Meetstaten en overzichten opstellen ...

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

on4cet
Site Admin

Meetstaten en overzichten opstellen ...

Post by on4cet »

Er wordt hier heel wat geschreven over de uiteindelijke implementatie van het domoticasysteem ...
Maar gaan we soms niet een beetje te snel over de analytische fase ?

Daarom dacht ik eens even toe te lichten hoe ik één en ander voorbereid heb om te bepalen wat ik allemaal nodig heb, en waar het allemaal moet komen ...

Ik zal eerst de afbeelding geven, en daarna wat toelichting :

Image

Misschien dat door de compressie de kleuren niet zo goed meer overkomen, maar waarom heb ik nu kleine gekleurde vierkantjes (blokjes) genomen ?

Wel, op z'n schema moet heel wat op, op een beperkte ruimte ... Als je nu op voorhand of tijdens het werken een legende aanmaakt, waarin je bij gaat houden welke kleur voor wat staat. Bv. purper is tv-coax ofzo, en blauw is utp ofzo ...

Je kan dan eventueel nog wat extra uitleg bij op het schema zetten ...

Als je dan kamer per kamer volledig behandeld hebt, en je meent te denken dat je alles in orde hebt, kan je gewoon alle bolletjes van een bepaalde kleur gaan tellen en hop > meetstaat ...

Door dit schema op te stellen heb je nadien echter ook al een heel goed idee waar wat allemaal gaat komen, en kan je de eventuele beperkingen of onmogelijkheden eruithalen ...

Enfin, dit is een begin, van hieruit hoor ik het wel of er vragen zijn, of eventuele betere alternatieven ...

Tip : Maar dit met een tekenprogramma dat layers kan gebruiken, zodat je de plattegrond op 1 layer kan zetten, de symbolen op een andere, en de uitleg op nog een andere ... Als het dan wat druk wordt, kan je bv. kiezen van enkel de symbolen en de plattegrond te laten zien ...

Groeten,

Bart
Last edited by on4cet on Sat Feb 10, 2007 8:34 am, edited 1 time in total.
chfauco
DomoFan

Post by chfauco »

Inderdaad een goed idee die kleurkes :)

K'zal der toch aan moeten beginnen aan dat tekenen...
on4cet
Site Admin

Voorbereiding

Post by on4cet »

Ja,

Echt geen zever, maar ik heb er pakweg 3 jaar mee bezig geweest met wat ik allemaal wou, wat er allemaal mogelijk was, en hoe ik het moest doen ...

Ik heb eventueel voor de geinteresseerden ook uitleg over het opstellen van overzichten wat betreft alle kabels (je moet ze immers allemaal (!!) labelen om er nadien nog aan uit te kunnen ....) en een voorbeeld van hoe je kan bijhouden welke functie op welke draad of op welke railklem(ingang) is aangesloten ...

Ik hoor het wel, maar let op ... 't is zoals bij het programmeren (ben informaticus :wink: ), de analyse fase is DE belangrijkste, de rest is maar uitwerking ...

Hoewel, ben met 2 personen 2 volledige weken bezig geweest met kabels te trekken ...

Ik hoor het wel als er vragen zijn, dan kan ik nog in detail gaan !

Groeten,

Bart
johan swinnen
DomoExpert

Re: Voorbereiding

Post by johan swinnen »

on4cet wrote:
Hoewel, ben met 2 personen 2 volledige weken bezig geweest met kabels te trekken ...

Ik hoor het wel als er vragen zijn, dan kan ik nog in detail gaan !

Groeten,

Bart
Bart,

interessant,
Hoeveel kabels waren dat dan. Ik ben van plan om ook zelf mijn domotica leidingen te leggen, om de kosten wat te drukken, maar als ik dat lees zou ik eer 4 weken mee bezig zijn... dat schrikt me wel af nu.
johan
on4cet
Site Admin

Schrik ?

Post by on4cet »

Johan en anderen,

In deze fase mag je je gewoon niet laten afschrikken van het aantal kabels ... Dit is immers de meest cruciale fase ... ik denk dat iedereen het hier over eens is ...

De meesten spreken hier ook altijd over welk domotica-systeem ze gaan kiezen, maar ik denk dat het aantal utp en coax kabels ZEKER zo belangrijk is ... hoe ga je anders overal aan je beeld/data kunnen ? En je kan nog heel wat meer over zo'n utp hé ...

Ik heb hier een gestripte versie (lokalen en locaties eruit gedaan om security redenen) beschikbaar van m'n kabel labeling ... Zo heeft iedereen die het wil ook meteen een sjabloon om het goed te doen, laat me eventueel wel eens weten wie het gebruikt, en of er verbeteringen mogelijk zijn ...

Ik heb ook een niet up to date meetstaatje wat de kabels betreft, maar bv. de 50 Ohm coax is er al niet bij, de line-level audio kabel ook niet ... Terwijl ik van deze laatste bv. ook al minstens 4 paar van de tv naar de stereo-toren gelegd heb, en nog eens 2 paar naar het rack in Node0 en dan nog eens van de stereotoren naar de subwooferlokatie enzoverder ...

Dus, het is niet compleet, maar het geeft al een idee ...

Groeten,

Bart

Labeling :

http://www.domotix-forum.be/Files/Kabel ... rbeeld.xls

Meetstaatje :

http://www.domotix-forum.be/Files/Meets ... rbeeld.xls
Last edited by on4cet on Sat Feb 10, 2007 8:35 am, edited 1 time in total.
johan swinnen
DomoExpert

Re: Schrik ?

Post by johan swinnen »

[quote="on4cet"]Johan en anderen,
Ik heb ook een niet up to date meetstaatje wat de kabels betreft, maar bv. de 50 Ohm coax is er al niet bij, de line-level audio kabel ook niet ... Terwijl ik van deze laatste bv. ook al minstens 4 paar van de tv naar de stereo-toren gelegd heb, en nog eens 2 paar naar het rack in Node0 en dan nog eens van de stereotoren naar de subwooferlokatie enzoverder ...

Dus, het is niet compleet, maar het geeft al een idee ...

Groeten,

Bart,
Waarom heb je 50 ohm coax nodig?
Waar om Line-level tussen tv en stereo, ik dacht zo om tussen TV en audio (AV versterker) om en soort AV-chart stekker te voorzien. dat wordt dus al complexer, niet? Hoe voorzie je later als je een flatscreen ergens aan je muur hangt om geen kabels te hebben tussen screen en video aparatuur?
johan
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

on4cet dat moet wel een radio amateur zijn :-)

Ik dact dat 50ohm nodig is voor te zenden :-)

en 75 voor de \"kabel tv\"...
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

@Xilinx,

Inderdaad, radio-amateur hé... vandaar ...

@Johan,

Ik heb zoveel geld niet, en in het andere geval, kap ik de pleisterlaag wel even wat weg, om die draad te trekken ... daartegen heb ik misschien beslist in welke kleur ik ga verven ofzo .... :wink:

Als je een Scart-stekker voorziet, moet je er wel rekening mee houden, dat je met zo'n scart minder goed weg kan ... hoe ga je die inbouwen ?

Ik werk nu ook al met blinde afdekplaatjes (bTicino), maar als je zo'n scart deftig wil wegwerken ... ??

Ik heb in ieder geval meer dan genoeg lege preflexen naar de kruipkelder getrokken, dus moest dat ooit nodig zijn, dan trek ik die alsnog, en ik laat hem dan gewoon via een doorgang in een blind potje naar buiten komen, OF, ik zoek me rot achter een mooie afgewerkte plaat die dan in de modulehouder van bTicino kan vastgeklikt worden ... we zien daartegen wel ...

Met die cinch-oplossingen kan je alle kanten uit, als je video erover wil sturen is dat geen probleem, audio ook niet .... Het eeuwige probleem is niet de dikte van de kabel, maar de omvang van de uiteindelijke aansluiting ... ik bedoel, zo'n scart-kabel (hoewel erg duur) trekken is niet HET probleem, maar die scart-stekker plaatsen wel ....

Ik hoor het wel, als er goede oplossingen zijn !!!

Groeten,

Bart

PS. Je zal sowieso toch line-level audio kabels moeten trekken naar de plaatsen waar je je actieve subwoofer zal zetten ... die worden via gewone audio-draad aangestuurd ... vergeet ook daar geen stopcontact ... ik heb er ineens ook nog een ls-draad bijgelegd, voor het geval je niet ACTIEF gaat !

Mvg,
Bart
ligth011
DomoMember

Post by ligth011 »

de linken doen het niet, kun je ze nog een keer erop zetten. bvd
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Bij deze gebeurd, sorry, ze stonden nog op de oude URL ... Dank voor het melden !!!

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ligth011
DomoMember

Re:

Post by ligth011 »

on4cet wrote:Bij deze gebeurd, sorry, ze stonden nog op de oude URL ... Dank voor het melden !!!

Mvg,

Bart
bart bedankt

kun je nog een kleine uitleg van de shema geven, en waar mee heb jij het getekend.

bvd

ed
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Hoi Ed,

Ik teken alles in adobe photoshop, kan je handig mee werken door de layer-functionaliteit, zo kan je bv. een basis-layer maken met het schema (plattegrond) van je huis. Daarop kan je een layer voor data maken, dan nog een voor audio&video etc... En het mooie ervan is, dat je dan dingen kan verplaatsen etc... ongeacht je basis-layer ... Je kan ook layers laten verdwijnen voor het oog, hoewel ze er nog wel zijn. Zo kan je bv. vlug een overzicht maken van al je lichtpunten etc...

Geef eens aan, in welke richting je meer uitleg wil over dit schema ? Want het hoofddoel van DIT schema is om makkelijk een meetstaat te kunnen maken van de benodigde materialen, en bovenal, om je inzicht te geven in wat je allemaal voorzien hebt, en of je niet iets tekort komt ... Om maar een idee te geven, stel dat je bekabeling wil voorzien voor een Dolby Digital 6.1 geluidssysteem, dan kan je door die gekleurde vierkantjes uit te zetten, al je plaatsen markeren waar je speakers moeten komen. En dan kan je een speciaal kleurtje voorzien voor speakers, bv. purper ...

Als je nu al je plaatsen uitgezet hebt, kan je dus makkelijk zien hoeveel purpere vierkantjes je telt, en dan kan je aan de hand daarvan luidsprekeroutlets bestellen ...

Je weet wel waar ik naartoe wil hé ...

Mvg,

Bart
ligth011
DomoMember

Re:

Post by ligth011 »

on4cet wrote:Hoi Ed,

Ik teken alles in adobe photoshop, kan je handig mee werken door de layer-functionaliteit, zo kan je bv. een basis-layer maken met het schema (plattegrond) van je huis. Daarop kan je een layer voor data maken, dan nog een voor audio&video etc... En het mooie ervan is, dat je dan dingen kan verplaatsen etc... ongeacht je basis-layer ... Je kan ook layers laten verdwijnen voor het oog, hoewel ze er nog wel zijn. Zo kan je bv. vlug een overzicht maken van al je lichtpunten etc...

Geef eens aan, in welke richting je meer uitleg wil over dit schema ? Want het hoofddoel van DIT schema is om makkelijk een meetstaat te kunnen maken van de benodigde materialen, en bovenal, om je inzicht te geven in wat je allemaal voorzien hebt, en of je niet iets tekort komt ... Om maar een idee te geven, stel dat je bekabeling wil voorzien voor een Dolby Digital 6.1 geluidssysteem, dan kan je door die gekleurde vierkantjes uit te zetten, al je plaatsen markeren waar je speakers moeten komen. En dan kan je een speciaal kleurtje voorzien voor speakers, bv. purper ...

Als je nu al je plaatsen uitgezet hebt, kan je dus makkelijk zien hoeveel purpere vierkantjes je telt, en dan kan je aan de hand daarvan luidsprekeroutlets bestellen ...

Je weet wel waar ik naartoe wil hé ...

Mvg,

Bart
begint te dagen, ik zelf heb corel photoshop weet niet of die layers heeft, doe het sinds gisteren met coreldraw, maar dat valt niet mee.

zoek ook nog een systeem om de kabels dadelijk te labelen.

maar als ik het goed begrijp gebruik je geen tekens maar kleuren blokjes

bv rood is geschakeld stopcontact, geen stopkontact gedimd etc.

bvd

ed
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ja, hier gebruik ik kleuren, je moet de proef eens op de som nemen, en hier of daar lukraak een situatieschets nemen die men gebruikt voor de keuring, en tel daar eens zo snel mogelijk alle stopcontacten ofzo, en dan moet je dat zelfde eens doen, met gekleurde vierkantjes te tellen ...

Mijn oordeel is dat gekleurde dingen beter te onderscheiden zijn, en dus ook makkelijker te tellen zijn ...

Maar 't maakt misschien allemaal al niet zoveel uit, belangrijkste is, dat je op een overzichtelijke manier alles kan weergeven, en als je dat echt met symbolen moet doen, heb je veeeeeeel te weinig plaats, en dan komt het stopcontact van de linkerhoek van je living, misschien al bijna in het midden van je living te staan ... (misschien wat overdreven, maar ik wil hier gewoon een punt maken) ...

Mvg,

Bart
ligth011
DomoMember

Re:

Post by ligth011 »

on4cet wrote:Ja, hier gebruik ik kleuren, je moet de proef eens op de som nemen, en hier of daar lukraak een situatieschets nemen die men gebruikt voor de keuring, en tel daar eens zo snel mogelijk alle stopcontacten ofzo, en dan moet je dat zelfde eens doen, met gekleurde vierkantjes te tellen ...

Mijn oordeel is dat gekleurde dingen beter te onderscheiden zijn, en dus ook makkelijker te tellen zijn ...

Maar 't maakt misschien allemaal al niet zoveel uit, belangrijkste is, dat je op een overzichtelijke manier alles kan weergeven, en als je dat echt met symbolen moet doen, heb je veeeeeeel te weinig plaats, en dan komt het stopcontact van de linkerhoek van je living, misschien al bijna in het midden van je living te staan ... (misschien wat overdreven, maar ik wil hier gewoon een punt maken) ...

Mvg,

Bart
is me nu duidelijk, maar dat tekenen in coreldraw valt erg tegen.

een andere vraag.
voor mijn B&O Speakers heb ik een link kabel een een voeding nodig in de vloer is hier iets voor? of kan ik dat zelf samenstellen 1x din koppeling en 1x voeding , ik ga het systeem van Busch toepassen.
zoek ook nog een een kleine touch 12 of 13 inch waarop je camera´s en tv kunt kijken
Post Reply