Prijs domotica = 2,5 x prijs elektriciteit

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Prijs domotica = 2,5 x prijs elektriciteit

Post by s2000jan »

Ben onlangs naar een domotica installateur gestapt om de mogelijkheden even te bekijken voor onze nieuwbouw (Electro Segers Herentals).

Deze zei me om als leidraad voor de prijs van een domotica installatie te rekenen op 2,5 x de prijs om gewoon elektriciteit in het huis te leggen.

Met andere woorden, als elektriciteit in huis voor 5.000 euro aangelegd wordt, dan zou dit inclusief domotica 12.500 euro zijn.

Ik kan echt niet inschatten of dit veel is (vind het persoonlijk wel vrij hoog)
Ben niet iemand die zelf de handen uit de mouwen steekt (ben niet echt van het handige type :D )

Enige ervaring van jullie kant hieromtrent ?

Bedankt!
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Jan,

Alles hangt natuurlijk sterk af van wat je precies wil ...
Het bedrag van 5000 euro voor een normale installatie lijkt me wat aan de hoge kant (hangt natuurlijk van veel factoren af). Als je natuurlijk niet de handige harry gaat uithangen mag je wel rekenen op een flinke kost naar werk uren.
In onze nieuwbouw woning voorzien we een budget van 3000 euro (voorlopig ruw geschat) om al het elec. materiaal aan te kopen. Dit is nog zonder enige sturing maar wel met alle kabels klaar getrokken om in de toekomst nog een domotica keuze te kunnen maken. Vanaf dan wordt het inderdaad een paar weken zweten om alles op zijn plaats te krijgen.

In iedergeval hangt dat prijs kaartje sterk samen met wat voor sturing je wil werken (niko zal bv. veel goedkoper zijn dan eender welke EIB Fabrikant)

GreetZ
David
Last edited by Gizzmo on Wed Jan 04, 2006 10:16 pm, edited 1 time in total.
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: Prijs domotica = 2,5 x prijs elektriciteit

Post by johan swinnen »

s2000jan wrote:Ben onlangs naar een domotica installateur gestapt om de mogelijkheden even te bekijken voor onze nieuwbouw (Electro Segers Herentals).

Deze zei me om als leidraad voor de prijs van een domotica installatie te rekenen op 2,5 x de prijs om gewoon elektriciteit in het huis te leggen.
...
Als je naar EIB gaat kan dit best kloppen. Bij ons zullen de EIB componenten alleen reeds een 10.000 Euro kosten, en dan reken ik nog niet de bekabeling en de werkuren. 'tja Electro Segers doet domotica met EIB en dan is deze factor van 2,5 zeker niet overdreven.
Of je met domotica ook je confort met 2,5 maal naar boven gaat moet je zelf maar beoordelen.
Deze die beweren dat domotica reeds kan vanaf een 2000 a 3000 euro meer dan de klasieke installatie is volgens mijn berekeningen pure begoocheling.
mvg
johan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Bestek

Post by Thorgal »

Laat eenvoudigweg eens een bestek opmaken.

Het is inderdaad duurder, maar je krijgt dan wel onmiddellijk een meerfunctionalitieit die met een klassieke elektrische installatie niet te halen valt: sferen, alles uit, paniekschakeling ...
Dit krijg je bij eender welk domotica-systeem \"er eenvoudig bij\". 't Is te zeggen: dit zijn de meest eenvoudige functies die je met een domotica-systeem kunt realiseren en die je met een klassieke elektrische installati niet zonder meerkost kunt realiseren.

Bvb. trappenhuisverlichting: klassiek: meerdere pulsschakelaars met een tijdsrelais dat vertraagd uitvalt. De meeste EIB relais bezitten daartegen onmiddellijk al de functie om vertraagd uit te valllen.

Dus: vergelijk functies, en niet alleen \"het aantal lichtkringen\". Als je de meerfunctionaliteit die door domotica geboden wordt niet nodig hebt, dan heb je geen domotica-systeem nodig in je woning.
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Bedankt reeds voor alle antwoorden.

Ik heb ondertussen bij Electro Segers een offerte aanvraag ingediend.

Ik vermoed wel dat bij een basisfunctionaliteit alsnog 80% van de investering zal uitgaan naar het initieel voorzien van alle bekabeling en dergelijke ...

Wat is er op tegen om eventueel alle bedrading in de schakelkast te laten aankomen en daar te werken met bv het LOGO systeem van Siemens ? Of is dit niet zo flexibel ?

Jan.
MoH1983
DomoMember
Posts: 6
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:58 am

Post by MoH1983 »

Het EIB is dan wel duur in de aanschaf maar, naar een aantal jaar begin je die kosten er uit te halen. Denk bijvoorbeeld aan automtische lichtdimming, de gemiddelde huiskamer heeft zo'n 200-400W aan verlichting die vaak onnodig brand (incl. sfeerlampjes enz), rolluiken autom. dicht om warmte binnen te houden, enz ,enz.

Het is inderdaad duur, maar als je een x hier neer zet wat je precies wilt, kan ik eventueel wel een schattingsprijsje geven, ook ff het aantal lichtgroepen geven. daarbij ging het ook om een nieuwbouw woning toch?

MVG Jasper
EIB-programeur/Elektrotechnisch installateur
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Bedankt Jasper voor je antwoord.

Ondertussen een offerte binnengekregen van Electro Segers (Herentals) maar eentje die vééééél te hoog ligt (23.300 excl!)

Wij hebben een budget van een dikke 10.000 euro voor elektriciteit in het hele huis ... wat kan daarvoor aangeboden worden in combinatie met domotica ?
Ik wil enkel er voor zorgen dat de basis reeds gelegd is, dat er bepaalde functies nu nog niet voorzien zijn dat is niet erg, maar wil later wel kunnen uitbreiden zonder te moeten 'breken'

Je mag me altijd contacteren .... (zie hotmail adres)
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

s2000jan wrote:...Ondertussen een offerte binnengekregen van Electro Segers (Herentals) maar eentje die vééééél te hoog ligt (23.300 excl!)

Wij hebben een budget van een dikke 10.000 euro voor elektriciteit in het hele huis ... ..
Jan,

tja, zoals ik je reeds zei, EIB onder de 10.000 euro voor een typisch huis is een beetje laag. Men verkoopt soms van die niet-EIB starterspakketjes voor een 2000 Euro (Gardy) maar dit is volgens mij maar wat honing om u te lokken.. als je uiteindelijk ga opsommen wat je wil en wat je dan nodig hebt, dan kom je er met die pakketjes helemaal niet, wat men ook beweert.
Ik zou zeggen: deze site is ideaal voor u, starten met ster-verbinding naar de kast , in de kast een hoop relais en of telruptoren en eventueel een plc, en voila de basis is gelegd. Zo ben je domotica ready. De rest vindt je hier op het forum.
Dit alleen al zal je minstens 10000 euro kosten (als ik de grootte van je huis kan inschatten aan de hand van de offerte van segers)
Ja kan het ook zo bekijken:
Wat heb je eigelijk gevraagd aan segers? Ga eens na of je alles inderdaad nodig heb in het begin. Soms kan je met een schakelaar alle verlichting aan zetten. m.a.w. in het beginne een aantal kringen samennemen die je later dan uitsplitst. Je kan bv buskabel voorzien maar initieel daar geen sensor of knop plaatsen. In het begin misschien wat onhandig maar zo ben je wel gestart. dimmers kosten veel geld.. dit kan je dan best achterwegen laten in het begin. Jalouzie aktoren, hetzelfde verhaal. Temperatuur sensoren en kleppen idemdito. Indien je dit kan is EIB nog steeds een optie. Indien je dit reeds gedaan had en dus zo reeds aan 25.000 Euro uitkomst moet je het EIB verhaal laten varen.
Je bent goed bezig... Eerst alles goed napluizen en dan pas beslissen.
succes.
johan
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Dus als ik het goed begrijp vraag ik aan de elektricien dat hij alle kabels laat toekomen op het elektriciteitsbord. Dan koop ik (of vraag ik aan de elektricien) bv het Logo materiaal van Siemens en zo ben ik vertrokken ... is het dat wat je bedoelt ?

Thanks voor de reactie !
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

s2000jan wrote:Dus als ik het goed begrijp vraag ik aan de elektricien dat hij alle kabels laat toekomen op het elektriciteitsbord. Dan koop ik (of vraag ik aan de elektricien) bv het Logo materiaal van Siemens en zo ben ik vertrokken ... is het dat wat je bedoelt ?

Thanks voor de reactie !
Voor wat ik ervan begrijp zul je met het logomateriaal niet genoeg hebben. De logo vervangt gewoon de PLC. het is dus het brein van je domotica. Maar de "schakelelementen" Dus de teleruptoren, relais of SSR (solid state relais) zul je ook nodig hebben.
Dus wat is er dan verschillend van een gewone installatie:
Gewoon: zekeringen, schakelaars op 230V , kruisschakkelaars, verbinding van schakelaar naar verbruiker.
Domotica: zekeringen, schakelaars op 12V, pulsschakelaars, alle schakelaars met draden naar de kast, alle verbruikers met draden naar de kast. Logo koppelen met schakelaars, logo koppelen met teleruptoren, teleruptoren koppelen met verbruikers. Logo programeren. voila.
mvg
johan.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Even voor de zekerheid vermelden dat die logo's wel direkt de verbruikers kunnen schakelen, dus indien gewenst heb je dan de teleruptoren of relais niet nodig ...

Maar dan zit je weer wel met het probleem, als er een uitgang stuk gaat, zit je voor heel die logo met problemen hé ... Dit wil dus zeggen, 1 uitgang stuk is 1 licht niet werken, maar 1 logo stuk is stuk of 4 lichten niet werken, en dus ook hele logo vervangen of laten repareren ... Dit repareren lijkt me dan ook de beste optie als je maar 1 uitgang stuk hebt, maar indien je dit niet zelf kan repareren, moet je hele logo er wel uit ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

gaan die dingen dan zo vlug stuk ?

Hebben die Logo-producten eigenlijk iets te maken met EIB ?

En nog iets: er bestaat ook zoiets als Dobiss ... die kunnen schakelen op kringen blijkbaar (vb. kring 1e verdieping) waarbij iedere schakelaar/lichtpunt een nummer krijgt ??? Is dat dan niet beter ? Hierdoor veel minder kabels naar het schakelbord en terug, of vergis ik mij hier ?

Bedankt voor de hulp!
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

s2000jan wrote:gaan die dingen dan zo vlug stuk ?

Hebben die Logo-producten eigenlijk iets te maken met EIB ?

En nog iets: er bestaat ook zoiets als Dobiss ... die kunnen schakelen op kringen blijkbaar (vb. kring 1e verdieping) waarbij iedere schakelaar/lichtpunt een nummer krijgt ??? Is dat dan niet beter ? Hierdoor veel minder kabels naar het schakelbord en terug, of vergis ik mij hier ?

Bedankt voor de hulp!
Nee, logo heeft niets te maken met EIB maar Logo heeft wel een KNX (EIB) connectie module. Dus je kan een aantal EIB signalen naar de logo sturen, die daar allerlei functies op laten uitoefenen (logica, tijd...) en dan terug signalen sturen naar de (andere) EIB modules. Een logo zonder KNX/EIB module is dus niet compatibel met EIB.
(voor de andere vragen laat ik andere spreken...)
Johan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik durf ook niet te zeggen dat ze zo vlug stuk gaan, 't is maar ALS ze stuk zouden gaan, wat uiteindelijk altijd een realiteit kan blijven hé ! Zelfs al duurt dat 5 of 10 jaar ...

Maar dit hoeft geen factor te zijn om er niet voor te kiezen hé ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
MoH1983
DomoMember
Posts: 6
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:58 am

Post by MoH1983 »

Dat is wel een dure offerte. Ik weet niet wat je allemaal wilt gaan schakelen ? Een leuke basis is lichtGROEPEN schakelen, dus direct van de automaten in je meterkast. HHier heb je aan een voeding en een 16-voudige actor met een aantal PIR's of tatsters al genoeg. Je kan altijd met een kleine basis beginnen, en die uitbreiden naar wens, geen probleem. Maar die offerte is denk ik duur omdat de uurlonen vaak hoog liggen, qua materiaal weet iki niet wat ze allemaal gecalculeerd hebben, maar ik vind het hoog. Ik heb hier in Nijmegen de Rabobank voorzien van EIB, iedere verdieping op PIR's (4 tot 10 per verdieping) 5 verdiepingen + 2 parkeerkelders. Toiletten en algemene ruimtes op het alarm, indien er wordt ingebroken, automatisch alle verlichting aan (met tijdsvertraging ivm de hoge vermogens) een bedieningspaneel met binaire ingangen, gewone 24V sleutelschakelaars om te overbruggen per verdieping), automatische buitenverlichting (sensor+klok), en voor de rest weet ik het allemaal niet zo snel meer. Dit alles incl. manuren (IKzelf dus) rond de 30000,- Het ging hier dan ook om 64 deelnemers op de EIB-lijn
Zit in die offerte ook de conventionele installtie dan, want dan valt het wel mee, het ging toch om nieuwbouw?

Ik hoop dat je hier iets wijzer van word

Jasper
Post Reply