media center + lcd TV

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
kdevos
DomoMember

media center + lcd TV

Post by kdevos »

Hey,

Ik ben in de laatste fase van mijn electriciteitsvoorzieningen. Ik zou mijn TV in de keuken en in de liviing willen verbinden met een PC zodanig dat ik volledig kan internetten en mailen via mijn TV scherm, maar welke verbinding is hiervoor nodig? Een 15 pins VGA kabel? Een digitale DVI kabel? Hoe pleisteren jullie deze in want die aansluitingen van deze kabels kunnen enkel door een 40 of 50mm buis!!

Ik lees hier dat de XBOX ook een goed alternatief is (als mediacenter), maar kan je hiermee internetten en mail checken? Hoe wordt deze aangesloten op de TV?

En wat met het stopcontact van de plama TV? Aangezien deze als schilderij zal opgehangen worden wil ik natuurlijk de draden niet zien naar beneden lopen, die gaan dus mooi achter het toestel komen te zitten. Kan iemand mij hiervoor tips geven?

THX
ON4TOP
DomoFreak

Re: media center + lcd TV

Post by ON4TOP »

kdevos wrote:Hey,

Ik ben in de laatste fase van mijn electriciteitsvoorzieningen. Ik zou mijn TV in de keuken en in de liviing willen verbinden met een PC zodanig dat ik volledig kan internetten en mailen via mijn TV scherm, maar welke verbinding is hiervoor nodig? Een 15 pins VGA kabel? Een digitale DVI kabel? Hoe pleisteren jullie deze in want die aansluitingen van deze kabels kunnen enkel door een 40 of 50mm buis!!

Ik lees hier dat de XBOX ook een goed alternatief is (als mediacenter), maar kan je hiermee internetten en mail checken? Hoe wordt deze aangesloten op de TV?

En wat met het stopcontact van de plama TV? Aangezien deze als schilderij zal opgehangen worden wil ik natuurlijk de draden niet zien naar beneden lopen, die gaan dus mooi achter het toestel komen te zitten. Kan iemand mij hiervoor tips geven?

THX
Ik zat beetje met zelfde probleem .. heb nog geen plasma maar wou deze ook voorzien ..
Mijn idee was van een kabelgoot van legrand in te plakken van 10CM breed ..maar er nog niks in te steken en pas als plasma er komt op de juist hoogte een rond gat boren dwars door de goot .. uiteraard maten opschrijven waar goot precies zit ..
Of het een goed idee geweest is moet nog blijken ..sleuven zijn gemaakt ..deze week goot in plakken ..
Je hoort er ook die een flex insijden en zo de kabel met fiches erin steken en die dan inpleisteren .. op zich geen slecht idee .. maar als je kabel kapot is of te kort ..of je wil er nog bijsteken .. lukt dit niet ..

En in mijn gootje kan je makkelijk een scart insteken of een DVI / HDMI fiche ..dacht ik zo ..

Tom

Tom
Gizzmo
DomoExpert

Post by Gizzmo »

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk maar enkel 2 komen echt in aanmerking denk ik.
De simpele/goedkoopste oplossing via een D-sub of DVI kabel, deze kan je gewoon van je PC naar je scherm brengen tot maximum 20 meter in afstand. Het probleem is inderdaad de dikke VGA stekker. Zelf heb ik zo 2 kabels door men huis lopen 1 in buis en 1 gewoon vast in de muur. Voor de kabel in buis heb ik de connector van de kabel gehaald en daarna door een PVC buis gehaald van 30 mm. (kan er dus later nog andere zaken doortrekken bv. USB)
De 2de oplossing is via een Dsub of DVI extender. Dit werkt op basis van 2 kastjes waar je VGA aan de PC en aan de TV in gaat. Daarna worden de 2 kastjes verbonden met een UTP kabel tot een goeie 50 meter max dacht ik? Wel hebben de 2 modulators stroom nodig ... dus weer niet zo handig.

Wat de Xbox betreft kan ik je vertellen dat er op dit moment geen betere oplossing bestaat voor MediaCenter. De functies die je op een normale mediacenter PC vindt worden ook door de Xbox ondersteunt. Wat internet en mail betreft ben je afhankelijk van plugins voor mediacenter die niet altijd voor Xbox werken ... daarvoor kan je best even de verschillende MCE fora afschuimen denk ik.

Een goede oplossing is een kabel goot in de muur te slijpen waar je LCD tv komt te hangen ... deze kan je gewoon volledig dicht smeren tijdens het bezetten en later bovenaan weer open maken voor de verschillende aansluitingen.

Verder weet ik niet of je goed uit de voeten kan met PC's (zowel hard als software matig) maar reken in iedergeval niet op een out-of-the-box oplossing wat mediacenter betreft :wink:

Hopelijk is het weer iets duidelijker.
Alvast veel succes en hou ons op de hoogte van de uiteindelijk oplossing!
GreetZ
David
simbano
DomoFan

Re:

Post by simbano »

Hallo,

Ik heb dit als volgt gedaan.

Der bestaat in de handel een kabel die je aansluit op je scart fiche en daarop zit svideo signaal en twee kinch fiches voor audio.
op mijn pc zit een videokaart met een svideo uitgang.
Die kabel is 10meter lang.(mss bestaat langer ook)
Gekocht bij vandenborre voor 38€.

Het handige aan die kabel is dat je die scart fiche kunt uittrekken zodoende dat je kabels door een buis kunnen, in mijn geval diameter 40
maar dat is zelfs niet nodig maar is altijd handig als je iets moet bijtrekken en dit van tv beneden tot pc, tv boven tot pc, en keuken tot pc.
Dit wel met bochten van 2 x 45° om alles soepel te houden.

via draadloos klavier en muis surf ik op mijn tv.
En bekijk ik dvd via dvd speler in pc en een mediaplayer.

Voor de plasma heb ik hetvolgende gedaan.
In de tvkast onderaan komt alles toe en van daaruit vertrek ik met buis dia 40 in de muur tot waar de plasma ooit ne keer zal komen.
Dit is voorlopig toegeplakt.

U kunt bv ook een opbouw stopcontact in de muur inwerken zodanig dat deze gelijk zit met het plaksel.

Ik weet niet of dat een oplossing is voor Uw vraag??

greetz
christof
Post Reply