Siemens S7 PLC: 200, 300 of 400?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert

Siemens S7 PLC: 200, 300 of 400?

Post by ringods »

Van de Siemens S7 PLC bestaat er de 200 reeks, de 300 reeks en de 400 reeks. Als ik er de documentatie op nasla, dan denk ik dat enkel de 200 reeks past in een standaard elektriciteitskast.

Kan er iemand dit bevestigen of weerleggen?

Ringo
jvanhambelgium
DomoExpert

Post by jvanhambelgium »

Hoi,

Yep de S7-200 kan op de DIN-rail en past in de kast.
Ik ga sowieso een klein apart kastje plaatsen met de automatisatie-logica in (24V voeding, PLC, uitbreidingsmodules,...) en de grote kast met het conventioneel materiaal, DIN-rail dimmers, teleruptors etc.
De 200 reeks is méééér dan krachtig genoeg voor alle mogelijke huis-automatisatie .. de 300 en 400 reeks is echt wel zwaar spul hoor (daar draai je een hele fabriek op bij wijze van spreken)...en dan spreken we over 3000 a 4000 euro voor een controller alleen enzo...

Groeten,
Jan
ringods
DomoExpert

Re:

Post by ringods »

Jan,
jvanhambelgium wrote:Ik ga sowieso een klein apart kastje plaatsen met de automatisatie-logica in (24V voeding, PLC, uitbreidingsmodules,...)
Op de Siemens website zie ik dat elk van hun controllers beschikbaar is in 24V en in 230V uitvoering. Aan de hand van je uitspraak hierboven leid ik af dat je een aparte 24V voeding in je kast hebt en dan gebruik maakt van de 24V versie.

Hoever sta je met de uitvoering van je systeem? Indien mogelijk (ook qua afstand) zou ik graag eens bij u mijn :idea: komen opsteken... :D

Groeten,

Ringo
jvanhambelgium
DomoExpert

Post by jvanhambelgium »

Ringo,

Hoever ik sta ? Tja , nog niks gedaan eigenlijk want onze bouw is nog niet eens bezig ;-0
Ik steek tegenwoordig zoveel tijd in andere zaken van onze bouw (materialen-offertjes, ramen etc) dat het op elec-vlak effe stilletjes is ;-)

Bon,

Het plan is inderdaad om een 24V voeding te gebruiken en geen 230V (ik wil geen 230V op de drukknoppen hebben staan, het MOET Zeer Lage VeiligheidsSpanning zijn wil het ongemoeid worden gelaten door keuringinstanties .. is gewoon veiliger trouwens!

Het lijkt me dan ook logisch om een apart kastje te voorzien waarin :

1 x 24V DC voeding
1 x PLC-controller + x-aantal uitbreidingsmodules indien je veel drukknoppen hebt.

ALLE drukknoppen (ik ga UTP-kabel gebruiken) komen toe in dit kastje en worden op de PLC-gezet (over het kabel-montage systeem ben ik nog ni uit)
Uit dit kastje komt een meeraderige-kabel (of enkele) die gaat naar de TELERUPTORS/RAIL-dimmers die in de andere kast zitten, over deze geleiders loopt ook maar 24V.

Ik weet niet direct van welke regio je bent, maar ik heb hier wel een S7-226 liggen met een bekabelde voeding.
Met de MicroWin software op PC kan je jezelf mischien een idee vormen van hoe je die moet programmeren....;-0
Kan mischien wel een demo geven ofzo (alhoewel ik ook maar een beginnertje ben...)

Groeten,
Jan
Post Reply