Dat kunnen zowel relais zijn die ingeschakeld blijven als je (bijvoorbeeld) 12V aanlegt (\"monostabiel\"), als relais die een ON en OFF kant hebben en die je dus met twee knoppen aanstuurt (\"bistabiel\"). De eersten kosten pakweg 30 Euro, de anderen gaan rond de 45 Euro. Ik heb het nog niet over relais met in-/uitschakelvertragingen, die pas over de toonbank gaan vanaf zowat 60 Euro.
Ik ben een tijdje terug op optocoupler relais gestoten van OPTO22. De tip om deze dingen te gebruiken kwam van iemand die voor zijn thesis lichtbakken voor kermiswagens moest aansturen. Die tiep beweerde dat de relais zonder problemen piek kortsluitstromen van 2000A afkonden. De kermiswagen van dienst, waren de \"botsauto's\", en daar worden die relais echt niet goed behandeld, geloof me. Toch bleken ze perfect te werken.
Of dat zo is, houd ik in het midden, maar de voordelen van deze relais zijn niet te ontkennen.
- Solid state relais bevatten geen bewegende onderdelen, en hebben dus geen problemen met mechanische slijtage.
- SSR's kunnen grote stromen af, zonder dat ze bij het uitschakelen een vlam trekken. 25 Ampères? Geen probleem!
- SSR's zijn veilig aan te sluiten op je computer. De eerste trap is doorgaans een optocoupler die je (bij sommige typen) al met een simpele 5V kan aansluiten. Dat betekent dus een rechtstreekse sturing, zonder andere tussenstappen.
- SSR's gaan langer mee dan mechanische relais. Niet onbelangrijk als je je huis langer dan een paar jaar wilt gebruiken.
- Solid State Relais hebben een minimale lekstroom. Dat betekent dat ze zelfs in de OFF toestand enkele tientallen microAmpères lekken. Da's niet veel, maar genoeg om moeder de vrouw paranoia te maken.
- Doorgaans moet een \"minimale\" stroom getrokken worden. Een lampje van 25Watt volstaat gemakkelijk, maar om te schakelen zijn ze doorgaans niet echt geschikt.
- SSR's hebben een spanningsval, typisch zowat 2 Volt. Dat lijkt niet veel, maar als je een zware sturing hebt, telt het wel op. Bij 20A komt dat overeen met 40Watt, en daar kan je je al flink aan verbranden. SSR's hebben dus een koelvin nodig.
- SSR's kosten meer, De hieronder aangehaalde modellen worden verkocht tussen de 40 en 50 Euro, exclusief 21% BTW.
.
Bemerk de vijzen voor de aansluiting. Mijn ervaring is dat die dingen echte krengen zijn als je je draden wil aansluiten. Je moet de draad rond de vijs plooien en dan stevig aandraaien. Bij de minste beweging van de draad, kan de vijs loswrikken. In de VS is dit ongetwijfeld toelaatbaar, maar ik stel me de vraag hoe die dingen aan hun CE keurmerk gekomen zijn. Nog een blatant probleem is dat je de relais nog op een koelplaat moet vijzen. In mijn geval plan ik toch een dertigtal relais, en dan weet ik echt niet meer hoe je zoiets proper monteert.
Op zoek naar een alternatief, ben ik op de volgende site gestoten van Omron:
Het linker model heeft de charmante naam \"G3PB-225-2-BVD\" gekregen, en gaat over de toonbank voor 55 Euro, BTW inclusief. Je kan ze op een DIN rail pluggen, en de koelvin is ingebouwd. De stuurspanning is 12 tot 24 Volt.
Voor alle duidelijkheid, ik ben GEEN voorstander van Omron, of Opto22, en heb ook geen aandelen van deze bedrijven of zoiets!! Ik ben voorstander van Solid State Relais, dat is alles. De prijzen zijn richtprijzen, uiteraard, en het staat iedereen vrij om het niet met mij eens te zijn .