Hallo,
Ik zou het volgende schema kunnen gebruiken om IR door te sturen van de ene plaats naar de andere :
Mijn vraag is nu echter de volgende : Ik zou willen dat ik meerdere van deze over mijn huis kan verdelen, waarbij als er 1 iets ontvangt op die moment de andere niet in ontvangst staat. Het is ook de bedoeling als er 1 iets ontvangt, de output van alle andere zal uitgestuurd worden. Dus als ik bv. in de keuken een commando geef, dat dit zowel in de equipment room als in de living etc... doorgestuurd wordt, naar de apparaten ...
Kortom, ik zou elk printje naar alle leds moeten verbinden, oftwel, alle output led's combineren, en alle input led's combineren ... maar hoe kan dit zonder problemen ... ?
Ik heb een schema (eerder in dit forum gepost), dat werkt met een ir-bus .... maar 't probleem is, dat die enkel geschikt is voor carriers rond de 38 kHz, en mijn sat-ontvanger zit bv. over de 100 ... terwijl dit schema daar geen last van heeft ...
De enige contra's die ze aangeven voor dit schema is dat het niet immuun is voor zonlicht etc.... , maar in deze ruimtes zullen toch geen tl-lampen komen, en voor zonlicht, daar bestaan toch gefilterde-lichtdiodes voor hé ?
Laat iedereen eens naar dit schema kijken, en uitvissen hoe ik dit projectje in verschillende plaatsen kan inzetten, en toch een gecombineerd gebruik toe te laten ....
Groeten,
Bart
Oh ja, de url voor de rest van de projectjes :
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... /candi.htm
Infra-rood projectje ...
Moderator: Domotix-Moderators
Wat ik wil doen, is met zowat ELKE afstandsbediening de overeenkomende apparaten kunnen bedienen, vanuit EENDER welke ruimte, en daar zit 'm het antwoord al op uw eerste vraag ...
Dit kan je niet met de standaard pakketjes, ik heb zo trouwens IR transponders (van Technisat, zaten bij de video-transponders bij).
Het probleem met die standaard apparaten is, dat je beperkt bent tot 1 kastje bij het toestel, en 1 in de ruimte waar je het wil bedienen ...
Hoe ga je het klaarspelen als je zendertje in de living staat bij de TV, maar je via je keuken of badkamer of hobbykamer een apparaat wil gaan sturen, dan moet je wel op ELKE plaats een ontvanger kunnen aansturen !
Ik heb trouwens een alarmcentrale met domotica ingebouwd, en die kan gewoon via eender welke OUTPUT IR-signalen uitsturen, dus, een toepassing die ik hiervoor voorzien heb, is als er iemand aanbelt aan de voordeur, dat dan automatisch via de alarmcentrale een IR MUTE pulse gestuurd wordt naar m'n stereotoren .... (zo mag je je favoriete MP3 loeiend hard afspelen, mis je nog geen bel) ... Dit is trouwens ook inzetbaar voor de telefoon hé ... als je (door de ohmse weerstand te meten ?) kan detecteren of er iemand belt, dan kan je weer dezelfde MUTE pulse sturen naar je stereo, en hopla, geen telefoon gemist
Maar met die IR, kan je nog veel meer hé ... MACRO's bv. .... Stel dat je elke dag om 18.00u naar het nieuws op bv. VTM (hmmm) wil kijken, dan kan je je tv automatisch aanschakelen (geschakelde stopcontacten zijn toch echt een luxe hoor peter) en dan automatisch naar kanaal 3 laten switchen etc.... kortom mogelijkheden te over !
Waarom geen RF ... inderdaad, moet universeel te gebruiken zijn voor AL m'n stereo of AV apparaten ...
Een philips pronto was handig geweest ook, maar kost vrij veel geld ... ? Had jij zoiets al ?
Kortom, 't moet IR zijn, maar m'n NOKIA sat-tuner, heeft dermate out-of-range signalen, dat er geen enkele transponder mee overweg kan, dus ga ik vermoedelijk een systeem kiezen zonder carrier ... 't komt er eigenlijk op neer, dat hij gewoon terug uitstuurt, hetgeen hij binnenkrijgt ... Is naar 't schijnt wel minder immuun voor zonlicht etc... maar we zullen moeten zien hé ... Ik kan ook 2 systemen tegelijk gebruiken, en met 1 drukknop wisselen tussen de 2 systemen ...
In 1 blind moduleke van bTicino, kan je makkelijk een led of 4 kwijt ... :
1 voor IR in ... 1 controle LED rood IR ofzo
En dit voor bv. 2 systemen, dan kom je op een led of , en in principe kan je die controle led dan nog vanuit beiden aansturen ... dus 3 led's ...
Zo, hopelijk ietsje duidelijker, en wie weet duurt het geen 5 jaar meer voor ik het ga bouwen (druk momenteel hé)
Groeten,
Bart
Dit kan je niet met de standaard pakketjes, ik heb zo trouwens IR transponders (van Technisat, zaten bij de video-transponders bij).
Het probleem met die standaard apparaten is, dat je beperkt bent tot 1 kastje bij het toestel, en 1 in de ruimte waar je het wil bedienen ...
Hoe ga je het klaarspelen als je zendertje in de living staat bij de TV, maar je via je keuken of badkamer of hobbykamer een apparaat wil gaan sturen, dan moet je wel op ELKE plaats een ontvanger kunnen aansturen !
Ik heb trouwens een alarmcentrale met domotica ingebouwd, en die kan gewoon via eender welke OUTPUT IR-signalen uitsturen, dus, een toepassing die ik hiervoor voorzien heb, is als er iemand aanbelt aan de voordeur, dat dan automatisch via de alarmcentrale een IR MUTE pulse gestuurd wordt naar m'n stereotoren .... (zo mag je je favoriete MP3 loeiend hard afspelen, mis je nog geen bel) ... Dit is trouwens ook inzetbaar voor de telefoon hé ... als je (door de ohmse weerstand te meten ?) kan detecteren of er iemand belt, dan kan je weer dezelfde MUTE pulse sturen naar je stereo, en hopla, geen telefoon gemist
Maar met die IR, kan je nog veel meer hé ... MACRO's bv. .... Stel dat je elke dag om 18.00u naar het nieuws op bv. VTM (hmmm) wil kijken, dan kan je je tv automatisch aanschakelen (geschakelde stopcontacten zijn toch echt een luxe hoor peter) en dan automatisch naar kanaal 3 laten switchen etc.... kortom mogelijkheden te over !
Waarom geen RF ... inderdaad, moet universeel te gebruiken zijn voor AL m'n stereo of AV apparaten ...
Een philips pronto was handig geweest ook, maar kost vrij veel geld ... ? Had jij zoiets al ?
Kortom, 't moet IR zijn, maar m'n NOKIA sat-tuner, heeft dermate out-of-range signalen, dat er geen enkele transponder mee overweg kan, dus ga ik vermoedelijk een systeem kiezen zonder carrier ... 't komt er eigenlijk op neer, dat hij gewoon terug uitstuurt, hetgeen hij binnenkrijgt ... Is naar 't schijnt wel minder immuun voor zonlicht etc... maar we zullen moeten zien hé ... Ik kan ook 2 systemen tegelijk gebruiken, en met 1 drukknop wisselen tussen de 2 systemen ...
In 1 blind moduleke van bTicino, kan je makkelijk een led of 4 kwijt ... :
1 voor IR in ... 1 controle LED rood IR ofzo
En dit voor bv. 2 systemen, dan kom je op een led of , en in principe kan je die controle led dan nog vanuit beiden aansturen ... dus 3 led's ...
Zo, hopelijk ietsje duidelijker, en wie weet duurt het geen 5 jaar meer voor ik het ga bouwen (druk momenteel hé)
Groeten,
Bart
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 2:01 pm, edited 1 time in total.
Neen, in zekere zin heb je gelijk, maar je kan desnoods nog altijd kiezen met een drukknop of het systeem aan of uit wil hebben hé ... en dus kan je bv. kiezen om in alle kamers behalve de keuken en living de ir-modulekes uit te zetten. Zou het dan niet in orde zijn ? En ja, zulke toestanden zal je altijd wel hebben dan denk ik ... dus, daar zullen we met onze mayonaise een mouw moeten aan passen ...
We zien wel ... dat zijn projectjes voor de komende 10 jaar
Alarmcentrale is de COMFORT van CYTECH ... link is te vinden bij de links topic !
Groeten,
Bart
We zien wel ... dat zijn projectjes voor de komende 10 jaar
Alarmcentrale is de COMFORT van CYTECH ... link is te vinden bij de links topic !
Groeten,
Bart
Ja, mogelijkheden genoeg, maar je moet deze nog steeds gebruiken in de ruimte waar je toestellen staan hé ... En inderdaad als je al een PDA hebt, lukt dat meestal wel met die software ...
Er bestaat trouwens nog zoiets als een Philips PRONTO ook, knap spul, enorm prijzig ...
Toch maar eens meespelen met Lotto ofzo !
bart
Er bestaat trouwens nog zoiets als een Philips PRONTO ook, knap spul, enorm prijzig ...
Toch maar eens meespelen met Lotto ofzo !
bart