Waar overal aderhulzen?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert

Waar overal aderhulzen?

Post by ringods »

Beste,

Ik ga van start met het bekabelen van mijn elektriciteitskast. De kast is gelijkaardig aan degene waarvan PLC-Fanaat (Roger) al foto's gepubliceerd heeft. Nu vraag ik me af in welke omstandigheden de uiteinden van de bekabelingsdraden moeten beëindigd worden met aderhulzen. Is dit enkel voor draad met zachte kern (bv meerdraads 0.75mm2) of ook voor draad met volle kern?

Ringo
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

In principe is het zo, dat als de draad uit méér dan 1 kern opgebouwd is, deze moet afgemonteerd worden met een huls ...

Ik had bv. 25m² van m'n meterkast naar m'n verdeelkast en voor de differentieels, deze 25m² was ook opgebouwd uit een paar iets dunnere ... En dus moesten er hulsen over ...

De theorie van 'als er méér dan 1 kern inzit' is ook plausibel, als je weet dat je dan meer kans hebt op wegdrukken van de aders. Dit is in principe echter alleen het geval als je ze met schroeven vastzet, en niet als je van die kooien hebt.

Maar ik weet niet waar dit exact staat hoor, dus, als iemand anders dit kan staven of zelfs ontkennen, gelieve het dan ook hier te melden ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply