Ik ga gebruik maken van een Twido PLC (Telemecanique).
Deze zal dienen voor het volgende:
verlichting: sturen van lichten en eventueel sferen, \"aanwezigheids simulator\" door middel van timers..., automatisch schakelen van buitenverlichting dmv schemerschakelaar en een all-off en paniek functie.
Stopcontacten: enkele stopcantacten aan uitschakelen via drukknoppen, kan handig zijn voor staanlampen te schakelen. In de keuken stopcontact gekoppelt aan all-off, zodat de kofiezet en oven zeker uitstaan als je het huis verlaat.
Alarm: Detectie op inbraak, signaleren via binnenhuis sirene, en licht signaal, in verdere fase misschien met extra melding naar mijn gsm.
Voor de rest nog enkele toeters en bellen waar ik nog niet op gekomen ben...

Materiaal:
Twido solution pack4: een startpacket met PLC (20 I/O), voeding, real time clock module, display, alle nodige soft en kabels.
Waarom deze controller? Goede prijs kwaliteit verhouding, ongeveer zelfde eigenschappen als Siemens S7-200 maar aan voordeligere prijs (+-500 euro voor solutionpack4)
Schakelmateriaal gaat Gardy worden, zij hebben 4voudige laagspanningsdrukknoppen met eventueel 2 controlelampjes.
zie http://www.gardy.com ref: UD22815

Gardy heeft ook een dimmer die je kan sturen door drukknoppen (of PLC) op 24V en met apparte all-off ingang ref: LIVE30222

Kast: rital of sarrel weet het nog niet...
Relais modules van wago denk ik ben er nog niet uit. Moet in ieder geval
op din rail passen en liefst compact.
ref: 788-304

En dan nog de klemmenstroken... ook nog niet echt een keuze gemaakt.
Ik denk aan Wago maar de prijs....
Voordeel van deze klem is dat je zowel aarding, lijn en neuter op 1 klem kan aansluiten = compact
ref: 777-641

Voor de bedrading naar de drukknoppen denk ik aan UTP, dat dan op een patch panel in de kast toekomt. en vandaar verder naar de PLC[/img]
De programmatie ga ik zelf doen, heb een beetje ervaring met plc's dus... dat moet wel lukken.
Tips zijn altijd welkom...
Groetjes
Xilinx