Logo en CJC/Bticino Schakelaars

Moderator: Domotix-Moderators

John_Kanon
DomoMember

Logo en CJC/Bticino Schakelaars

Post by John_Kanon »

Hallo,

Ik heb voor onze verbouwing gebruik gemaakt van Logo's van Siemens om de lichten aan te sturen.
Beneden heb ik CJC schakelaars geinstalleerd (http://www.cjcsystems.be/), voor boven heb ik de light tech reeks van Bticino. Alle kabels naar de schakelaars zijn gewone utp cat5.
Nu blijken de CJC schakelaars heel goed te werken, maar bij de Bticino lijkt het signaal soms niet goed door te komen. Waaraan kan dit liggen?

Aangezien de Bticino schakelaars boven liggen, zijn die kabels wel langer dan de kabels van de CJC schakelaars?

Zou het ook kunnen dat een slecht doorgegeven aan of uit signaal eigenlijk gewoon een snelle aan-uit of uit-aan is? Is er dan een manier om de LOGO zo te programmeren dat een te snelle opvolging van een aan en een uit signaal genegeerd wordt ?

Thanks

Tom

Tom
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Laat al eens juist weten, welk type van schakelaars je hebt van bTicino, typenr etc...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

Bart,

Dit zijn de gewone drukknoppen van Bticino.. NT4034.

Tom
DimitriDC
DomoMember

Post by DimitriDC »

- Welk type van Logo! gebruik je 12V of 24 volt zeker ;-)
- Ticino drukknop gemaakt voor 10A/250 V
Bij schakelen van lagere spanningen, en vooral lagere stromen kan je wel eens voorhebben dat je de drukknoppen indrukt en contact \"voelt\" maken maar dat ze niet schakelen of dat ze juist vaak aan/uit schakelen. De befaamde dender dus.
- Je CJC toetsen zullen hoogst waarschijnlijk de laagspannings versies zijn die zeer nauwkeurig lage spanningen en stromen schakelen, en dit bovendien dendervrij.

Greetz,

DimitriDC

www.coussies.be
Greetz,

DimitriDC

www.coussies.be
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik heb de L4005 drukknoppen, wat me opvalt is, dat ik met NO (normaal open) drukknoppen werk, en jij blijkbaar met NG (normaal gesloten) ??

Is dat de bedoeling ? Lijkt me zo raar ...

Mvg,

Bart
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

Bart,

Ik heb de factuur hier eens nagekeken en het zijn inderdaad ook de 4005 drukknoppen.

Zou het helpen om twee van mijn utp draden per schakelaar te gebruiken ipv een. Er zitten 8 draden per utp kabel en dus zelfs met 2 draden te gebruiken kan ik nog steeds 3 schakelaars met 1 kabel aansturen, hetgeen in mijn geval voldoende is.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Je kan dat eens proberen, geeft het geen verschil weet je dat ook weer hé ...

Maar je moet eens kijken als je normaal drukt, hoe lang dat die knop dan contact geeft, misschien ligt daar het probleem, dat die te lang contact geeft ...

Ik ben er eigenlijk persoonlijk niet tevreden genoeg over, ik bedoel, ik vind dat die drukknoppen ten eerste behoorlijk wat lawaai maken (lees : ferme klik), en ik heb het vermoeden dat het schakelmoment niet al te kort is ... M'n drukknoppen voor de rolluiken dan weer, moet ge echt fors induwen of je maakt geen contact ...

Maar dat is dan ook het enige spijtige dat ik eraan vind ...

MVg,

Bart
Farao
DomoExpert

Post by Farao »

Ja Bart, daar heb je gelijk in, die klik van de gewone schakelaars hoor je door het hele huis en voor de rolluikknoppen moet je echt met de duim recht erop en heel kordaat drukken. Iets tussenin voor allebei was mooi geweest.

Farao
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Blij te horen dat ik niet de enige ben met die ervaring ... Ik zou noooooit nog met ander materiaal willen werken dan met bTicino, gewoon al omwille van de opzet en de compactheid van alles, de verschillende afwerkingsgraden die je kan kiezen etc... Maar deze 2 dingen vind ik inderdaad vrij raar ...

We zouden de handen eens in elkaar kunnen slaan, en eens samen horen bij de constructeur, waarom dit zo is ...

Ik had vroeger ook zo de idee, dat je juist drukknoppen neemt om die vervelende klik van een schakelaar niet te horen, natuurlijk zijn er wel meerdere dingen die om de hoek komen kijken, en meer voordelen enzo, maar zo dacht ik in het prille begin ... Wat blijkt nu, dat je ze nog zeker zo hard hoord, dan een schakelaar van bv. niko of weet ik wat ...

Als er nog mensen zijn, laat eens iets horen !

Mvg,

Bart
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

Bart,

Ik heb ondertussen eens geprobeerd met 2 van de UTP draden per schakelaar en het probleem lijkt nu opgelost. Aangezien ik nergens meer dan 3 schakelaars heb, kom ik met 1 UTP kabel per schakelpunt toe (2 draden voor common en telkens 2 per schakelaar = maximum 8)

Ik heb het wel nog niet overal in huis kunnen testen.
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

maximum 8 bedoel ik dus
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

Na veel testen en dus 2 draden per bticino schakelaar te gebruiken, heb ik nog 1 lichtpunt dat moeilijk schakelt. Aande ingang van mijn LOGO komen 3 draden binnen omdat er dus 3 schakelaars zijn die op dat licht werken. Dit zijn de enige schakelaars die soms problemen geven, alle anderen werken 100%.

Op http://www.domoticaforum.tfe.be/phpBB2/ ... c.php?t=63 heb ik gezien dat je een condensator kan plaatsten over je ingang om dendereffecten tegen te gaan. Iemand enig idee welke condensator voor mij van toepassing zou zijn? (exacte specs, want ik ken eigenlijk niets van electronica)

Thanks

Tom
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Beste John,

Welke condensator je moet kiezen hangt eerst en vooral al af, van welke voedingsspanning over die schakelaars staat ...

Is dit bv. 12 of 24 volt, moet je geen condensator voor max. 5 of 6 volt ofzo kiezen ... Maar de meeste kleine condensators zijn al vlug geschikt voor bijna 50 volt ofzo hoor ...

Als je nu in de electronica-zaak zegt, dat het is om te ontdenderen, dan zullen ze wel weten welke je moet hebben, ik denk dat het allicht iets in de range van µF zal zijn ...

Eventueel iemand iets meer in detail ?

Mvg,

Bart
Benny
DomoMember

Post by Benny »

Beste Logo maatekes,

ik denk niet dat contactdender de oorzaak is van je probleem.
Als dit zo zou zijn is dit snel op te lossen in je programma:
- zorg dat elke puls minstens 0,5sec. moet aanhouden wil er een actie volgen.
En het probleem contactdender is opgelost.

Ik heb eerder een vermoeden dat je spanningsverlies hebt door de lange UTP - draad die je gebruikt.
Misschien eerst eens meten of je werkelijk je 12 of 24Volt binnenkrijgt op je ingangen van de logo.

Succes in ieder geval!
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Nu iemand anders hierop reageert met de uitleg van te weinig voltage mogelijkheid ... , wil ik jullie mijn verhaal ook wel even doen !

Ik heb bij mij een hele hoop teleruptoren waaraan ook nog eens extra hulpcontacten hangen voor groepssturing en aan enkele ook nog een hulpcontact voor signalisatie ... Wel, het is met deze laatste dat ik een probleem had ...

Men had me verteld, dat ik in plaats van de transfo's van Hager, dewelke per stuk 63VA zijn, beter een halogeentrafo kon gebruiken, want die kosten minder en hadden toch veel meer vermogen ...

Wat gebeurde er echter, telkens ik het licht wou aandoen van een lichtpunt met zo'n twee hulpcontacten naast mekaar, moest ik dikwijls een paar keer duwen vooraleer het aan ging, soms zelfs tot 10 keer toe ... Dan maar eens in de kast gaan kijken, en wat blijkt, vonken en nog eens vonken, maar contact schakelde niet ...

Info ingewonnen bij Hager zelf, waar ze me vertelden, dat ik wel degelijk hun transfo's moest gebruiken, en voor mijn aantal, zou ik met 2 transfo's toekomen. Dus, 2 x 63VA ... Als je weet hoeveel zo 1 kost, dan kan je wel raden dat dit een financiele kaakslag was, maar ik wou het toch proberen, daar ik geen andere mogelijkheden meer zag ...

En JAWEL !!! Probleem opgelost, schakeld nu altijd vlotjes van de eerste keer !!!! Dus, wat zal nu het probleem zijn ? Wel, ik vermoed dat die halogeentrafo's enkel constante vermogens afkunnen, en geen piekvermogens zoals bij het schakelen van teleruptoren met aangekoppelde hulpcontacten !

Moest iemand ooit nog zoiets voorhebben, men weze geinformeerd, en wie weet is dit ook wel in dit topic de oorzaak ?

Groetjes,

Bart
Post Reply