Coax (TV-signaal) vs spanningskabels
Moderator: Domotix-Moderators
Coax (TV-signaal) vs spanningskabels
Ik ben dus al een tijd bezig met mijn verbowuingen, domotica inclusief.
Ik doe alles zelf, vandaar soms wel eens een domme vraag. Van opleiding ben ik wel elektricien maar sinds ik afgestudeerd ben heb ik nooit mijn beroep uitgevoerd. Vandaar soms wel eens een domme vraag. Hierin is dit forum al wel een erg goede hulp geweest...
Effe situatieschets...
De woning die wij gekocht hebben heeft een volledig vrije zolder en is volledig onderkelderd. Hier heb ik rondom in de kelder (1) EN op de zolder (2) afvoerbuizen gehangen om daarin alle kabels proper te kunnen begeleiden. Op zolder heb ik er dus twee omdat ik mijn netwerk wil scheiden van de stuurdraden en de aansluitingen van de verlichting. Overal heb ik geboord met een diamantboor voor de buizen in de muren. Ik kan dus ten allertijde aan al mijn kabels en aansluitingen. Dit bied perspectief voor de toekomstplannen
De sturing van mijn systeem gebeurt met UTP kabel en dit op 24V, de aansturing van mijn stopcontacten is met XVB 3G2.5, de sturing van mijn verlichting is momenteel nog XVB 3G1.5 (die nog kan veranderen naar laagspanning)
Soit, mijn vraag is eigelijk...
Krijg ik storing op mijn tv-signaal (telenet) als ik mijn coaxkabels in dezelfde buizen trek waarin alle kabels van mijn stopcontacten lopen?
A.) De binnenkomende coax zou via dezelfde buis komen waarin mijn kabels liggen van al mijn stopcontacten.
B.) En plaats ik de coax naar de ruimtes (living, slaapkamer 1, slaapkamer 2) ook via die of ga ik via mijn buis waarin de stuurdraden liggen of die van mijn netwerk.
Ik ben op zoek naar de oplossing waarik de minste kans heb op storing op mijn coax (dus mijn TV- beeld en internet kwaliteit (Telenet))
Dus ...
Waar is de minste kans op storing:
- coax vs. aansturing stopcontacten
- coax vs. aansturing lichtpunten / sturing
- coax vs. netwerk
Of dan toch een apparte buis leggen voor de coax?
Ik doe alles zelf, vandaar soms wel eens een domme vraag. Van opleiding ben ik wel elektricien maar sinds ik afgestudeerd ben heb ik nooit mijn beroep uitgevoerd. Vandaar soms wel eens een domme vraag. Hierin is dit forum al wel een erg goede hulp geweest...
Effe situatieschets...
De woning die wij gekocht hebben heeft een volledig vrije zolder en is volledig onderkelderd. Hier heb ik rondom in de kelder (1) EN op de zolder (2) afvoerbuizen gehangen om daarin alle kabels proper te kunnen begeleiden. Op zolder heb ik er dus twee omdat ik mijn netwerk wil scheiden van de stuurdraden en de aansluitingen van de verlichting. Overal heb ik geboord met een diamantboor voor de buizen in de muren. Ik kan dus ten allertijde aan al mijn kabels en aansluitingen. Dit bied perspectief voor de toekomstplannen
De sturing van mijn systeem gebeurt met UTP kabel en dit op 24V, de aansturing van mijn stopcontacten is met XVB 3G2.5, de sturing van mijn verlichting is momenteel nog XVB 3G1.5 (die nog kan veranderen naar laagspanning)
Soit, mijn vraag is eigelijk...
Krijg ik storing op mijn tv-signaal (telenet) als ik mijn coaxkabels in dezelfde buizen trek waarin alle kabels van mijn stopcontacten lopen?
A.) De binnenkomende coax zou via dezelfde buis komen waarin mijn kabels liggen van al mijn stopcontacten.
B.) En plaats ik de coax naar de ruimtes (living, slaapkamer 1, slaapkamer 2) ook via die of ga ik via mijn buis waarin de stuurdraden liggen of die van mijn netwerk.
Ik ben op zoek naar de oplossing waarik de minste kans heb op storing op mijn coax (dus mijn TV- beeld en internet kwaliteit (Telenet))
Dus ...
Waar is de minste kans op storing:
- coax vs. aansturing stopcontacten
- coax vs. aansturing lichtpunten / sturing
- coax vs. netwerk
Of dan toch een apparte buis leggen voor de coax?
Met uw TV coax naast een 100Mbit UTP netwerkkabel gaat ge gegarandeerd beeldstoringen krijgen. Heb het zelf meegemaakt, UTP en TV coax in aparte flex buizen maar wel volgens eenzelfde traject onder de chape van centraal punt naar de aansluitdoos. Resultaat allemaal witte spikkels in beeld, volgens een regelmatig patroon, netwerkkabel los, alles OK.
Farao
Farao
Niets is perfect in deze wereld hé, de perfecte coax is een buis met daarin de middenader maar dat verwerkt nogal moeilijk. De mazen tussen het vlechtwerk van de afscherming laat bepaalde frequenties, vooral de hoge door. Daarom zit er ook nog een gemetaliseerde folie tussen maar ook dit is nog niet perfect.
Je zou er van versteld staan welke hoge frequenties (harmonischen) ontstaan in een 100Mbit netwerk door de flanken van de impulsen.
Farao
Je zou er van versteld staan welke hoge frequenties (harmonischen) ontstaan in een 100Mbit netwerk door de flanken van de impulsen.
Farao
De ene coax is ook de andere niet hé ... Wil je echt de BETERE, let er dan op dat deze de 'quad' term bevat ...
Bv.
Belden, 1189A RG6/U Quad Shield CATV Coax
Wil je echter weten wat goed is, en wat niet, en hoe het allemaal in mekaar zit, hier een geweldige link (gaat over audio/video cables, maar komt op hetzelfde neer)
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... cables.php
Groetjes,
Bart
Bv.
Belden, 1189A RG6/U Quad Shield CATV Coax
Wil je echter weten wat goed is, en wat niet, en hoe het allemaal in mekaar zit, hier een geweldige link (gaat over audio/video cables, maar komt op hetzelfde neer)
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... cables.php
Groetjes,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
En voor hen, wiens honger naar info nog niet gestild is ... :
http://www.epanorama.net/links/wire_av.html
Mvg,
Bart
http://www.epanorama.net/links/wire_av.html
Mvg,
Bart
-
- DomoExpert
Re:
mijn electricien zij me dat hij nu een ander type coax gebruikt dan vroeger. Dit zou verplicht zij noor telenet.. iets in verband met de toekomstige Hidefinition signalen die in de toekomst zullen door de kabel gaan (meer bandbreedte nodig ).on4cet wrote:De ene coax is ook de andere niet hé ... Wil je echt de BETERE, let er dan op dat deze de 'quad' term bevat ...
..
ik ben hellaas vergeten welk type maar het zou deze zijn die nu door teletnet gebuikt worden.
Weet iemand hier meer van?
johan
Die van mij is al 2 jaar oud, en zal dus hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe zijn waar jij over praat ... :
De mijne is van die zogenaamde electrabel goedgekeurde coax, die je in preflex kon kopen ... Er staat ongeveer het volgende op, waarbij blablabla moet vervangen worden door nog heel wat codes ....
Commscope 59F blablabla CODE ELECTRABEL
Weet dus niet, welke kwaliteit deze heeft ... Maar ik vermoed dat de kwaliteit al iets minder belangrijk wordt voor de binneninstallatie dan voor de afstand van de versterker tot in je huis ... Daar heb ik speciaal veel dikkere genomen omwille van het signaalverlies over die afstand (toch wel een dikke 25 meter ofzo ...
Als iemand weet welke kwaliteit dit is, mag je het altijd laten horen !
Mvg,
Bart
De mijne is van die zogenaamde electrabel goedgekeurde coax, die je in preflex kon kopen ... Er staat ongeveer het volgende op, waarbij blablabla moet vervangen worden door nog heel wat codes ....
Weet dus niet, welke kwaliteit deze heeft ... Maar ik vermoed dat de kwaliteit al iets minder belangrijk wordt voor de binneninstallatie dan voor de afstand van de versterker tot in je huis ... Daar heb ik speciaal veel dikkere genomen omwille van het signaalverlies over die afstand (toch wel een dikke 25 meter ofzo ...
Mvg,
Bart
Re:
De kabel die Telenet aanraad voor binnen te gebruiken en ook zijn naam op laten drukken heeft is de volgende :on4cet wrote:Die van mij is al 2 jaar oud, en zal dus hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe zijn waar jij over praat ... :
Mvg,
Bart
TELENET INTERKABEL - PVC6
Dat is egenlijk EUPEN 705CRT2V , een goede dubbel afgeschermde kabel met een HF Afscherming van 90 db ..en een lage dempingsfactor van +/- 18-19db per 100 meter . Deze kost rond de 0,75 & 1 euro de meter en is zelfs bij de meeste DHZ zaken verkrijgbaar .. bestaat ook in Preflex .
http://www.eupen.com/images/downloads/c ... 5Ohm05.pdf
( Zie vanaf pagina 30 de 1ste kolom )
Volgens mij te vergelijken met de KOKA799 van Hirschman als ik die waarden naast elkaar leg ... .
http://products.hirschmann.com//index.p ... d=0,view=1
Wat die commscope betreft , denk dat die kabel ook te vergelijken is , ik herinner me nog dat een kennis een aantal jaren terug kabel tv aanvroeg en ze moest 'Commscope kabel halen' ..voor de dropkabel naar de TAP .
Ik weet het exacte type niet .. maar ik denk mss een iets hogere dempingsfactor ..dus ietsje meer verlies op lange afstanden
http://dominoportal.commscope.com/CommS ... .1.3#1.1.3
Wat afstand van de paddestoel (tap buiten in het grijze bakje of op de paal ) betreft tot in huis heb je groot gelijk van een dikkere te nemen ..hoe dikker de kabel hoe lager de dempingsfactor ..
Bij mij staat de paddestoel vlak naast mijn voordeur die naast de living zit ..
Er ligt wel een dikke van de paddestoel ondergronds naar de 'berging' waar o.a elektriciteit toekomt .. maar die ligt er al 30jaar .. dubbele afscherming kenden ze toen nog niet denk ik .. deze is momenteel buiten gebruik , aantal jaar terug een kabeltje van een paar meter ( goeie grijze dubbelafschermde ) van de Paddestoel naar de living gelegd ..waar mijn NUI stond voor Telenet ..
Hoe ik het nu ga doen weet ik nog niet goed ..de NUI weer in de living plaatsen of in de berging op die oude kabel ? OFwel leg ik een nieuwe in valse plafond ( waar ik nu al een hoopje kabels gelegd heb ) naar toevoer in living ... nog efkes over nadenken ..
Tom
Hey Tom,
Je zou natuurlijk altijd kunnen horen bij telenet, wat het moet kosten om een nieuwe (dikke) kabel te leggen van de paddestoel naar je berging, maar ik vrees dat dat ook weer niet om te lachen zal zijn !
Het voordeel van die NUI in je berging is, dat je vandaaruit alle kanten uit kan, EN, het zicht in je living niet naar de maan is, ook al worden die kastjes kleiner met de jaren !
Mvg,
Bart
PS. Die dikke kabel is inderdaad enkel belangrijk wanneer je een tamelijke afstand moet overbruggen, als die paddestoel zo dichtbij staat, denk ik dat je van demping geen schrik moet hebben, blijft er enkel de bescherming tegen instraling van buitenaf hé ...
Je zou natuurlijk altijd kunnen horen bij telenet, wat het moet kosten om een nieuwe (dikke) kabel te leggen van de paddestoel naar je berging, maar ik vrees dat dat ook weer niet om te lachen zal zijn !
Het voordeel van die NUI in je berging is, dat je vandaaruit alle kanten uit kan, EN, het zicht in je living niet naar de maan is, ook al worden die kastjes kleiner met de jaren !
Mvg,
Bart
PS. Die dikke kabel is inderdaad enkel belangrijk wanneer je een tamelijke afstand moet overbruggen, als die paddestoel zo dichtbij staat, denk ik dat je van demping geen schrik moet hebben, blijft er enkel de bescherming tegen instraling van buitenaf hé ...
Re:
Wel de kabelmaatschappij hier is WVEM en niet Telenet ..on4cet wrote:Hey Tom,
Mvg,
Bart
Maar ik meen te weten dat je zelf de drop kabel moet voorzien van in huis naar de paal of grijze bakje met paddestoel ..en zij komen dan aansluiten .. maar daarvoor ga ik ze niet bellen :p
Bakje is al veel open geweest ..zaten zelfs geen vijzen meer in . heb er zelf 2 M5 vijzen ingedraait ..
Een nieuwe trekken lijkt me niet zo evident .. vermoedelijk loopt die door een buis onder het huis naar de berging .. ga mss eens die tegel uitbreken waar kabel uit komt of ik een buis zie ..
Tom
Als je er nog iet of wat mee kan trekken hé, soldeer dan met goed veel solduur de ene kabel aan de andere vast aan de paddestoel, en trek dan in je berging tot je de nieuwe binnenhebt ... ?
Ja, ik heb mezelf al dikwijls de vraag gesteld hoe slecht die paddestoelen niet beveiligd zijn ... Je takt daar zo op af, als je wil, en die uitleg van dat ze dat kunnen meten bij hun .... hmmm ... betwijfel het ergens wel, maar eerlijk duurt het langste, dat is een zekerheid in het leven !
Groetjes,
Bart
Ja, ik heb mezelf al dikwijls de vraag gesteld hoe slecht die paddestoelen niet beveiligd zijn ... Je takt daar zo op af, als je wil, en die uitleg van dat ze dat kunnen meten bij hun .... hmmm ... betwijfel het ergens wel, maar eerlijk duurt het langste, dat is een zekerheid in het leven !
Groetjes,
Bart
Re:
Ja normaal zijn die taps beveiligd met een conector waarvoor je speciaal gereedschap nodig hebt ..maar da doen ze blijkbaar nie veel meer ..on4cet wrote:Als je er nog iet of wat mee kan trekken hé, soldeer dan met goed veel solduur de ene kabel aan de andere vast aan de paddestoel, en trek dan in je berging tot je de nieuwe binnenhebt ... ?
Groetjes,
Bart
Heb onlangs iemand van de wvem op bezoek gehad, bij moest terug een filter ertussen steken ( denk hi of low pass filter ) omdat ik geen Telenet Internet of Telefoon meer heb sinds een goed jaar .... heb hem zelf maar getoond welke mijn kabel is , ma heeft geen enkele vraag gesteld waarom is da bakje zo los of open ..
Stomste vanal op de nieuwste NUI's zit die filter al ingebouwd .. dus er zitten eigenlijk nu 2 zo een filters tussen .. denk dat ik die op de paddestoel er weer uit ga wippen .. mocht ik ooit telenet weer nemen of eens een modempje van telenet willen testen .. moet ie er toch weer uit ...
Ps : die tip van solderen gebruik ik ALTIJD als ik kabels moet trekken ..is beter dan gewoon in elkaar te twisten .. veel minder kans dat ze los schieten .
Tom
Ha Tom, fijn te horen dat je die truk ook altijd gebruikt (van dat aan elkaar solderen) ...
Maar zo zijn er misschien toch altijd nog mensen die er niet aan denken, en het op deze manier ook weten hé ... Je weet maar nooit ...
Tja, ik zou daar nu precies niet zo mee durven foeteren met die paddestoel, maar ja ...
Groetjes,
Bart
Maar zo zijn er misschien toch altijd nog mensen die er niet aan denken, en het op deze manier ook weten hé ... Je weet maar nooit ...
Tja, ik zou daar nu precies niet zo mee durven foeteren met die paddestoel, maar ja ...
Groetjes,
Bart