Volgens Bart zijn er op dit forum hulp lustige genoeg. Dat heeft me aan het denken gezet en aangezien ik er zelf niet helemaal uitkom vraag ik dus bij deze jullie hulp.
Januari 2006 vindt de start van onze nieuwe woning plaats en omdat ik dus geen zeeen van tijd meer heb ga ik gewoon op dit forum alles stap voor stap opsommen om hopelijk via jullie de juiste weg te kiezen. De bedoeling is natuurlijk ook dat er de nodige discuties ontstaan waardoor we misschien allemaal nog wat kunnen bijleren (ik ongetwijfeld) en hopelijk hebben andere toekomstige bouwers er dan ook nog wat aan.
De bedoeling van heel de installatie is om (zeker in het begin) een conventionele installatie te combineren met een kleine basic sturing, eventueel via een goedkope plc of logo.
Naar gelang de tijd moeten er meer en meer functies mogelijk worden, die de conventionele installatie vervangt. Belangrijk is dus om nu al goed uit te zoeken hoe het later moet gaan worden, en zo doende de nodige voorzieningen in te werken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een EIB netwerk op UTP kabel maar ook alle andere mogelijkheden staan nog open. Niet onbelanrijk is het punt dat ik graag zou werken met 2 of 3 touchscreens die in verbinding staan met een PC en dus moeten de gebruikte onderdelen bestuurbaar zijn via een centrale software applicatie. Natuurlijk moet de hele installatie ook werken zonder de PC. Het hele PC gebeuren zal later ook het \"Home entertainment\" gedeelte voor zijn rekening gaan nemen (Multi Audio, Multi Video, Multi www access) en misschien ook nog wel een camera beveiliging?
Hier gaan we dan ...
Als eerste misschien even een aanzicht van de plannen, zo krijgen jullie een idee hoe alles er gaat uitzien.
3D perspectief:
Bovenaanzicht van de beneden verdieping:

Bovenaanzicht van de boven verdieping:

Het handigste lijkt me om kamer voor kamer af te gaan.
Laten we simpel beginnen en starten met de was plaats en berging.
Wasplaats:
Aangezien we volgens ons budget waarschijnlijk de eerste jaren enkel de benedenverdieping zullen inrichten zal deze ruimte dienst doen als wasplaats/badkamer. Belangrijkste functies zijn:
- Was en droogmachine
- Condenstatie Verwarmings ketel (warm water en vloerverwarming)
- Douche
- Badkamer meubel met nodige voorzieningen
Electrische Voorzieningen:
- 1 lichtpunt (001)
- 4 speciaal afgezekerde stopcontacten (Was / droogmachine, verwarmings ketel, 1 extra?)
- 2 stopcontacten aan de wastafel
- Stroom voorziening voor lampen aan wastafel
- 1 schakelaar voor lichtpunt (001)
Wat met Multiroom Audio?
wat met Alarm (is het nodig om ook hier een voeler te plaatsen?
wat met Bediening screens (raam staat op de zuidkant)
Berging (koele):
Functie, opslag van etenswaren en andere huishoudelijke spullen. Mogelijk komt hier in de toekomst nog een diepvriezer te staan.
Electrische Voorzieningen:
- 1 Lichtpunt (002)
- 2 stopcontacten (speciale zekering voor diepvriezer???)
- 1 schakelaar voor lichtpunt (002)
Eens ik de juiste info heb kunnen verzamelen uit de discuties hier, vul ik het plan kamer voor kamer aan met de juiste schema's (eendraads en bovenaanzicht)
Alvast dank voor al jullie meedewerking en laat de discutie nu maar starten

GreetZ
David