Je mag ook voor stopcontacten en verlichting ook soepele kabel(met vele kleine draadjes) gebruiken ipv stijve éénaderige kabel(staat in het arei).
Ik heb net die beslissing getroffen, voor de volgende redenen:
- Ik werk met kabelgoten, en stijve XVB kabel blijft er langs geen kanten in liggen(om de meter anders zo een plastiek lintje nodig)
- ik heb ook verschillende contactdozen waar redelijk wat kabels toekomen, en dat met stijve kabels, daar is geen beginnen aan.
- Als je stopcontacten moet aansluiten en er daarna terug induwen, altijd fun met XVB 2.5 mm²

- Draad trekken door buizen gaat stukken gemakkelijker
- en kost even veel als XVB !
Een verplichte voorwaarde is wel dat je hulzen gebruikt over de kabeluiteinden zodat de adertjes wel degelijk allemaal gebruikt worden.
De kabelhulzen kosten echt 2 keer niks (1,5€ voor 100stuks).
En om ze op de kabel vast te maken heb je een tang nodig. Maar die heb je ook al vanaf een 20€, echt professioneel kost dit rond de 150€. Maar zo een professionele is echt wel dubbel en dik zijn geld waard als je er een heel huis mee moet doen(kheb er mij net zo eentje gekocht) , want met deze moet je niet telkens kijken welke dikte van huls je moet bevestigen, gewoon erin steken en dichtknijpen, altijd perfect en in no time gedaan.
Ps: Een soepele variant van XVB is VTMB.
groetjes,
Christof.