Volledige installatie van nieuwbouw woning

Moderator: Domotix-Moderators

Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Het is even stil geweest ... maar ondertussen hebbenwe nog eens wat werk in de elec. plannen kunnen steken. Natuurlijk met de nodige vragen.

1.Na toch nog eens verschillende treads gelezen te hebben ben ik er niet meer zo zeker van om de drukknoppen met UTP kabel te voorzien :roll:
De meningen blijken nogal verdeeld maar als je in het begin met rechtstreekse bediening van je teleruptors gaat werken blijkt dat UTP niet zo geschikt is ... ? kan iemand hier nu eens en vooraltijd een deftige uitleg over geven ?? Voltage, Spanningsval vs. lengte, keuring, ... ?

2. Stel dat er toch iemand met een positief UTP antwoord komt ... dan moet ik zowiezo naar laagspanning gaan kijken voor de aansturing. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik weet ondertussen dat je een laagspannings voeding nodig hebt 12 of 24 volt en dat deze gekoppelt wordt met laagspannings teleruptors ... maar hoe moet ik me dat praktisch voorstellen? (laagspanningsVoeding, 230V, Telerputor, Lichtpunt, Drukknop)

3. Ondertussen ben ik gestart met het uittellen van het aantal meters kabel. Ik heb aan iedere drukknop van de grond tot aan de drukknop 1,5 meter genomen en aan de kast, 2 meter van op de grond tot in de kast.
Is dit voldoende? Of veel te ruim?

4. Ondertussen zijn we op nog een ander probleem gestoten. Normaal gezien werken we enkel onze beneden verdieping af. Wat ook wil zeggen dat boven de elec. installatie niet volledig klaar moet zijn. Een voorbeeld is: In totaal kom ik nu aan 32 apparte licht punten in heel het huis. wat dus ook zou willen zeggen 32 teleruptors ... maar als we die van de boven verdieping al kunnen laten vallen + een aantal beneden komen we om te starten al met een 10 tot 15 tal toe ... Maar nu heb ik al gehoord dat je op die manier geen goedkeuring krijgt voor je installatie :?
Wie kan hier meer over vertellen?

Zo dat was het voorlopig weer een beetje, hopelijk kan iemand me met deze vragen helpen.

GreetZ
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zal proberen een beetje chronologisch te antwoorden :

Antwoord op vraag 1) UTP heeft dunnere draadjes, en sommigen vrezen dat dit sneller zal afbreken bij veelvuldig manipuleren. Of dit zo is, kan je enkel vragen aan mensen die het zelf al gebruikt hebben ... Qua veiligheid zit je met SVV natuurlijk veel beter, omdat je daar hogere stromen mee kan trekken zonder dat je draad opsmoort ... Hoewel het in mijn ogen raadzaam blijft van op 24Volt te werken ipv. 230Volt. Dit is ook veel makkelijker om alles aan mekaar te koppelen en, het is veiliger, en veiliger betekent ook, dat het keuringsorgaan zich hiermee niet gaat bemoeien, wat je niet kan zeggen van alles wat je met 230Volt in mekaar flanst !
UTP heeft ook maar 8 draadjes, dus, 't hangt ervan af, hoe je alles gaat cableren ... Met SVV kan je tot 16 draadjes gaan, wat je de mogelijkheid bied, van aan één bedieningspunt uit te komen, en dan verder door te trekken naar het volgende ... Met UTP ben je op die manier veel beperkter, om niet te zeggen, dat je dan best naar elk bedieningspunt een utp kabel trekt, wat het dan weer heeeel kostelijk maakt, als je alle draden wil afmonteren op railklemmen !


Antwoord op vraag 2) Je koopt een transfo op 24volt, voor teleruptoren heb ik een wisselspanningstransfo (kosten veeeel minder dan Gelijksp.), voor m'n rolluik-relais, heb ik een gelijkspanningstransfo van 24volt, dit omdat ik voor de groepssturing met diodes werk enzo ...
Voor beiden komt het erop neer, dat je met bv. de neutre naar al je teleruptoren gaat, en met de fase ga je eerst naar de 'common' van je drukknoppen (zeg maar de zwarte gemeenschappelijke draad). Die zwarte draad wordt ook de 'common' van je drukknoppen (in je potjes dus), en door die zwarte aan de ene ingang van je drukknop aan te sluiten, kan je met één van de vele kleurtjes bepalen welke drukknop op welke draad de fase terug naar de kast gaat brengen om daar een teleruptor te schakelen ... (natuurlijk eerst via een railklem passeren voor het geval je nadien aanpassingen moet doen, anders zou je wel eens kunnen hebben dat je draad tekort is ... Of je zou heeeel lange draden moeten houden, wat het overzicht in de kast niet ten goede komt!

Antwoord op vraag 3) Ik zou minstens een paar meter meer rekenen per traject, want je gaat het zien hé, teveel kabel op een hoopke, en ge moet hier en daar wat herleggen, en ge komt tekort ... Of ge komt tot de vaststelling dat die bepaalde kabel toch via een andere route naar de kast moet, vandaar heb ik overal ook uitgeschreven (getikt) in m'n kabel-legdocument, langswaar de kabels gaan, en de lengte erbijgezet, samen met de labeling die eraan komt te hangen !

Antwoord op vraag 4) Ik heb hier ook overal draad zitten in m'n oversteken, zonder spots aan, maar ik heb ze inderdaad nog niet aan een teleruptor of niks hangen ... Voor de zekerheid niet op je schema zetten, en dan is er geen probleem ... Als je nadien wijzigingen aanbrengt is het raadzaam van een herkeuring aan te vragen ... In principe zelfs verplicht, maar wie doet dat .... ?

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
jurgenvande
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2005 6:18 pm
Contact:

Post by jurgenvande »

Even reageren op je vraag ivm met het apart afwerken van uw beneden en uw boven.

je kan zonder probleem gekeurd geraken indien Uw nieuw gedeelte aan de huidige eisen voldoet en het andere laten keuren als 'bestaande' installatie. dit is echter wel aan voorwaarden verbonden. Het oude gedeelte moet dateren van voor 19XX (weet niet meer juist) die kringen moeten wel juist (en liefst 1 stap lager dan het toegelaten) afgezekerd worden en ook achter uw algemene diff. staan...zodat je toch niet met een onveilige installatie achterblijft. Wanneer dan het tweede deel wordt aangepakt kun je de installatie opnieuw laten keuren.

nog een opmerking: een installatie dient een herkeuring te ondergaan wanneer er een wijziging is aan gebeurd, eender welke. Waar dienen anders uw schema's voor die je aan de keurder voorlegt. Een keuring is niet altijd 'noodzakelijk' voor de nodige werken (wat wel het geval is bij een verzwaring van het beschikbare vermogen)

Wanneer nu een keuring wordt uitgevoerd door vincotte (heb geen ervaring met ander) staat er onderaan het formulier een datum waarop de volgende keuring dient te worden uitgevoerd. (30 jaar na datum)

Dit zit er volgens mij zeker aan te komen dat een elektrische installatie bvb om de 5/10 jaar zal moeten worden gekeurd.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

@Jurgenvande: Thx voor de uitleg ... maar het gaat hier om een nieuwbouw woning dus daar zit het toch net allemaal iets anders vermoed ik.

@Bart:
Antwoord op vraag 1)
Het plan was om zowiezo 1 UTP kabel per drukknop zone te trekken (dus in ster) Maar misschien moet ik toch maar kijken naar SVV ...
Antwoord op vraag 2)
Dus van de 24Volt transfo komen gewoon 2 draadjes (Neuter en common) 1 gaat naar de teleruptor en 1 naar (bv. de zwarte draad op de SVV kabel) deze word dan overal aangesloten op de verschillende drukknoppen ... daarna ga ik per drukknop met een andere kabel weer terug naar de kast (andere kant van de teleruptor) ???
Antwoord op vraag 3)
OK ... ben ook vollop plannetjes aan het maken ... dan wordt het inderdaad een stuk duidelijker.
Antwoord op vraag 4)
Ik hoor hier zeer veel verschillende dingen over ... misschien toch maar eens bij de juiste instanties te raden gaan ...

En weer mercie voor de hulp ;)
GreetZ
David
jurgenvande
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2005 6:18 pm
Contact:

Post by jurgenvande »

Ik had niet gezien dat het om een nieuwbouw ging...

maar dan gelden ongeveer dezelde regels. Je maakt een eendraadsschema en situatieschema van de installatie die je volgens de normen geïnstalleerd hebt, wanneer je de aansluiting wil. Deze installatie wordt dan gekeurd. Wanneer de 'boven' wordt afgewerkt, moeten er nieuwe schema's worden gemaakt en een herkeuring aangevraagd. Dit laatste is echter iets wat meestal niet gebeurd. omdat de aansluiting dan al is gebeurd en er meestal al genoeg vermogen wordt gevraagd van in het begin. Dus niemand heeft die herkeuring nodig.

In alle geval: voer Uw erken uit volgens het AREI!!!!

en verkorte versie hiervan is te verkrijgen bij de verschillende keuringsinstanties en heeft voldoende informatie voor woningbouw.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

OK, Dankje Jurgen!
Die Arei heb ik ondertussen al liggen ... moet hem enkel nog een vastpakken en lezen :)

Ondertussen nog 2 nieuwe vragen:

Ik heb een aantal vloer LED (spotjes) voorzien. Deze werken op 12 Volt en wordt volledig geleverd met 12 voltvoedig.
Hoe kan ik dit best toepassen ??? 230 naar de LED's brengen en de voeding achter een plint oid. weg werken?
Of toch maar in een keer netjes met een deftige 12 Volt voeding uit de kast naar de LED's? (in totaal 8 Spots op 3 verschillende plaatsen)

En tot hoeveel stopcontacten mag ik op 1 kring aansluiten?
Of hangt dat van verschillende factoren af?

Alvast met dank,
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

David,

Je denkwijze wat betreft de voeding en teleruptors is nu volledig correct !

Dan over die keuring, ik hoor Jurgen zeggen, dat je enkel een herkeuring nodig hebt wanneer je de boel moet laten verzwaren ... 't kan zijn, dat ze het anders niet doen, maar in principe (is dus anders dan de praktijk) moet je ALLES wat veranderd is sinds de schema's van de keuring laten herkeuren ...

Indien er anders ergens brand ontstaat op een plaats wat niet gekeurd geweest is, dan heb je wel echt pech met de verzekering ook denk ik !

Voor die led spots, hangt ervan af, of je plaats hebt, op 12 volt zijn de verliezen over draad al heel wat hoger dan op 24 volt en zeker tov 230Volt ... Dus, transfo in de buurt is steeds aan te bevelen, maar indien niet haalbaar, zal je moeten kijken onder welke omstandigheden de led-spots niet meer deftig functioneren hé ... En afhankelijk daarvan de spanningsval over je kabel eens bestuderen ... Desnoods extra dikke leggen met minder verliezen, maar ook dat is weer niet echt zo optimaal hé ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
jurgenvande
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2005 6:18 pm
Contact:

Post by jurgenvande »

OESJE, dan heb ik mij mss verkeerd uitgedrukt: je MOET inderdaad herkeuren na IEDERE wijziging van de elektrische installatie, maar die keuring wordt gevraagd door de netbeheerder bij een verzwaring, verandering van teller, of tarief...enz.

mijn punt was het volgende : wanneer een wijziging gebeurd op een elektrische installatie dan is het meestal zo dat er geen verzwaring aan te pas komt, bijgevolg is er ook geen derde partij die een keuring EIST. En precies daarom wordt die keuring niet meer uitgevoerd, hoewel noodzakelijk.

aantal stopkontakten in een kring: op een kring met draadsectie van 2,5mm² en afgezekerd op 20A met een automaat mag je 8 aansluitpunten hebben. Let wel: waar bvb drie stopkontakten naast elkaar worden geplaatst telt dit als 1 punt. (zo kan je maximaal 8 x 5, ingeval van NIKO materiaal, dus 40 stopkontakten op een kring plaatsen) maar OVERDAAD SCHAADT. Dus : wees redelijk bij het verdelen van de circuits en kijk naar de gevraagde vermogens. Zo is het aan te raden, zo niet verplicht, om de wasmachine, droogkast, elektrische boiler, vaatwas elk op 1 circuit te plaatsen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zo is het Jurgen, alle specifieke apparaten op een aparte zekering ...

Niet alleen voor het vermogen, maar zeker voor de bedrijfszekerheid, je zou namelijk niet willen dat bij een klein kortsluitingske door de bouwheer ofzo veroorzaakt, je wasmachine opnieuw moet gestart worden etc...

Voor degenen die er nog niet aan gedacht zouden hebben, het is sinds enkele jaren toegelaten van een selectieve differentieel te plaatsen als hoofddifferentieel hé ... Dit laat je toe van bv. een 300mA te plaatsen op kop, en dan x-aantal kringen op een onderliggende 30mA diff. te hangen ... Hierbij krijg je dan, dat als er ergens een lekstroompje zit, je andere kringen (die achter een andere 30mA diff hangen, niet mee afspringen), laat staan dat alles ineens afspringt. Je selectieve differentieel zal namelijk later afspringen dan een normale (vandaar selectief), waardoor niet alles afspringt, de gewone zal namelijk eerst uitvallen !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Een nieuwe vraag ...
Een van mijn bedoelingen is om met 1 drukknop, 2 licht punten te sturen ... hoe gaat dat juist in zijn werk?
Ik vermoed dat dit systeem gebonden is ... ?
Ik ga normaal BTicino drukknoppen gebruiken ... hebben deze 2 functies of maar 1, en is dat dan boven aan / onder uit?

Of kan je daar bv. onder punt 1 en boven punt 2 aan toekennen? :roll:

Thx
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,


Ja, je hebt dubbele drukknoppen, zonder interlock op ... En dan heb je 2 dingen die je aan of uit kan doen, zonder er externe logica achter te moeten koppelen ...

Met 1 drukknop 2 lichtpunten is heel simpel ... Met domotica gewoon programmeren, zonder > gewoon draadje op je railklemmen bijpluggen vanop de locatie waar je eerst drukknop aanhangt naar de locatie waar je 2de drukknop aanhangt ... En van 1 van de 2 locaties ga je dan naar je sturing (teleruptor,relais, domotica, sub-domotica ....)

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Oke ... ondertussen weer even de draad kwijt ...
Ja, je hebt dubbele drukknoppen, zonder interlock op ... En dan heb je 2 dingen die je aan of uit kan doen, zonder er externe logica achter te moeten koppelen ...
Wat meot ik me voorstellen bij de Interlock??
Met 1 drukknop 2 lichtpunten is heel simpel ... Met domotica gewoon programmeren, zonder > gewoon draadje op je railklemmen bijpluggen vanop de locatie waar je eerst drukknop aanhangt naar de locatie waar je 2de drukknop aanhangt ... En van 1 van de 2 locaties ga je dan naar je sturing (teleruptor,relais, domotica, sub-domotica ....)
<-- deze uitleg heb ik jammer genoeg niet helemaal begrepen ... ?

Ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat SVV neit geschikt is voor hogere voltages dan 24 Volt :?
Ik ging er van uit dat ik SVV kon gebruiken om de eerste maanden/jaren mijn installatie via 220Volt van de drukknoppen naar de teleruptors kon gebruiken... blijkbaar neit dus en moet ik toch weer overschakelen op laagspanning ... dus toch misschien weer UTP ???

hmmmm :oops: :?:
Wie kan me weer op het rechte pad helpen?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,


Interlock wil zeggen, dat beide toetsen NIET TEGELIJK kunnen ingedrukt worden ... Dit is common practice bij rolluiken, vandaar ook dat dit in die drukknoppen voorzien is ...

Als je namelijk de 'omhoog' drukknop indrukt, en tegelijk zou er op de knop 'omlaag' gedrukt worden, wel, dan gaat uw motor een beetje (veel) vreemd doen ... en uiteindelijk de geest geven vrees ik !

Ja, hoe zal ik dat onbegrepen stuk opnieuw formuleren ... (i'll try) :

Wanneer je je drukknoppen via 24volt LS stuurt, dan kom je toch met je common (zwart meestal) naar alle drukknoppen, en met één of ander gekleurd draadje ga je dan naar je stuurkast ... Al die stuurdraden komen echter allemaal op railklemmen (als je het proper en goed wil doen toch) terecht, dus .... moet je van daaruit opnieuw met een draadje naar de gewenste teleruptor of relais gaan ... En zo kan je dan die relais of teleruptor schakelen ... Heb je nu echter meerdere drukknoppen die eenzelfde teleruptor of relais moeten schakelen (bv. als je het licht van de living van op 2 plaatsen wil kunnen aan/uit doen, en ook nog eens vanuit de keuken en de hall etc...), dan is het gewoon een kwestie van op die railklemmen een bijverbinding (doorlussen dus) te maken naar het draadje van de extra gewenste drukknop ... Got it ?

Dan over je SVV stukje ... Heb jij 220 volt bekrachtigde teleruptors gekozen ????? Why ... Dat is (in mijn ogen) niet erg slim hé ... Alle plc's gebruiken al zeker 24 volt voor de uitgangen aan te sturen ... En vermoedelijk een heleboel domotica produkten ook ... Dus, wil je ineens goed zitten, neem dan altijd 24volt teleruptoren of relais !!!

In dat geval is SVV perfect om tussen je drukknoppen en je stuurkast te leggen hé ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ok thx Bart ... ik zit weer op het juiste spoor denk ik ...

Wat de drukknoppen van BTchino betreft, moet ik daar speciaal op letten dat ze interlock hebben. Of zijn alle druk knoppen hier tegenwoordig standaard mee uitgevoerd?
Klopt het dan ook als ik zeg dat ik een paneel met 7 modules (drukknoppen) voorzie, ik dan eigenlijk 14 verschillende functies kan gebruiken? of beter ... als ik er bv. 6 of 7 nodig heb toe kom met een module van 3 of 4?

Ik heb nog eens even alles op een papiertje gezet in de hoop dat ik het juist heb: (zie foto ... lamp 1 kan nu bediend worden door knop 1 en 3?)
Wat de Teleruptors betreft is er nog niets beslist ... dus 24 Volt lijkt me geen probleem. Hoe zit het met de kost prijs? Is een 24Volt teleruptor veel duurder dan een 230 Volt? en hoe zit het met de extra 24 Volt voeding die je moet voorzien voor de sturing?

Uit heel het SVV / UTP verhaal ben ik nog niet uit ...
SVV:
Speciaal voor laagspanning (alarm/domotica) ontwikkeld
Meer aders dan UTP mogelijk
Dikkere kern en dus ook betere verbindingen
Minder gevoelig voor breken

UTP:
Goedkoper van SVV voor het zelfde aantal paren
Kan ook voor netwerk worden gebruikt (twisted)
Laat hogere spanningen dan SVV toe (48 / 50 Volt) <-- Begrijp ik niet helemaal omdat ik dacht dat de kern van SVV dikker is dan UTP ??

Voorlopig ligt mijn voorkeur bij SVV omdat deze kabel speciaal voor dit soort installaties is gemaakt ... maar dit kan natuurlijk ook onwetendheid zijn ... :roll:
Attachments
IMG_2101.gif
IMG_2101.gif (160.29 KiB) Viewed 27588 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hmm ja, schema lijkt me te kloppen ja, 't principe is in ieder geval wel duidelijk zo te zien !

SVV is de enige goede manier wanneer je met teleruptors gaat werken ...

UTP kan goed zijn met ECHTE domoticamodules (bv. EIB etc...)

SVV heeft inderdaad grotere diameter, en kan dus meer stroom aan dan UTP !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply