Wat zal volgens jullie doorbreken?

Moderator: Domotix-Moderators

Wat zal volgens jullie doorbreken?

Domotica in al zijn aspecten
21
75%
PLC in de huisinstallatie
0
No votes
Logo in huis
3
11%
Geen van de drie
2
7%
PLC en LOGO gecombineerd met relais'
2
7%

Total votes: 28

chfauco
DomoFan

Post by chfauco »

Op batibouw zag ik een nuvo systeem, leuk en duur ...
http://www.nuvotechnologies.com/essentia.htm

Op de projecten pagina's staat:
http://www.james.lipsit.com/whole.htm
hij maakt gebruik van een Sima SSW-6 die nog niet te duur lijkt.
Maar heb nog geen technische infoervan gevonden...

Hoe plan je de selectie te maken van de ingangen of volume aan te passen, als je bvb i d badkamer bent ? RF afstandsbediening bvb ?

Thx!
Christophe
Beens
DomoMember

Post by Beens »

Gewoon met drukknoppen. Ik heb in mijn badkamer 4 drukknoppen voorzien. 2 voor het licht en 2 voor audio. Met 1 knop kan ik de bron selecteren en met de tweede het volume regelen. Alle drukknoppen zijn via een multikabel aangesloten en komen op een centraalpunt bij elkaar.
Safan
DomoMember

Post by Safan »

In ieder geval géén systeem van een kleine speler ...

Ik heb de laatste maanden geïnformeerd over verschillende systemen ....er zijn teveel kleine spelers in een marktsegment dat niet aantrekkelijk is zolang je er zelf niet aan kan prutsen!

Het ontwerpen van een domoticasysteem waarvan je effectief kan zeggen dat het bijdraagt tot een hoger comfort en prijsbesparing volledig geparametreert en afgestemd is voor de gewone niet-kapitaalkrachtige gebruiker niet interessant...

Daarom grijpen sommige mensen naar PLC's, die meestal een grote levensverwachting hebben en er voor de meeste modellen genoeg inputs&outputs voorzien zijn.... als men de software nog ergens kan recupereren valt het zeker nog mee ......

Ik vind het jammer dat je zo weinig leest over gebruikerservaringen over de vele merkjes op zich ... het dringt mij ook meer in de richting van een simpel, goedkoop en werkbaar systeem van een gevestigd merk zoals niko ....
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ja,

Dat is wat men zou denken hé, dat er meer mensen hun verhaal eens doen over hun ervaringen ....

Ik weet ook niet waarom je niet meer leest ... Bij deze nog maar eens oproep zeker ....

Bart
elektro e.k.
DomoFan

Post by elektro e.k. »

Voor muziek distributie zoek maar eens naar EIS KB sound op google

Start vanaf ongeveer voor een audiosyteem 150€
Attachments
eis_serie200ned-gebruiksmanual.pdf
(490.57 KiB) Downloaded 837 times
Beens
DomoMember

Ervaring Teletask

Post by Beens »

Hoi Domo lovers,

Zoals gevraagd zal ik proberen om mijn ervaring met een Teletask systeem neer te schrijven. Zelf heb ik 2 jaar avondles gevolgd om te kijken welk systeem de beste prijs/kwaliteit verhouding had. Voor mij was dat duidelijk Teletask. Het volgende vind ik belangrijk voor een systeem:

1- Het moet schaalbaar zijn. Je kan eenvoudig beginnen met alleen een centrale en later uitbreiden. Ik ben dan ook met alleen een centrale begonnen en een dimmerprint. Dit wil zeggen 32 ingangen 40 uitgangen.
Later heb ik zelf uitbreidingsprinten gemaakt voor nog 16 extrz uitgangen.

2- Het moet een centraal systeem zijn. Omdat ik niet weet wat de toekomst brengt wil ik alle bekabeling op een centraal punt hebben zodat ik veilig zit voor de toekomst. Bij teletask kun je met beide uit de voeten maar in principe is het een centraal systeem.

3- Er moet een mogelijkheid zijn om zelf software te schrijven een grafische interface bijvoorbeeld. Bij Teletask zitten standaard een OCX en dll's die je kan gebruiken in de bekende programeertalen.

4- Het moet gemakkelijk te installeren zijn. Het leggen van de bekabeling stelt op zich niet veel voor. Je moet je niet druk maken of de lamp nu met een wissel of kuisschakeling gemaakt wordt. Gewoon alles naar de kast rollen, de rest is programeer werk.

Tot nu toe heb ik het nog nooit meegemaakt dat de centrale opnieuw opgestrart moest worden omdat het besturingssysteem vastliep.
Het enige wat ik aan de hand heb gehad is dat de bliksem de centrale opblies. Gelukkig is dit voor de verzekering. Het is dus raadzaam om een bliksembeveiliging te installeren.

mvgr,

Henri
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Beste Henri,

Hoe lang heb je toen moeten wachten, vooraleer de centrale vervangen was, en heb je een mogelijkheid om alles manueel te kunnen bedienen, zoja, eventueel eens wat uitleg daarover ...

Bart
Beens
DomoMember

Post by Beens »

Bart,

Ik heb 2 dagen moeten wachten voordat de centrale geariveerd was bij de installateur. Hij heeft het moederbord vervangen en een bliksembeveiliging toegevoegd op de voedingen van de centrale, de telefoon en de TV. Op zich kan ik niks manueel bedienen. In de zomer is dit geen probleem omdat het gebruik van verlichting minimaal is in de winter daar en tegen kan dit wel vervelend zijn. Maar ja 2 dagen overleefd iedereen wel.

mvgr.

Henri,
on4cet
Site Admin

Audio-systeem badkamer ...

Post by on4cet »

Met de bliksembeveiliging zal dit zeker een stuk meer veiligheid geven naar de toekomst !

Zeg Henri, leg nog eens uit, hoe jij het juist gedaan hebt voor de muziekdistributie in de badkamer ?

Ik heb een digitale potentiometer (maxim-ic), die bestuurt de audio-ingang van een auto-eindversterker, en de luidsprekeruitgang daarvan gaat naar de speakers in de badkamer ...
Source selecteren, met een digitale switch (ic-basis) ?

Leg eens uit hoe jij het doet ... Bij mij is het zo, dat die potmeter met 1 drukknop kan aangestuurd worden, 1x drukken is op, Blijven drukken is harder of zachter geloof ik, weet het al niet meer vanbuiten, en nog eens is af, maar ik zou ook de voeding van die eindversterker nog willen schakelen, ik vrees dat ik nog een extra drukknop ga nodig hebben hiervoor, al goed dat ik een 7module potje genomen heb ...

Groeten,

Bart
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

is da moeilijk om zelf uitbreidingsprinten te maken voor teletask?
wat voor interface heb je dan?
kan je ook makkelijk ingangsprinten bijmaken?

en hoeveel kan dat dan besparen?
zie op domoticashop 8-ingang-module voor 173 euro en 8-uitgang-module voor 151 euro.

dimmers worden duidelijk de vellemen k8003
hallo
DomoFan

Re:

Post by hallo »

roeln wrote:is da moeilijk om zelf uitbreidingsprinten te maken voor teletask?
wat voor interface heb je dan?
kan je ook makkelijk ingangsprinten bijmaken?

en hoeveel kan dat dan besparen?
zie op domoticashop 8-ingang-module voor 173 euro en 8-uitgang-module voor 151 euro.

dimmers worden duidelijk de vellemen k8003
De uitbreidingsprinten die je op SUB-D aansluit, dat moet te maken zijn, die op de bus lijkt mij een ander paar mouwen.

Die dimmers, K8003, zijn die er nog? De website van Velleman zegt dat die vervangen zijn door een andere nummer.
Robin
DomoMember

PCB Houder voor DIN RAILMONTAGE

Post by Robin »

Weet er iemand waar ik die PCB houder voor DIN-railmontage kan bestellen? Want ik zou velleman DC-gestuurde dimmers willen gebruiken (K8064) en deze monteren op een DIN-rail.

Heeft iemand ervaring met deze dimmers qua levensduur.

Bedankt voor de reply
Post Reply