Gordijnmotor

Moderator: Domotix-Moderators

WillyWortel
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Jan 23, 2007 10:52 am

Gordijnmotor

Post by WillyWortel »

We zijn overlaatst naar een interieurwinkel geweest om even te horen wat een gordijnmotor kost. 2500 euro inclusief rail :shock: :shock:

Ik heb absoluut geen idee waarom zo'n motortje zoveel moet kosten. Heeft iemand suggesties/creatieve ideeën?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb zoiets niet eens ooit gezien, maar zou je met een stappenmotor niet gesteld zijn ? Deze natuulijk gekoppeld aan een systeem dat uw gordijnen dicht of open trekt ... ?

Is maar een idee, maar hoe je dit even goed zal kunnen afwerken is een ander paar mouwen !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Niet zo duur

Post by Thorgal »

Ik heb er onlangs vier zo'n geïnstalleerd, alles bij elkaar voor € 6000.
Ik moet wel zeggen dat het vouwgordijnen (American stores) zijn, met een nogal dure stof, met bovendien een voering voor extra zonnewering. Het textiel zelf heeft dus al wat geld gekost.

Bovendien heb ik een sturing via EIB gebruikt: die, samen met de voeding, was duur! (Denk € 500 voor de voeding, en nog iets meer voor de sturing.)

De gordijnenfabrikant- en leverancier heeft Somfy motortjes gebruikt, type LV25 (of LW25), 2 draads.

Het kan dus zeker goedkoper.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Voor stores heb ik prijs gevraagd, kwam op een 600euro, ZONDER de stores zelf. Dus enkel de motor.

Ik trek mijn stores nu zelf op... :lol:
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

Hallo,

Ikzelf ben Somfy-verdeler.
een LW25 motor waarvan sprake kost ongeveer een 150,00 € / stuk excl. btw

Wat de gordijnenman vraagt om deze in een rail te monteren weel ik niet.

mvg,
Blue cable rulez... ;-)
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

hoeveel gewicht kan zo'n somy motor dragen ?
Want een gordijn dat je optrekt tot boven weegt toch al enkele kilos, afhankelijk van de stof.
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

Ik zal dat morgen eens opzoeken...

Trouwens ik heb ook enkele richtprijzen teruggevonden voor gordijnmotors maar die dan horizontaal het gordijn opzij trekken... incl. rail

Zodra ik morgen op buro passeer post ik ff wat prijzen..
Blue cable rulez... ;-)
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

gewicht

Post by Thorgal »

Zo'n motor kan behoorlijk wat gewicht trekken. Dat zijn kleine DC buismotortjes. Oorspronkelijk was mijn eindeloop niet goed ingesteld, en de motortjes trokken desnoods het hele ALU prrofiel scheef!
Een motor voor een gordijn verticaal open te trekken moet overigens minder krachtig zijn. Somfy heeft er vorig jaar (als ik me niet vergis) eentje gelanceerd die verticaal, dus haaks op de gordijnrail, kan gemonteerd worden.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@T-Fan : Er zijn precies mensen die ofwel HEEEL vroeg opstaan, of wel HEEEL laat gaan slapen ;-)


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

*geeuw* .. laat gaan slapen en vroeg opstaan...

De LW motoren van SOMFY voor vouwgordijnen kunnen tot 4.5kg (0.8Nm) trekken met een maximale oprollengte van 3.5m.

De LT motoren van SOMFY voor rolgordijnen kunnen tot 5 kg trekken ook met maximale oprollengte van 3.5m.

De Glystro-motoren (vertikaal schuivende gordijnen) van SOMFY hebben een maximale raillengte van 5m en een maximale belasting van 60m² bij 500gr/m². Opgelet deze motoren werken op 24Vdc

Richtprijzen voor Glystro-motoren (enkele voorbeelden):
- raillengte tot 1m : 590€
- raillengte tussen 2.5m en 3m : 719€
- raillengte tussen 4.5m en 5m : 845 €
Deze prijzen zijn excl. btw en plaatsing...
Blue cable rulez... ;-)
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

is da nie weinig? 5kg?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Weinig....

Post by Thorgal »

Bij mij zijn het american stores, en in de meeste uitvoeringen (ook handbediend) zijn dat lichtere textielen. Het is geen loodzware \"draperie-stof\".

Die motoren zijn redelijk duur, maar dit is hier wel goed gerief. Qua mechanische slijtage weet ik het nog niet, maar ze zijn alleszins meer \"silent\" dan produkten die er reclame mee maken :wink:
Al moet je ook hier niet verwachten dat alles geruisloos gaat; veel hangt wellicht af van de mechaniek (assen, koppelingen, lagers, windassen waarop de touwen worden opgewonden, hoe die gemonteerd zijn).
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

@ roeln.. zo staat in de technische doc. van de motoren..
Blue cable rulez... ;-)
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik snap nog altijd niet waarom een stores motor 600euro moet kosten, en een rolluik motor 150euro (of minder)... :roll:
stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

Post by stekki »

Daarstrak was ik bij iemand die electische gordijnen heeft, het type dat zo de gordijnen optrekt. Ik vond toch dat dit redelijk wat lawaai maakte.
Kent er iemand een type motor dat echt weinig geluid maakt?
Post Reply