Ik zat gisteren met het volgende probleem :
Ik ben met de eletriciteit bezig in de garage en ik wou maken dat het licht aanging bij de volgende voorwaarden :
Garagepoort gaat open > licht aan
Bewegingsmelder in de garage > beweging > Licht aan
Bediend met een drukknop > Licht aan
Oftewel kocht ik een binaire ingangsmodule van het type 05-206 ala 192 Euro ofwel 05-056 > interface voor drukknoppen ala 54 Euro .
Aangezien ik 3 ingangen van doen had , moest ik ofwel 2 x 05-056 kopen ofwel de binaire ingangsmodule .Toen kreeg ik een beter idee ...
Ik heb een gewone 4 knops nikobus drukknop gekocht en deze geopend , zie foto
Hoe maak ik een goedkope 4 poorts binaire ingangsmodule !
Moderator: Domotix-Moderators
Hoe maak ik een goedkope 4 poorts binaire ingangsmodule !
- Attachments
-
- 05-206
- image.jpg (2.63 KiB) Viewed 8731 times
-
- 05-056
- image2.jpg (1.77 KiB) Viewed 8731 times
Last edited by B@ckBone on Sun Sep 16, 2007 2:03 pm, edited 1 time in total.
na opening krijg je dit te zien op ondestaande foto :
Je soldeerd er 2 draadjes aan voor de nikobus en je hebt daarna nog 5 draadjes nodig voor de 4 drukknoppen die dienen als interface .
Let op , ze mogen alleen spanningsloos gebruikt worden !
Voila en je hebt een goedkope 4 poorts ingangsmodule !
Je soldeerd er 2 draadjes aan voor de nikobus en je hebt daarna nog 5 draadjes nodig voor de 4 drukknoppen die dienen als interface .
Let op , ze mogen alleen spanningsloos gebruikt worden !
Voila en je hebt een goedkope 4 poorts ingangsmodule !
- Attachments
-
- geopend
- P1000041deel1.JPG (42.14 KiB) Viewed 8725 times
-
- gesoldeerd
- P1000043deel1.JPG (47.49 KiB) Viewed 8726 times
Ik heb iets gelijkaardig gedaan . Ik heb op een online veiling oude drukknoppen gekocht van nikobus. Dit waren dus gewone printplaatjes zonder de toetsen. Waarschijnlijk van de eerste versie. Voor die 8 stuks heb ik een totaalprijs van 14 euro betaald.
Deze gebruik ik nu voor de gang ,de fietsberging en het waskot en dit telkens op een dubbel NO schakelaar . Ik bestuur ze met de mode impuls (eenknops). Het was wel een beetje soldeerwerk maar het werkt allemaal.
Deze gebruik ik nu voor de gang ,de fietsberging en het waskot en dit telkens op een dubbel NO schakelaar . Ik bestuur ze met de mode impuls (eenknops). Het was wel een beetje soldeerwerk maar het werkt allemaal.