Ik zou in sommige kamers van ons huis ethernet connecties willeg leggen voor internet (bv slaapkamers, living, keuken,...) en misschien ook aan de TV (digitale TV ?).
Ik heb nu :
- een laptop
- een wireless router met ingebouwde printserver waar mijn printer aanhangt en 4 vaste poorten
- een modem.
Ik zou graag 2 dingen doen :
- een handige manier vinden om deze hardware te installeren zodat ik in de living en buiten draadloos kan werken. Ontvangst in andere ruimtes is niet zo belangrijk. De printer indien mogelijk op een bereikbare plaats... (en dus waarschijnlijk dicht tegen de router )
- wachtbuizen met kabel leggen om alle ruimtes die ik wil aan te sluiten op internet. Waarschijnlijk kan ik daarvoor mijn bestaande router gebruiken ?
Omdat ik in de meeste kamers meer dan 1 aansluitpunt wil leggen, -maar waar telkens voorlopig 1 effectief gebruikt hoeft te worden- dacht ik om al die aansluitpunten naar een centrakle kast te brengen en die daar te patchen zoals ik ze nodig heb : voorlopig op mijn bestaande router, eventueel later uit te breiden naar een groter netwerk (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar je weet nooit).
Bon, een hele boterham. En nu mijn vraag : hoe pak ik dit het beste aan ? Waar installeer ik mijn router en modem ? Moet mijn router dicht tegen de patch kast staan ? Hoe moet zo een kast er dan uitzien ? enz, enz... (ik heb nog nooit zo een kast van dichtbij gezien )
Ethernetwerk
Moderator: Domotix-Moderators
-
- DomoFreak
Beste Koen,
Niet alleen aan de Tv een ethernet-aansluiting voorzien, maar ook aan je stereotoren ... (internet-radio etc...) ... Je doet er trouwens beter aan, van er een reeks te leggen ipv. 1 ... Ik heb er stuk of 3 ... 4 , zowel aan de tv als aan de stereotoren ... Verder nog op stuk of 4 andere plaatsen in de living, in de keuken, in de werkhoek, op de slaapkamers, in de berging ....
Ik heb m'n wireless router gewoon aan m'n rack gezet, of althans, daar waar m'n rack gaat komen, want ik moet daar eerst nog vloeren ... Dat is ongeveer in het midden van het huis, maar dan wel aan de linkse kant ... en ik kan over heel m'n huis inclusief de tuin draadloos internetten. Ik heb de power maar op 50mW staan, terwijl ik nog tot 251 mW zou kunnen .... Dus geen probleem ... Ik zou hem aan het rack laten staan, omdat de vaste poorten (geswitchte!!) dan direkt gebruikt kunnen worden om via je patchpaneel andere plaatsen van internet te voorzien.
Je moet sowieso al je utp's of ftp's naar de centrale plaats brengen hé ... Maar dat is inderdaad een goed idee, en als het puur voor internet is, ze gooien de 10Mbit hub's naar je oren ... Heb zelf ook een 10Mbit hub van 3com liggen met 24 poorten ... MEEEEER dan genoeg dus, 't is maar 10Mbit, maar internet is nu zelfs nog maar een goei 5 MBit, dus, 't kan nog even mee ...
Ik heb ook even op voorhand gedacht om m'n wireless router gewoon in de living te zetten en via een utp kabel naar m'n adsl modem te gaan die dan aan m'n rack staat, maar blijkt niet nodig, en 't probleem zou dan zijn om die 4 extra poorten nog te kunnen gebruiken ... Dan zou je al 4 extra kabels moeten leggen vanop die plaats naar je rack, en dat is dan weer gekkenwerk zou ik zeggen ...
Maar ik kan het niet genoeg zeggen, leg genoeg kabels, je gaat die utp's niet alleen voor netwerk kunnen gebruiken, ook voor je telefoon, fax etc... En ook voor andere elektronica projectjes, bv. IR-distributie etc.... Of om bv. rechtstreeks video-beelden of audio over te sturen ...
Een goed studie en analyse is onontbeerlijk, ik durf zonder schroom zeggen dat ik er 3 jaar over gedaan heb, eer ik klaar was om aan de job te beginnen !
Groeten,
Bart
PS. Zal eens een paar fotookes zoeken van zo'n patchpaneel racks ... Ik heb er zelf ook eens een paar genomen bij een klant, maar kan ze niet meer vinden ....
Niet alleen aan de Tv een ethernet-aansluiting voorzien, maar ook aan je stereotoren ... (internet-radio etc...) ... Je doet er trouwens beter aan, van er een reeks te leggen ipv. 1 ... Ik heb er stuk of 3 ... 4 , zowel aan de tv als aan de stereotoren ... Verder nog op stuk of 4 andere plaatsen in de living, in de keuken, in de werkhoek, op de slaapkamers, in de berging ....
Ik heb m'n wireless router gewoon aan m'n rack gezet, of althans, daar waar m'n rack gaat komen, want ik moet daar eerst nog vloeren ... Dat is ongeveer in het midden van het huis, maar dan wel aan de linkse kant ... en ik kan over heel m'n huis inclusief de tuin draadloos internetten. Ik heb de power maar op 50mW staan, terwijl ik nog tot 251 mW zou kunnen .... Dus geen probleem ... Ik zou hem aan het rack laten staan, omdat de vaste poorten (geswitchte!!) dan direkt gebruikt kunnen worden om via je patchpaneel andere plaatsen van internet te voorzien.
Je moet sowieso al je utp's of ftp's naar de centrale plaats brengen hé ... Maar dat is inderdaad een goed idee, en als het puur voor internet is, ze gooien de 10Mbit hub's naar je oren ... Heb zelf ook een 10Mbit hub van 3com liggen met 24 poorten ... MEEEEER dan genoeg dus, 't is maar 10Mbit, maar internet is nu zelfs nog maar een goei 5 MBit, dus, 't kan nog even mee ...
Ik heb ook even op voorhand gedacht om m'n wireless router gewoon in de living te zetten en via een utp kabel naar m'n adsl modem te gaan die dan aan m'n rack staat, maar blijkt niet nodig, en 't probleem zou dan zijn om die 4 extra poorten nog te kunnen gebruiken ... Dan zou je al 4 extra kabels moeten leggen vanop die plaats naar je rack, en dat is dan weer gekkenwerk zou ik zeggen ...
Maar ik kan het niet genoeg zeggen, leg genoeg kabels, je gaat die utp's niet alleen voor netwerk kunnen gebruiken, ook voor je telefoon, fax etc... En ook voor andere elektronica projectjes, bv. IR-distributie etc.... Of om bv. rechtstreeks video-beelden of audio over te sturen ...
Een goed studie en analyse is onontbeerlijk, ik durf zonder schroom zeggen dat ik er 3 jaar over gedaan heb, eer ik klaar was om aan de job te beginnen !
Groeten,
Bart
PS. Zal eens een paar fotookes zoeken van zo'n patchpaneel racks ... Ik heb er zelf ook eens een paar genomen bij een klant, maar kan ze niet meer vinden ....
- Attachments
-
- Rack Voorbeeld 1
- Rack-Vb1.jpg (22.68 KiB) Viewed 9341 times
Je kan trouwens ook een klein 19\" rack installeren, ik zal een foto plaatsen om een idee te krijgen. Dit zijn meestal modellen, die je tegen de muur hangt, en waarvan je de 2 voorste delen kan loskoppelen en naar voor laten zwenken, zodat je makkelijk achteraan kan bekabelen etc...
- Attachments
-
- Klein Rack
- Rack-klein.jpg (15.99 KiB) Viewed 9339 times
Cat6!
Waar koop je zulke kasten?on4cet wrote:Je kan trouwens ook een klein 19" rack installeren
Hoe het er in de buurt van de kast moet uitzien, daar ben ik ook nog niet volledig uit, maar 1 ding doe ik zeker Cat6 STP (shielded dus!) kabels van de kast naar de kamers trekken. Dan kun je wat netwerk snelheden betreft nog veilig tot gigabit ethernet. Daar moet je toch voor thuisgebruik al een flink aantal jaar mee verder kunnen.Koen Matthijs wrote:hoe pak ik dit het beste aan?
Het eerste dat ik zeker ga doen is alle kabels op een patch paneel laten samenkomen. Een nieuwe trend is trouwens Power over Ethernet. Van de 4 paren in een ethernet draad worden er dan twee gebruikt als voeding. Geschikt voor kleine IP camera's, IP telefonie, etc. Er zijn twee soorten toestellen die power op de kabel bijsteken. Enerzijds heb je netwerk switches die dit al doen, maar die bevinden zich nog meer in de high-end bedrijfssegmenten, maar je hebt ook toestellen die je tussen je gewone hub/switch en het patch paneel kunt steken en die poort per poort voorzien van de nodige stroom.
In elke kamer neem ik zeker een inbouwdoos met twee RJ45 connectoren. Ik neem geen RJ11 bekabeling meer. Een RJ11 plug klikt ook in een RJ45 connector en verbind dan enkel maar de nodige draden voor een oud telefoontoestel. Op die manier hoef je geen bekabeling te leggen die sneller verouderd raakt.
Ringo
Re: Cat6!
Ik ben beginnen lezen in het boek Cabling: The Ultimate Guide to Network Wiring. De nood om shielded kabel te leggen is al een pak verminderd. Ze raden namelijk aan enkel in hoog radio gevoelige omgevingen STP kabel te gebruiken. Zulke omgevingen zijn bijvoorbeeld ziekenhuizen, luchthavens en dergelijke. Daar valt mijn huisje niet onder, dus ik denk wat geld te kunnen uitsparen door toch maar gewone UTP te installeren, maar zeker Cat6.ringods wrote:Hoe het er in de buurt van de kast moet uitzien, daar ben ik ook nog niet volledig uit, maar 1 ding doe ik zeker Cat6 STP (shielded dus!) kabels van de kast naar de kamers trekken.
Ringo
Re:
Je mag hier niet enkel de kabel in rekening brengen. Voor een shielded installatie moet je de shielding gebruiken over de volledige verbinding. Als je dus Preflexibel kabels legt, dan moet je aan beide uiteinden de shielding goed verzorgen. Dit wil zeggen dat als je in de buurt van de kast met een patch paneel werkt, en met patch kabels verder doorlust naar een hub of switch, dat die patch kabels ook shielded moeten zijn etc... (Dit is voor zover ik de uitleg uit het boek goed begrijp).ON4DLO wrote:Is het prijs verschil tussen deze twee kabels zo'n groot?
Prijslijst van alle Preflexibel kabel kan hier geraadpleegd worden.
Ringo
Wat die kleine 19\" racks betreft, zijn te verkrijgen waar je de grote kunt krijgen, dus via groothandels in electromateriaal of de computer-speciaalzaak ...
STP heb ik niet gebruikt, niet nodig, heb FTP gelegd, is ook afgeschermd, maar is minder sterk dan STP, STP is echt met een geweven draadnet, FTP met zilverpapier ...
Ik heb FTP gelegd, omdat ik als radio-amateur zijnde nogal wat met RF in de lucht kan zitten ... En als het dan iets kritischer zou worden heb ik her en der een FTP liggen.
Maar 't probleem is niet alleen dat je FTP outlets moet hebben en FTP patch-kabels, eigenlijk feitelijk kan je geen gewone UTP en FTP bij mekaar brengen op een patchpaneel, want voor FTP of STP moet je ook shielded patchpanelen gebruiken ... Je kent dat spreekwoord hé, de zwakste schakel in een ketting ....
CAT5e kan ook makkelijk Gigabit halen, hangt van de omgeving af, en vooral de lengte, ik denk dat ik nergens boven de 30 meter gegaan ben, dus, stel dat ik nog maar 600 Mbit overhoud, ik denk dat dat meeeeer dan genoeg is voor thuisgebruik hoor .... 't is niet dat ik daar 10 mensen achter een switch zet, dewelke dan met copper-wire verbonden is aan de rest ... Dan zal ik wel Fiber leggen via de kruipkelder ...
De kelder is trouwens zo ontworpen, dat ik daar een heel datacenter kan onderbrengen indien nodig ....
Wat die power over ethernet betreft, zolang je geen gigabit gaat gebruiken, kan je perfect ook voeding meesturen over diezelde utp, maar dan op een ander paar ... En daarom dat ik altijd zeg, leg wat meer UTP's, dan kan je er een koppel gebruiken voor projectjes ofzo ...
Neem 2 x 0,8 ... dat is bij mijn weten 1,6 carré, dus als je weet dat ze daar verlichting oversturen ... Dan kan je daar ook met gemak een gestabiliseerde voeding aanhangen, en her en der apparaatjes gebruiken die 12 volt nodig hebben hé ... Natuurlijk kijken naar de Max. Ampérage die je utp kan verdragen ...
Heeft iemand hier een idee van ... 1,5² moet je afzekeren met 16A zeker, dus zou 16A dan het veiligste punt zijn, en kan je er een stuk over, vooraleer je kabels gevaarlijk warm worden, of is 16A wel echt de grens ?
Bart
STP heb ik niet gebruikt, niet nodig, heb FTP gelegd, is ook afgeschermd, maar is minder sterk dan STP, STP is echt met een geweven draadnet, FTP met zilverpapier ...
Ik heb FTP gelegd, omdat ik als radio-amateur zijnde nogal wat met RF in de lucht kan zitten ... En als het dan iets kritischer zou worden heb ik her en der een FTP liggen.
Maar 't probleem is niet alleen dat je FTP outlets moet hebben en FTP patch-kabels, eigenlijk feitelijk kan je geen gewone UTP en FTP bij mekaar brengen op een patchpaneel, want voor FTP of STP moet je ook shielded patchpanelen gebruiken ... Je kent dat spreekwoord hé, de zwakste schakel in een ketting ....
CAT5e kan ook makkelijk Gigabit halen, hangt van de omgeving af, en vooral de lengte, ik denk dat ik nergens boven de 30 meter gegaan ben, dus, stel dat ik nog maar 600 Mbit overhoud, ik denk dat dat meeeeer dan genoeg is voor thuisgebruik hoor .... 't is niet dat ik daar 10 mensen achter een switch zet, dewelke dan met copper-wire verbonden is aan de rest ... Dan zal ik wel Fiber leggen via de kruipkelder ...
De kelder is trouwens zo ontworpen, dat ik daar een heel datacenter kan onderbrengen indien nodig ....
Wat die power over ethernet betreft, zolang je geen gigabit gaat gebruiken, kan je perfect ook voeding meesturen over diezelde utp, maar dan op een ander paar ... En daarom dat ik altijd zeg, leg wat meer UTP's, dan kan je er een koppel gebruiken voor projectjes ofzo ...
Neem 2 x 0,8 ... dat is bij mijn weten 1,6 carré, dus als je weet dat ze daar verlichting oversturen ... Dan kan je daar ook met gemak een gestabiliseerde voeding aanhangen, en her en der apparaatjes gebruiken die 12 volt nodig hebben hé ... Natuurlijk kijken naar de Max. Ampérage die je utp kan verdragen ...
Heeft iemand hier een idee van ... 1,5² moet je afzekeren met 16A zeker, dus zou 16A dan het veiligste punt zijn, en kan je er een stuk over, vooraleer je kabels gevaarlijk warm worden, of is 16A wel echt de grens ?
Bart