou zeggen: deze site is ideaal voor u, starten met ster-verbinding naar de kast , in de kast een hoop relais en of telruptoren en eventueel een plc, en voila de basis is gelegd. Zo ben je domotica ready. De rest vindt je hier op het forum.
Dit alleen al zal je minstens 10000 euro kosten (als ik de grootte van je huis kan inschatten aan de hand van de offerte van segers)
Ja kan het ook zo bekijken:
Wat heb je eigelijk gevraagd aan segers? Ga eens na of je alles inderdaad nodig heb in het begin. Soms kan je met een schakelaar alle verlichting aan zetten. m.a.w. in het beginne een aantal kringen samennemen die je later dan uitsplitst. Je kan bv buskabel voorzien maar initieel daar geen sensor of knop plaatsen. In het begin misschien wat onhandig maar zo ben je wel gestart. dimmers kosten veel geld.. dit kan je dan best achterwegen laten in het begin. Jalouzie aktoren, hetzelfde verhaal. Temperatuur sensoren en kleppen idemdito. Indien je dit kan is EIB nog steeds een optie. Indien je dit reeds gedaan had en dus zo reeds aan 25.000 Euro uitkomst moet je het EIB verhaal laten varen.
Je bent goed bezig... Eerst alles goed napluizen en dan pas beslissen.
succes.
johan