railklemmen?
Moderator: Domotix-Moderators
railklemmen?
Ik heb gekozen voor BTicino MyHome en ik zou de installatie zelf doen, maar nu zit ik met een praktisch probleem met de bekabeling.
In de kast zou ik alles zo overzichtelijk mogelijk willen plaatsen zodat de bekabeling naar de verbruikers bovenaan in de kast binnenkomt.
Daar zou ik alles op railklemmen willen aansluiten en van daar uit vertrekken naar alle actuatoren die op de rail eronder zitten gemonteerd.
Daaronder nog een rail met ander spul zoals transformatoren, webserver etc,..
Sommige van die actuatoren (F411/4) hebben 1 ingang en 4 uitgangen die je individueel kan aansturen.
Dat wil zeggen dat er een fase draad in gaat en er 4 uitkomen, maar hoe doe ik dit nu op een propere manier met de neuter voor die 4 verbruikers? Bestaan er rijgklemmen of iets dergelijks met 1 ingang en verschillende uitgangen?
Hoe doen jullie dat?
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag voor de buskabel. Ik zou in een sterverbinding willen werken (per kamer) zodat ik niet het hele systeem plat leg als ik er een bedieningselement moet uithalen.
Maar wat is een proper systeem om de kabels met elkaar te verbinden?
Een merk/type dat hier voor geschikt is??
Ik heb voor ongeveer 44 modules maximum aan actuatoren en ik zou ze graag allemaal op 1 rail willen (overzicht), welke kast raden jullie mij hier voor aan?
Kan ik de zekeringen en differentieel schakelaars in dezelfde kast onderbrengen of moeten die in een apart compartiment of andere verdeelkast worden geinstalleerd?
Ik heb alle materiaal reeds behalve de kast en de railklemmen
Z.
In de kast zou ik alles zo overzichtelijk mogelijk willen plaatsen zodat de bekabeling naar de verbruikers bovenaan in de kast binnenkomt.
Daar zou ik alles op railklemmen willen aansluiten en van daar uit vertrekken naar alle actuatoren die op de rail eronder zitten gemonteerd.
Daaronder nog een rail met ander spul zoals transformatoren, webserver etc,..
Sommige van die actuatoren (F411/4) hebben 1 ingang en 4 uitgangen die je individueel kan aansturen.
Dat wil zeggen dat er een fase draad in gaat en er 4 uitkomen, maar hoe doe ik dit nu op een propere manier met de neuter voor die 4 verbruikers? Bestaan er rijgklemmen of iets dergelijks met 1 ingang en verschillende uitgangen?
Hoe doen jullie dat?
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag voor de buskabel. Ik zou in een sterverbinding willen werken (per kamer) zodat ik niet het hele systeem plat leg als ik er een bedieningselement moet uithalen.
Maar wat is een proper systeem om de kabels met elkaar te verbinden?
Een merk/type dat hier voor geschikt is??
Ik heb voor ongeveer 44 modules maximum aan actuatoren en ik zou ze graag allemaal op 1 rail willen (overzicht), welke kast raden jullie mij hier voor aan?
Kan ik de zekeringen en differentieel schakelaars in dezelfde kast onderbrengen of moeten die in een apart compartiment of andere verdeelkast worden geinstalleerd?
Ik heb alle materiaal reeds behalve de kast en de railklemmen
Z.
Ik heb het gewoon met Wago-blokjes gedaan, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Je hebt bv. van die wago-blokjes die je in een rail-mount kan klikken ook, is iets properder misschien. Je kan ook met railklemmen werken, die gebrugd worden ... Hiervoor kan je dan (meestal in het midden) een brugje plaatsen van de ene naar de aangrenzende andere railklem. Wat voor 2 draden ook nog te doen is vaak, is het samen inpluggen in de ingang van de railklem, maar met 3 of 4 is dat al niet meer te doen als je het over de draden naar de verbruikers hebt ...
Mvg,
Bart
PS. Die wago-blokjes kan je mooi achter je rails hangen, en dan valt dat ook goed mee hoor ... Die draad is zo stijf, dat als je die zo buigt, dat het blokje achter uw rail hangt, het vanzelf blijft hangen aldaar ...
En meestal komt er toch een front voor hé !
Mvg,
Bart
PS. Die wago-blokjes kan je mooi achter je rails hangen, en dan valt dat ook goed mee hoor ... Die draad is zo stijf, dat als je die zo buigt, dat het blokje achter uw rail hangt, het vanzelf blijft hangen aldaar ...
En meestal komt er toch een front voor hé !
There's No Home Like An Automated Home ...
-
- DomoFreak
Om mijn SVV aan elkaar te zetten heb ik connectoren van 3M gebruikt (naam weet ik niet van buiten...). Je steekt daar de 2 draden in (zonder te strippen), en je knijpt heel de handel dicht met een universeeltang. Draden worden vanzelf ingesneden en het contact wordt vanzelf waterdicht gelijmd.
Ik zal de naam eens opzoeken.
Koen.
Koen.
Re:
Dit heet Scotch Lock .Koen Matthijs wrote:Om mijn SVV aan elkaar te zetten heb ik connectoren van 3M gebruikt (naam weet ik niet van buiten...). Je steekt daar de 2 draden in (zonder te strippen), en je knijpt heel de handel dicht met een universeeltang. Draden worden vanzelf ingesneden en het contact wordt vanzelf waterdicht gelijmd.
Koen.
Wordt vooral gebruikt voor telefoniekabels te verbinden .. ( belgacom gebruikt dit ook ) ..
Maar ik denk dat je beter bent met wago blokjes voor als je veel svv's moet samen steken.. er bestaan ook een soort wago achtige blokjes voor 8 draden van 0,6->0,8 ..
ik gebruik die van KLEINHUIS - Minicom 4x 0,6-0,8 of 8x 0,6-0,8
En je kan nog draden er terug uit halen of erbij plaatsen ..wat niet gaat met die Scotch Lock blokjes ..
Tom
- Attachments
-
- Kleinhuis Minicom Blokjes
- minicom.jpg (36.43 KiB) Viewed 21570 times
-
- 3M Scotch Lock
- scotch-lock.jpg (7.59 KiB) Viewed 21571 times
Kast
Kei goe!
Weer wat stuff om uit te zoeken.
Iemand nog een idee voor een goeie kast?
tzou tof zijn als de zekeringen enzo der ook in konden.
Voor de keuring ziet het er best zo proper mogelijk uit dus ik zou een rail of indien mogelijk een apart compartiment willen voorbehouden hiervoor.
Suggesties?
Z.
Weer wat stuff om uit te zoeken.
Iemand nog een idee voor een goeie kast?
tzou tof zijn als de zekeringen enzo der ook in konden.
Voor de keuring ziet het er best zo proper mogelijk uit dus ik zou een rail of indien mogelijk een apart compartiment willen voorbehouden hiervoor.
Suggesties?
Z.
Hoi allemaal,
Die Kleinhuis blokjes zijn er bijna identiek uit als die van Wago, en ja, bij beiden moet je de draden nog wel strippen, maar dat is niet zoveel werk hoor, en die scotch lock dingen zullen volgens mij ook wel net iets meer kosten, en als je dan beseft dat je er gauw een koppel honderd nodig hebt ...
Om die overbruggingen te kunnen maken hé, ik ben eens vlug naar de Duitse site van Wago gaan kijken, en zal de link hieronder plakken :
http://www.wagocatalog.com/okv3/index.a ... 1#zumanker
Kies hier in de linkse menu Doppelstock of Dreistock (dubbel etage of 3etage klemmen), kies daar bv. de serie 870 en dan rechts eender welke railklem in de menu bovenaan. Dan rechtsvanonder op het tabblad 'zubehor' klikken en dan helemaal rechts op het woordje 'brucker' klikken ... Dan krijg je ze te zien ... Dit zijn dus gewoon een soort stiftjes die je erin kan duwen, en in het geval van meerdere etage-klemmen, kan je dit voor elke etage ... Wil je het proper doen trouwens, en ook voor de toekomst er nog aanuit kunnen, kan je ook van die cijferstrippen kopen, die kan je dan vooraan eropduwen, en zo zijn je klemingangen en/of uitgangen mooi genummerd !
Voor Legand bv. kan je naar de online catalogus gaan via deze link :
http://www.legrand-extranet.be/switch.p ... f_id=66243
Dan zou je direkt op de goede pagina moeten uitkomen en zie je linksonderaan bij de fotootjes de bewuste bruggetjes staan ...
Ik heb zelfs nog een boel oude railklemmen liggen (enkel etage) waarbij je van die koperen bruggetjes hebt, die je erop moet vastschroeven, wat natuurlijk veeeel minder handig is !
Ik ben zeer tevreden over die wago-klemmen ... Ik heb de indruk (kan dus fout zijn), dat je bij legrand enzo veel minder keuze hebt) ...
Wago heeft er zelfs met ingebouwde diode of zekering en ga zo maar verder ...
Groetjes,
Bart
Die Kleinhuis blokjes zijn er bijna identiek uit als die van Wago, en ja, bij beiden moet je de draden nog wel strippen, maar dat is niet zoveel werk hoor, en die scotch lock dingen zullen volgens mij ook wel net iets meer kosten, en als je dan beseft dat je er gauw een koppel honderd nodig hebt ...
Om die overbruggingen te kunnen maken hé, ik ben eens vlug naar de Duitse site van Wago gaan kijken, en zal de link hieronder plakken :
http://www.wagocatalog.com/okv3/index.a ... 1#zumanker
Kies hier in de linkse menu Doppelstock of Dreistock (dubbel etage of 3etage klemmen), kies daar bv. de serie 870 en dan rechts eender welke railklem in de menu bovenaan. Dan rechtsvanonder op het tabblad 'zubehor' klikken en dan helemaal rechts op het woordje 'brucker' klikken ... Dan krijg je ze te zien ... Dit zijn dus gewoon een soort stiftjes die je erin kan duwen, en in het geval van meerdere etage-klemmen, kan je dit voor elke etage ... Wil je het proper doen trouwens, en ook voor de toekomst er nog aanuit kunnen, kan je ook van die cijferstrippen kopen, die kan je dan vooraan eropduwen, en zo zijn je klemingangen en/of uitgangen mooi genummerd !
Voor Legand bv. kan je naar de online catalogus gaan via deze link :
http://www.legrand-extranet.be/switch.p ... f_id=66243
Dan zou je direkt op de goede pagina moeten uitkomen en zie je linksonderaan bij de fotootjes de bewuste bruggetjes staan ...
Ik heb zelfs nog een boel oude railklemmen liggen (enkel etage) waarbij je van die koperen bruggetjes hebt, die je erop moet vastschroeven, wat natuurlijk veeeel minder handig is !
Ik ben zeer tevreden over die wago-klemmen ... Ik heb de indruk (kan dus fout zijn), dat je bij legrand enzo veel minder keuze hebt) ...
Wago heeft er zelfs met ingebouwde diode of zekering en ga zo maar verder ...
Groetjes,
Bart
-
- DomoFreak
Re:
on4cet wrote:Hoi allemaal,
Groetjes,
Bart
Ik heb die enkel gebruikt om in mijn potjes een draadje van mijn SVV door te verbinden op die kabels waar ik meerdere locaties op 1 kabel heb. Ik heb overal SVV8 gebruikt, en waar er 3 of meer drukknoppen samen zitten heb ik een aparte kabel gebruikt (dus geen doorverbindingen nodig). Een paar keer heb ik potjes van 1 of 2 drukknoppen op dezelfde kabel gestoken, en dan heb ik die scotch blokjes gebruikt (de linkse op de foto, trouwens...)
In mij kast zelf heb ik klemmenstroken van Legrand gebuikt om mijn SVV op af te monteren (je moet eens kijken in de cataloog van Legrand, bij telefonie) ze hebben er van 10 paar of 20 paar. Ik heb de laatste (20 paar, da wil dus zeggen 40 SVV per blok, en ik heb (voorlopig) 2 blokken die bijna vol zitten).Zeer handig gebleken !!
Hey Koen,
Heb je ook een referentie nummer van die Legrand klemmen?
Ik kan ze in de catalog niet terug vinden.
Alvast met dank!
GreetZ
David
Heb je ook een referentie nummer van die Legrand klemmen?
Ik kan ze in de catalog niet terug vinden.
Alvast met dank!
GreetZ
David
Onze Bouw Blog: http://huisjebouwen.blogspot.com/
Hallo,
0390 78 voor dubbele klemmen
Legrand Viking
Heb toevallig net een aantal foto's met viking klemmen gepost op dit forum: http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... highlight=
Heb 300 dubbele klemmen van 4mm² gemonteerd in mijn kast. Kost wel een klein fortuin, maar met de bijhorende nummertjes is alles superoverzichtelijk.
Ik heb op aanraden van mijn neef dubbele klemmen gebruikt zodat ik een van de twee klemmen (voeding) kan doorverbinden met doorverbindingsstrips. Is proper en scheelt terug een pak kableerwerk.
0390 78 voor dubbele klemmen
Legrand Viking
Heb toevallig net een aantal foto's met viking klemmen gepost op dit forum: http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... highlight=
Heb 300 dubbele klemmen van 4mm² gemonteerd in mijn kast. Kost wel een klein fortuin, maar met de bijhorende nummertjes is alles superoverzichtelijk.
Ik heb op aanraden van mijn neef dubbele klemmen gebruikt zodat ik een van de twee klemmen (voeding) kan doorverbinden met doorverbindingsstrips. Is proper en scheelt terug een pak kableerwerk.
ZO ... dat ziet er echt wel super netjes uit !
Als ik het zo zie zou ik er bijna zelf aan durven beginnen ...
De planning was dat ik alles zelf zou doen buiten het kableren van de kast ... dat zou een job worden voor een kennins van een kennis
Alleen ben ik bang dat hij het nooit zo proper zal afwerken
En nu ben ik ook weer aan het twijfelen over de kast ... in eerste instantie had ik een Rital afdankertje (maar nog wel nieuw) die ik gratis van iemand mocht overnemen. Enkel moest ik nog wel heel het binnen werk aankopen. Deze deal is dan later toch weer afgesprongen en vertelde mijn bekabeler, dat ik ook wel met 2 van die plasiek kastjes van 72 modules verder kon.
Kan iemand vertellen of je daar boven en onderaan ook zo een klemmen in kan monteren?
Thx!
David
Als ik het zo zie zou ik er bijna zelf aan durven beginnen ...
De planning was dat ik alles zelf zou doen buiten het kableren van de kast ... dat zou een job worden voor een kennins van een kennis
Alleen ben ik bang dat hij het nooit zo proper zal afwerken
En nu ben ik ook weer aan het twijfelen over de kast ... in eerste instantie had ik een Rital afdankertje (maar nog wel nieuw) die ik gratis van iemand mocht overnemen. Enkel moest ik nog wel heel het binnen werk aankopen. Deze deal is dan later toch weer afgesprongen en vertelde mijn bekabeler, dat ik ook wel met 2 van die plasiek kastjes van 72 modules verder kon.
Kan iemand vertellen of je daar boven en onderaan ook zo een klemmen in kan monteren?
Thx!
David
Onze Bouw Blog: http://huisjebouwen.blogspot.com/
David,
In principe kan je in ELKE kast zo'n klemmen monteren, die klikken namelijk gewoon op een rail, maar wat je wel gaat hebben, is het feit, dat je die rij vermoedelijk niet mooi meer gaat kunnen afwerken met je voorzetplaat ... Hoewel het bij mij nog net lukt met 2etage klemmen ...
72modules x 2 ??? Mij lijkt het VEEEEEL te weinig ....
Heb zelf kasten met 24x7 modules, en zo heb ik er 3 hangen .... En ik heb wat overschot, maar zoveel toch ook weer niet hoor !
Groeten,
Bart
In principe kan je in ELKE kast zo'n klemmen monteren, die klikken namelijk gewoon op een rail, maar wat je wel gaat hebben, is het feit, dat je die rij vermoedelijk niet mooi meer gaat kunnen afwerken met je voorzetplaat ... Hoewel het bij mij nog net lukt met 2etage klemmen ...
72modules x 2 ??? Mij lijkt het VEEEEEL te weinig ....
Heb zelf kasten met 24x7 modules, en zo heb ik er 3 hangen .... En ik heb wat overschot, maar zoveel toch ook weer niet hoor !
Groeten,
Bart