Bekabeling drukknoppen
Moderator: Domotix-Moderators
Bekabeling drukknoppen
Vraagje,
Voor de mensen onder u die met een plc werken of dit van plan zijn. Gaan jullie met alle drukknoppen naar een individuele PLC input of plaatsen jullie sommige drukknoppen parallel om I/O te sparen.
Voordeel om iedere drukknop naar een Input te sturen is dat je alles via software kan aanpassen, nadeel veel inputs
Voordeel van parallel schakelen is dat je minder Inputs hebt maar als je met je drukknop een ander lichtpunt wil sturen moet je gaan her bekabelen in je kast.
....
Voor de mensen onder u die met een plc werken of dit van plan zijn. Gaan jullie met alle drukknoppen naar een individuele PLC input of plaatsen jullie sommige drukknoppen parallel om I/O te sparen.
Voordeel om iedere drukknop naar een Input te sturen is dat je alles via software kan aanpassen, nadeel veel inputs
Voordeel van parallel schakelen is dat je minder Inputs hebt maar als je met je drukknop een ander lichtpunt wil sturen moet je gaan her bekabelen in je kast.
....
- jvanhambelgium
- DomoExpert
Xilinx,
Ik was van plan om elke drukknop naar 1 input van mijn S7 te sturen.
Ik heb eens een optelling gemaakt van het aantal drukknoppen en qua DRUKKNOPPEN zou ik met 40 inputs goed toekomen.
Andere inputs (vb van bewegingsmelders) moet ik nog effe becijferen...
Ik las dat sommige mensen aan 85 drukknoppen komen ??!! Ik veronderstel dat die mensen in een kasteel ofzo wonen...want 85 drukknoppen...allez...
Groeten,
Jan
Ik was van plan om elke drukknop naar 1 input van mijn S7 te sturen.
Ik heb eens een optelling gemaakt van het aantal drukknoppen en qua DRUKKNOPPEN zou ik met 40 inputs goed toekomen.
Andere inputs (vb van bewegingsmelders) moet ik nog effe becijferen...
Ik las dat sommige mensen aan 85 drukknoppen komen ??!! Ik veronderstel dat die mensen in een kasteel ofzo wonen...want 85 drukknoppen...allez...
Groeten,
Jan
Re:
Tja, als je ook gordijnen/screens en dimmers wil aansturen, heb je telkens twee drukknoppen nodig (als je het een beetje comfortabel wil tenminste). Dus 5 screens en 5 dimmers is al dadelijk 20 knoppen. Als je dan ook nog bewegingsmelder, rookdetector, lichtsensor enz.. meetelt kom ik toch ook aardig in de buurt van 80 punten voor een nochtans relatief bescheiden woning. Weliswaar zijn door nogal wat knoppen bij die dezelfde functie gaan hebben, dus in een eerste fase ga ik ze in de schakelkast samen op 1 input zetten (later kan je ze dan nog eenvoudig voor iets anders gaan gebruiken).
Greetz,
Jan.
[quote="jvanhambelgium"]Xilinx,
Groeten,
Jan[/quote]
Greetz,
Jan.
[quote="jvanhambelgium"]Xilinx,
Groeten,
Jan[/quote]
- jvanhambelgium
- DomoExpert
Jan,
Ik ga toch eens dringend mijn 'meetstaat' aanpassen mbt sensoren (alarm) en andere inputs (vb regenwaterputmelder etc). Ik heb gewoon alle kamers genomen en daar de lichtbehoeften bekeken en de schakelbehoeften (vb licht in hal moet je zowel boven als beneden kunnen bedienen) en dan kom ik op 21 lichtpunten en 32 drukknoppen
We gaan geen rolluiken steken en mogelijks slechts 1 screentje, puur voor verduistering van vb een slaapkamer...dat gaat ook wel een en ander uitsparen denk il want als je 14 electrische rolluiken moet gaan sturen...
Groeten,
Jan
Ik ga toch eens dringend mijn 'meetstaat' aanpassen mbt sensoren (alarm) en andere inputs (vb regenwaterputmelder etc). Ik heb gewoon alle kamers genomen en daar de lichtbehoeften bekeken en de schakelbehoeften (vb licht in hal moet je zowel boven als beneden kunnen bedienen) en dan kom ik op 21 lichtpunten en 32 drukknoppen
We gaan geen rolluiken steken en mogelijks slechts 1 screentje, puur voor verduistering van vb een slaapkamer...dat gaat ook wel een en ander uitsparen denk il want als je 14 electrische rolluiken moet gaan sturen...
Groeten,
Jan
Re:
Jan,jvanhambelgium wrote:Ik las dat sommige mensen aan 85 drukknoppen komen ??!! Ik veronderstel dat die mensen in een kasteel ofzo wonen...want 85 drukknoppen...allez...
Dat zou best kunnen. Het is afhankelijk van de uitvoering. In mijn geval ga ik bijv. in de living overal twee drukknoppen boven elkaar plaatsen (een 6-tal plaatsen).
Met de bovenste drukknop kies je de lichtgroep, met de onderste ga je de desbetreffende lichtgroep kunnen dimmen.
Dit om maar één van de mogelijks vele redenen te geven waarom veel drukknoppen niet per sé 'gek' hoeft te zijn...
-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
- jvanhambelgium
- DomoExpert
Geert,
>Dat zou best kunnen. Het is afhankelijk van de uitvoering. In mijn geval >ga ik bijv. in de living overal twee drukknoppen boven elkaar plaatsen >(een 6-tal plaatsen).
>Met de bovenste drukknop kies je de lichtgroep, met de onderste ga je >de desbetreffende lichtgroep kunnen dimmen.
Waarom neem je niet gewoon 1 drukknop PER lichtgroep waarmee je dan een DIN-rail universele dimmer gaat sturen ?? Zo een dimmer is ook een schakelaar dus 1x drukken is sturen via dimmer op de laatst ingestelde stand opzetten, nog eens drukken (x aantal seconden) is dim-regeling en een laatste keer drukken is lichtgroep af.. .
tja, er zijn zoveel mogelijkheden .... ik moet er ook es dringend aan beginnen denken over deze details...ik heb veel gedaan qua meetstaat maar er kan..euh moet nog aan worden geprutst.
Groeten,
Jan
>Dat zou best kunnen. Het is afhankelijk van de uitvoering. In mijn geval >ga ik bijv. in de living overal twee drukknoppen boven elkaar plaatsen >(een 6-tal plaatsen).
>Met de bovenste drukknop kies je de lichtgroep, met de onderste ga je >de desbetreffende lichtgroep kunnen dimmen.
Waarom neem je niet gewoon 1 drukknop PER lichtgroep waarmee je dan een DIN-rail universele dimmer gaat sturen ?? Zo een dimmer is ook een schakelaar dus 1x drukken is sturen via dimmer op de laatst ingestelde stand opzetten, nog eens drukken (x aantal seconden) is dim-regeling en een laatste keer drukken is lichtgroep af.. .
tja, er zijn zoveel mogelijkheden .... ik moet er ook es dringend aan beginnen denken over deze details...ik heb veel gedaan qua meetstaat maar er kan..euh moet nog aan worden geprutst.
Groeten,
Jan
Re:
Hoi Jan,jvanhambelgium wrote:Waarom neem je niet gewoon 1 drukknop PER lichtgroep waarmee je dan een DIN-rail universele dimmer gaat sturen ??
Ofwel snap ik jouw uitleg niet helemaal, ofwel ga je dan eindigen met nog meer drukknoppen, vrees ik. Als je dit op alle plaatsen zou willen doen die momenteel voorzien zijn op mijn schema, en in de veronderstelling dat je, zeg maar, 5 lichtgroepen hebt, dan...
Wat denk je dat ik momenteel aan het doen ben?jvanhambelgium wrote:maar er kan..euh moet nog aan worden geprutst.
Ideeën bedenken is niet zo moeilijk, ze in goede banen leiden anders des te meer! "Nie gemakkelijk", zeggen sommigen dan...
-- Geert
SSV <-> UTP
Nog een vraagje ivm bekabeling van drukknoppen.
Ik ben van plan om naar iedere drukknop een UTP kabel te trekken, zo kan ik later nog alle kanten uit. Voor een input van een PLC aan te sturen is de sectie van een utp draad meer als voldoende. Maar is dit ook het geval om teleruptoren rechtstreeks aan te sturen? Heeft iemand hier al ervaring mee? Of misschien toch beter SVV gebruiken?
Is er eigenlijk een groot prijsverschil tussen SVV en UTP?
Ik ben van plan om naar iedere drukknop een UTP kabel te trekken, zo kan ik later nog alle kanten uit. Voor een input van een PLC aan te sturen is de sectie van een utp draad meer als voldoende. Maar is dit ook het geval om teleruptoren rechtstreeks aan te sturen? Heeft iemand hier al ervaring mee? Of misschien toch beter SVV gebruiken?
Is er eigenlijk een groot prijsverschil tussen SVV en UTP?
Als je de teleruptoren rechtstreeks wil aansturen zou ik toch voor SVV gaan. Een teleruptor vraagt al gauw 5 tot 10 W en ik denk niet dat UTP dit aan kan (en anders zal er toch een zeer grote spanningsval optreden). Ik zal met SVV werken en de teleruptoren rechtstreeks aansturen, PLC zal dan gewoon als extra drukknop in paralel werken. Voordeel is dat indien je PLC de geest geeft je toch nog je licht kan bedienen via de drukknoppen.
Jeroen
Jeroen
ben effe het net gaan afzoeken, UTP is 0.5mm² of 24gauge, ze spreken hier van ongeveer 9ohm per 100m. dus spanningsvan zou zijn bij een aanspreekvermogen van 3W
3W:24V = 0.125A
0.125A x 9ohm = 1.125V spanningsval over 100m kabel
dit is natuurlijk de theorie he bij gelegenheid zal ik dit toch maar eens proberen
Xilinx
http://www.addison-tech.com/english/cat-5-utp-cable.htm
3W:24V = 0.125A
0.125A x 9ohm = 1.125V spanningsval over 100m kabel
dit is natuurlijk de theorie he bij gelegenheid zal ik dit toch maar eens proberen
Xilinx
http://www.addison-tech.com/english/cat-5-utp-cable.htm
Re:
[quote="on4cet"]Je moet de dikte van een UTP eens vergelijken met een SVV ... Ga je volgens mij toch geen verschil in zien hoor, was UTP ook geen 0,8mm² ?
Geen probleem dus volgens mij !
Bart[/quote]
SVV heeft een diameter van 0,8mm en dus een doorsnede van 0,5mm2
UTP heeft een diameter van 0,5mm en dus een doorsnede van 0,2mm2
Toch wel een behoorlijk verschil, maar misschien wel voldoende voor 24v?
Greetz,
Jan.
Geen probleem dus volgens mij !
Bart[/quote]
SVV heeft een diameter van 0,8mm en dus een doorsnede van 0,5mm2
UTP heeft een diameter van 0,5mm en dus een doorsnede van 0,2mm2
Toch wel een behoorlijk verschil, maar misschien wel voldoende voor 24v?
Greetz,
Jan.
Er worden hier toch wat foutieve veronderstellingen en berekeningen gemaakt. Voor een teleruptor die aan 7,5W schakelt (veel minder zal het voor de meeste teleruptoren niet zijn) kom ik voor een UTP kabel bij 100m een spanningsval van 5,8 V uit. Dit is bijna 20% en zal teveel zijn voor een teleruptor. Bij SVV is dit nog net geen 10%.
Omdat je heen en terug moet met je draad wordt de afstand gehalveerd (dus maar 50 m bij de gegeven spanningsvallen). Voor UTP betekent dat je maar 25m ver mag gaan als je de maximum spanningsval onder de 10% wil houden. Soms zal dat lukken maar niet altijd.
Om nog te muggenziften, UTP is “twistedâ€
Omdat je heen en terug moet met je draad wordt de afstand gehalveerd (dus maar 50 m bij de gegeven spanningsvallen). Voor UTP betekent dat je maar 25m ver mag gaan als je de maximum spanningsval onder de 10% wil houden. Soms zal dat lukken maar niet altijd.
Om nog te muggenziften, UTP is “twistedâ€
Zo zien we maar, dat we soms foute veronderstellingen maken hé ... Nu heb ik zelf overal 0,8SVV16 en 0,8SVV10 gelegd hoor, dus geen probleem, maar als ik hier anderen hun uitleg bekeek over het feit dat ze naar elke drukknop een utp getrokken hadden, dacht ik soms toch van 'tiens, dat is inderdaad ook handig, en heb inderdaad ook utp genoeg' Maar ben dan toch weer blij (bij deze) dat ik voor SVV gegaan ben !
Ik dacht trouwens dat zo'n teleruptor tamelijk pieken heeft in het vermogen ... dus 'k weet niet of 7,5 Watt reeël is ?
'k zou de cataloog er nog eens moeten bijnemen ...
Hartelijk bedankt iig om m'n misverstand recht te zetten !
Bart
Ik dacht trouwens dat zo'n teleruptor tamelijk pieken heeft in het vermogen ... dus 'k weet niet of 7,5 Watt reeël is ?
'k zou de cataloog er nog eens moeten bijnemen ...
Hartelijk bedankt iig om m'n misverstand recht te zetten !
Bart
Re:
Bart,on4cet wrote:Maar ben dan toch weer blij (bij deze) dat ik voor SVV gegaan ben !
"Blij" zijn is afhankelijk van de toepassing waarvoor je de gelegde bekabeling wenst te gebruiken.
Als je idd voor directe aansturing van een teleruptor gaat, dan zou ik zeggen: misschien beter om SVV te gebruiken ipv UTP.
Als je draden echter geen (of bijna geen) vermogen moeten leveren (bijv. 5V/10-20mA), dan is een UTP zeker meer dan genoeg.
Dus: alles is afhankelijk van de toepassing waarin die dingen worden gebruikt.
Best rgds,
--Geert