Bekabeling drukknoppen

Moderator: Domotix-Moderators

on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Even nog ter aanvulling :

Eigenlijk moet je die railklemmen vergelijken met een patchpaneel voor netwerken of telefonie ...

Je komt met al je SVV-draden onderaan de kast (bv.) binnen op de onderkant van je railklem, vermits deze in de railklem doorgevoerd wordt naar boven, kan je dan aan de bovenkant gaan kiezen met een nieuwe draad, waar je naar toe wil, moet er nadien iets veranderd worden, trek je hem er daar uit, en steek je hem ergens anders in ...

Koppeling van meerdere drukknoppen voor eenzelfde relais of teleruptor bestaat er dan gewoon in, van op de bovenste helft van je railklem bij af te takken van de eerste draad, en die aftakdraad, gewoon op de volgende gewenste ingang van één der railklemmen stoppen, en vandaaruit bv. weer verder ...

Maar als je laat ons zeggen echt met stuk of 10 draden of meer bij elkaar komt, kan je ze beter bij mekaar brengen via wago (of ander merk) terminal blocks (bv. de wago micro voor svv etc...)

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
JeroenB
DomoFan

Post by JeroenB »

Bart,

Die Wago railklemmen zou ik ook willen gebruiken. Wat kosten die per stuk? En hoeveel draden kan je in één kant samen aansluiten?

Jeroen
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Je hebt die in 3 maten :

1 etage : 1 draad vanonder erin, en vanboven 1 er terug uit
2 etages : 2 aparte aansluitingen vanonder en die zijn dan doorverbonden naar 2 aparte aansluitingen vanboven
3 etages : 3 aparte aansluitingen ....

Hoeveel draden je in zo 1 aansluiting tegelijk kan steken, voor 't geval je dat bedoelde, hangt af van de dikte, maar een svv of 4 is zeker te doen

Groeten,

Bart

PS. Kostprijs voor de 2 etages zoals ik ze hier beschreven heb, iets meer dan een Euro (btw incl) ... Maar hangt veel af van hoeveel korting je krijgt etc...
XiPHiAS
DomoFan

Re:

Post by XiPHiAS »

JeroenB wrote:Bart,

Die Wago railklemmen zou ik ook willen gebruiken. Wat kosten die per stuk? En hoeveel draden kan je in één kant samen aansluiten?

Jeroen
+-1 euro t stuk
JeroenB
DomoFan

Post by JeroenB »

Bedankt voor de informatie, één euro is best te doen. Ik had ergens gelezen dat hij zich blauw betaald had aan railklemmen, vandaar mijn bezorgdheid.
Hebben jullie ook ervaring met railklemmen met ingebouwde zekering? Ik wil werken met DC teleruptoren omdat ik ook signalen over de SVV wil sturen en zo weinig mogelijk interferentie wil op die aders. Maar ik krijg tegenkanting van mijn adviseur die AC voorstelt. DC zou bij kortsluiting al schade (smelten kontakten of draad) of brand kunnen veroorzaken voor dat de zekering (4A) van de transfo zou afslaan. Een zekering (van die glazen smeltzekeringen) aan de DC zijde zou hier misschien wel een oplossing voor bieden. Of weet er iemand of dit ook nadelen heeft?

Jeroen
Farao
DomoExpert

Post by Farao »

Om ingangen te sparen heb ik mijn drukknoppen in een matrix aangesloten. Via 10 uitgangen worden de kolommen van de matrix gescand, gewoon elke 50ms een andere lijn hoog gezet, en via 8 ingangen wordt dan telkens de status ingelezen. Zo kan ik met 10 uit- en 8 ingangen alle 80 knoppen inlezen. Met dezelfde scanlijnen lees ik de stand van 66 teleruptors met hulpcontacten in, kost alleen 8 extra inputs.
Alleen een diode plaatsen in serie met elke scan-uitgang om problemen bij tegelijk indrukken van 2 knoppen te vermijden.

Rudi
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

Dat ziet er heel nuttig uit, heb je hier een schema van hoe je dit juist
hent aangesloten?

Groetjes

Xilinx
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Nondegodver, dat we daar nog nooit aan gedacht hebben, dat levert pas een besparing op, aan extra modules op je plc ...

Wil inderdaad wel wat meer horen hierover ... principe met de diodes heb ik al toegepast voor de groepssturing bij m'n rolluiken, maar X-aantal drukknoppen cyclisch uitlezen, dat was nog nooit bij me opgekomen ...

Chapeau !

Bart
Farao
DomoExpert

Post by Farao »

Ik heb een klein principeschema attached, hopelijk is dit duidelijk.

Bij de terugmeldcontacten heb je wat meer diodes nodig omdat je daar moet van uit gaan dat er meerdere tegelijkertijd gesloten kunnen zijn.
Bij de drukknoppen is die kans minimaal.

In de praktijk heb ik alle drukknoppen aangesloten met zgn 'alarmkabel' da's een kabel met 2 iets dikkere aders, een rode en zwarte 0,5mm, en 8 dunnere, versch kleuren 0,25mm. De 2 dikkere zijn aangesloten aan 2 scan-uitgangen en de 8 dunnere gaan naar de 8 inputs. Zo kan ik per kabel 16 drukknoppen aansluiten. De kabel is van de ene inbouwdoos naar de andere doorgelust tot de 16 opgebruikt zijn. 3 a 4 kamers kan je zo wel per kabel doen.

Voor de echte freaks: ik heb de aansturing van de teleruptors ook in een matrix gezet. Met 8 uitgangen stuur ik 24V op de kolommen en met 9 andere uitgangen met relais trek ik de rijen naar de massa. De teleruptor die op het kruispunt van die kolom en rij zit zal dan omschakelen. Het nadeel is hier dat je maar 1 tegelijk kan omschakelen maar aangezien die puls maar 250msec hoeft te duren kan je toch 4 per seconde schakelen.
Geeft wel een speciaal effect als bijv. bij de automatische sturing van alle rolluiken zo 14 teleruptors achter elkaar omgeschakeld worden.

Rudi
Attachments
PrincipeMatrix.jpg
PrincipeMatrix.jpg (205.66 KiB) Viewed 12468 times
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Ik ben er nog niet uit ivm UTP SVV ...

Zijn er nu mensen die effectief met een UTP een teleruptor aansluiten?
Post Reply