SVV \"splitsen\"
Moderator: Domotix-Moderators
SVV \"splitsen\"
Ik ben aan het denken hoe ik de drukknoppen naar de kast krijg met SVV.
Regelmatig lees je dat er mensen een 16-aderige SVV doorlussen, maar dat lijkt me nogal onhandig? (dubbele Preflew in sleuf, stuk SVV strippen zonder te beschadigen, ...)
Heeft er iemand al gedacht om zo'n 16-aderige SVV te \"splitsen\":
je vertrekt van je kast met een 16-aderige SVV en ergens op bvb het verdiep, koppel je bvb telkens 4 draden naar een 4-aderige SVV (bestaat dit eigenlijk, ik weet van 8- of 16-aderige) en met deze kleinere SVV ga je naar je drukknop.
Zou dit kunnen? Of is dat af te raden om een of andere reden?
Ph
Regelmatig lees je dat er mensen een 16-aderige SVV doorlussen, maar dat lijkt me nogal onhandig? (dubbele Preflew in sleuf, stuk SVV strippen zonder te beschadigen, ...)
Heeft er iemand al gedacht om zo'n 16-aderige SVV te \"splitsen\":
je vertrekt van je kast met een 16-aderige SVV en ergens op bvb het verdiep, koppel je bvb telkens 4 draden naar een 4-aderige SVV (bestaat dit eigenlijk, ik weet van 8- of 16-aderige) en met deze kleinere SVV ga je naar je drukknop.
Zou dit kunnen? Of is dat af te raden om een of andere reden?
Ph
Philippe,
Als je bv. op www.preflex.be gaat kijken via volgende link :
http://www.preflex.be/benl/products/preflex/step4.asp
dan merk je dat er zelfs 2 draads-svv bestaat in 0,8kern ...
Maar met meerdere draden verder gaan, heeft zeker z'n voordelen, er zijn om te beginnen al mensen die hun lussen doortrekken van het eindpunt terug naar het beginpunt, zodat als er ergens een kabelbreuk zou voorvallen, ze nog steeds via de andere kant kunnen koppelen ...
Waar zou jij dan precies die 16svv laten toekomen, om vandaaruit met 4svv ofzo verder te gaan ?
Mvg,
Bart
Als je bv. op www.preflex.be gaat kijken via volgende link :
http://www.preflex.be/benl/products/preflex/step4.asp
dan merk je dat er zelfs 2 draads-svv bestaat in 0,8kern ...
Maar met meerdere draden verder gaan, heeft zeker z'n voordelen, er zijn om te beginnen al mensen die hun lussen doortrekken van het eindpunt terug naar het beginpunt, zodat als er ergens een kabelbreuk zou voorvallen, ze nog steeds via de andere kant kunnen koppelen ...
Waar zou jij dan precies die 16svv laten toekomen, om vandaaruit met 4svv ofzo verder te gaan ?
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Ik dacht inderdaad een paar draden over te houden voor de toekomst (als je bvb een extra drukknop wil zetten.
helemaal doorlussen ivm kabelbreuk? Ik mag hopen dat eens de kabel in de muur is, hij dan niet meer breekt (alhoewel... als je een d'er door boort. 't zou kunnen). Maar dat wilt zeggen dat je dan per 16-aderige SVV 2 preflexen hebt die naar de kast moeten en dat is juist wat ik wil vermijden: met teveel preflexen naar de kast gaan.
Dus ik dacht om bvb 1 of 2 SVV (16x) van de kast naar elk verdiep te leggen en daar in een potje (die dan bvb in mijn leidingkoker zit) te splitsen naar de verschillende kamers.
Per plaats waar ik drukknopgroepen heb 1 preflex met SVV naar de kast trekken vind ik een beetje veel.
Maar dat doorlussen lijkt me onhandig:
- je kan bij het strippen een paar draden teveel mee te snijden, nee?
- je moet dan van de grond naar de knoppen een preflex op en neer laten gaan... alhoewel, ik zou een deel van de de preflex buis eraf kunnen halen en de SVV in 1 preflex naar boven trekken?
Heeft eigenlijk iemand fotos van dat doorlussen?
Ph
helemaal doorlussen ivm kabelbreuk? Ik mag hopen dat eens de kabel in de muur is, hij dan niet meer breekt (alhoewel... als je een d'er door boort. 't zou kunnen). Maar dat wilt zeggen dat je dan per 16-aderige SVV 2 preflexen hebt die naar de kast moeten en dat is juist wat ik wil vermijden: met teveel preflexen naar de kast gaan.
Dus ik dacht om bvb 1 of 2 SVV (16x) van de kast naar elk verdiep te leggen en daar in een potje (die dan bvb in mijn leidingkoker zit) te splitsen naar de verschillende kamers.
Per plaats waar ik drukknopgroepen heb 1 preflex met SVV naar de kast trekken vind ik een beetje veel.
Maar dat doorlussen lijkt me onhandig:
- je kan bij het strippen een paar draden teveel mee te snijden, nee?
- je moet dan van de grond naar de knoppen een preflex op en neer laten gaan... alhoewel, ik zou een deel van de de preflex buis eraf kunnen halen en de SVV in 1 preflex naar boven trekken?
Heeft eigenlijk iemand fotos van dat doorlussen?
Ph
Voor die foto's, kan dit hopelijk genoeg zeggen (fototoestel destijds nog van slechte kwaliteit) :
Mvg,
Bart
PS. Om één of andere reden kan ik precies maar 1 foto in attach zetten, hij geeft aan dat er 2 inzitten, maar laat maar 1 zien. Nog iemand zoiets gemerkt ?
Mvg,
Bart
PS. Om één of andere reden kan ik precies maar 1 foto in attach zetten, hij geeft aan dat er 2 inzitten, maar laat maar 1 zien. Nog iemand zoiets gemerkt ?
- Attachments
-
- Svv1
- svv.jpg (23.7 KiB) Viewed 25549 times
There's No Home Like An Automated Home ...
Heb dit weekend de eerste SVV's gelegd in ons huis. Ik gebruik SVV van 14 aders
Ik heb ervoor gekozen om ze niet door te knippen maar enkel lokaal te strippen.
Dit strippen is makkelijk en compleet zonder gevaar op het doorsnijden van kabeltjes. Dit mits het juiste tooltje: een kabelmes:
Gewoon op de draad zetten; een paar keer ronddraaien, eeen 15-20cm opzij trekken; daar ook een paar keer draaien; en van de draad afhalen. Nu kan je het omhulsel er af pulken.
Ik vind deze methode toch veel makkelijker, bedrijfszekerder (geen onnodig doorknippen en verbinden) , goedkoper (geen millioen wagoblokjes nodig) en je hebt meer plaats in de potjes!
Kan soms alleen vervelend zijn als je na verloop van tijd moet vechten tegen de krullen in de preflex
Dat argument van naar boven en naar beneden moeten komen bij ieder potje met een preflex snap ik niet hoor. Wat is daar nu een probleem aan? Dat moet je bij stopcontacten en zo toch ook. Gaat vlot genoeg hoor!
Ik heb ervoor gekozen om ze niet door te knippen maar enkel lokaal te strippen.
Dit strippen is makkelijk en compleet zonder gevaar op het doorsnijden van kabeltjes. Dit mits het juiste tooltje: een kabelmes:
Gewoon op de draad zetten; een paar keer ronddraaien, eeen 15-20cm opzij trekken; daar ook een paar keer draaien; en van de draad afhalen. Nu kan je het omhulsel er af pulken.
Ik vind deze methode toch veel makkelijker, bedrijfszekerder (geen onnodig doorknippen en verbinden) , goedkoper (geen millioen wagoblokjes nodig) en je hebt meer plaats in de potjes!
Kan soms alleen vervelend zijn als je na verloop van tijd moet vechten tegen de krullen in de preflex
Dat argument van naar boven en naar beneden moeten komen bij ieder potje met een preflex snap ik niet hoor. Wat is daar nu een probleem aan? Dat moet je bij stopcontacten en zo toch ook. Gaat vlot genoeg hoor!
roel,
wij hebben gebouwd met LBL blokken van silka (voor wie dit niet kent: http://www.xella.be/html/bel/be/silka_p ... sub_detail en kijk eens naar \"elektriciteit trekken\").
Er is daar dus een holte in waardoor je de preflex kan trekken. Op zich is dat handig omdat je geen volledige sleuf moet trekken: gewoon boven het potje uitlsijpen en beneden het begin van een sleuf en dan buis erdoor.
MAAR om daar 2 preflexen van 20mm door te trekken zou juist gaan, maar ik denk dat in de praktijk dat moeilijk gaat. En helaas is mijn 16-aderige SVV in een 20mm preflex (waarom??? ik weet het niet. De 8-aderige is in een 16mm preflex).
Bij een stopcontact maak ik dan wel de sleuf helemaal open, maar dat is meestal ver een 30cm of zo. Het enige \"probleem\" is als ik een stopcontact onder een drukknop heb zitten. Dan zal ik die sleuf misschien helemaal moeten opentrekken (zoals bij gewone snelbouw).
Ik vraag me eigenlijk af of ik de SVV uit de preflex kan halen voor het deel dat in de muur zal zitten (delen die op de vloer liggen laat ik uiteraard beschermd in de preflex)? Die is toch al in een flexibele mantel...
wij hebben gebouwd met LBL blokken van silka (voor wie dit niet kent: http://www.xella.be/html/bel/be/silka_p ... sub_detail en kijk eens naar \"elektriciteit trekken\").
Er is daar dus een holte in waardoor je de preflex kan trekken. Op zich is dat handig omdat je geen volledige sleuf moet trekken: gewoon boven het potje uitlsijpen en beneden het begin van een sleuf en dan buis erdoor.
MAAR om daar 2 preflexen van 20mm door te trekken zou juist gaan, maar ik denk dat in de praktijk dat moeilijk gaat. En helaas is mijn 16-aderige SVV in een 20mm preflex (waarom??? ik weet het niet. De 8-aderige is in een 16mm preflex).
Bij een stopcontact maak ik dan wel de sleuf helemaal open, maar dat is meestal ver een 30cm of zo. Het enige \"probleem\" is als ik een stopcontact onder een drukknop heb zitten. Dan zal ik die sleuf misschien helemaal moeten opentrekken (zoals bij gewone snelbouw).
Ik vraag me eigenlijk af of ik de SVV uit de preflex kan halen voor het deel dat in de muur zal zitten (delen die op de vloer liggen laat ik uiteraard beschermd in de preflex)? Die is toch al in een flexibele mantel...
als je 2 preflexen door zo'n gat wil duwen zal je ze toch samen er door moeten duwen denk ik. Een voor een zal niet lukken vrees ik. kan mis zijn.
ik stel mij toch vragen bij het gemak van preflex leggen met zo'n systeem hoor. De gaten moeten echt perfect over elkaar liggen anders duw je tegen de overgangen... En je hebt ook telkens een scherpe bocht in je preflex vanonder en vanboven.
Wat je natuurlijk ook kan doen is ter hoogte van je potje een beetje horizontaal of schuin een gleufje maken naar een naastliggende interne goot, is 15 cm. En dan daar je 2de preflex in leggen.
ik stel mij toch vragen bij het gemak van preflex leggen met zo'n systeem hoor. De gaten moeten echt perfect over elkaar liggen anders duw je tegen de overgangen... En je hebt ook telkens een scherpe bocht in je preflex vanonder en vanboven.
Wat je natuurlijk ook kan doen is ter hoogte van je potje een beetje horizontaal of schuin een gleufje maken naar een naastliggende interne goot, is 15 cm. En dan daar je 2de preflex in leggen.
Dat valt nog mee. De metser moet wle een beetje letten, maar op zich was dat geen groot probleem.
We hebben geprobeerd met twee 16mm prefelexen erin te duwen en dat ging vrij vlot. 2 van 20mm ging veel moeilijker. Vandaar dat ik het spijtig vindt dat de 16-aderige SVV in een preflex van 20mm zit.
Op plaatsen waar er veel buizen erin moeten (bvb stopcontacten met daarboven drukknoppen), zal ik waarschijnlijk het stuk tussen de vloer en stopcontact volledig openmaken ipv slechts 10cm. Dat maakt eigenlijk niet veel verschil uit.
Waarom zou je een scherpere bocht hebben dan met snelbouw? Het is eerder omgekeerd (onze niet-dragende muren zijn in thermoblok), want die holtes zitte veel dieper in de muur dan een sleuf dit je trekt in snelbouw. En boven zou ik de draden door de achterkant van het potje laten binnenkomen.
Kijk maar eens naar volgende fotos:
En je moet inderdaad niet perse de potjes exackt voor de holte zetten, je kan ook een beetje afwijken en de holte ernaast gebruiken. Die LBL blokken hebben sowieso veel (grote) holtes:
We hebben geprobeerd met twee 16mm prefelexen erin te duwen en dat ging vrij vlot. 2 van 20mm ging veel moeilijker. Vandaar dat ik het spijtig vindt dat de 16-aderige SVV in een preflex van 20mm zit.
Op plaatsen waar er veel buizen erin moeten (bvb stopcontacten met daarboven drukknoppen), zal ik waarschijnlijk het stuk tussen de vloer en stopcontact volledig openmaken ipv slechts 10cm. Dat maakt eigenlijk niet veel verschil uit.
Waarom zou je een scherpere bocht hebben dan met snelbouw? Het is eerder omgekeerd (onze niet-dragende muren zijn in thermoblok), want die holtes zitte veel dieper in de muur dan een sleuf dit je trekt in snelbouw. En boven zou ik de draden door de achterkant van het potje laten binnenkomen.
Kijk maar eens naar volgende fotos:
En je moet inderdaad niet perse de potjes exackt voor de holte zetten, je kan ook een beetje afwijken en de holte ernaast gebruiken. Die LBL blokken hebben sowieso veel (grote) holtes:
Silkaatstenen zijn heel zwaar (zelfs die light-blokken) en dus voor niet dragende muren en muren die niet \"gedraagd\" worden door een onderliggende muur moesten we een lichtere steen gebruiken (vandaar thermoblok... dat was niet om te isoleren, want het zijn binnenmuren).
Barsten in de hoeken zijn waarschijnlijk mogelijk, maar als het in zware silikatsteen zou zijn, zouden de barsten nog waarschijnlijker zijn omdat de vloer een beetje door het gewicht zou buigen. Tja, soms moet je volgen wat de architect zegt, he. Zij bouwen meestal met die steen en dus vertrouw ik erop dat ze weten wat dat geeft.
Ph
Barsten in de hoeken zijn waarschijnlijk mogelijk, maar als het in zware silikatsteen zou zijn, zouden de barsten nog waarschijnlijker zijn omdat de vloer een beetje door het gewicht zou buigen. Tja, soms moet je volgen wat de architect zegt, he. Zij bouwen meestal met die steen en dus vertrouw ik erop dat ze weten wat dat geeft.
Ph
ik denk niet aan het gewixht hoor maar verschillende uitzettingscoeeficienten bij vochtigheid en warmte van de 2 totaal verschillende materialen. Heb gehoord dat dit dan barstjes in de pleister kan geven waar de 2 muren elkaar raken.
Maar wil je geen schrik aandoen hoor Zijn misschien indianenverhalen...
Maar wil je geen schrik aandoen hoor Zijn misschien indianenverhalen...