Hallo,
ik ben een van de vele twijfelaars die ronddwalen op het forum.
We gaan in 2006 met onze bouw beginnen en had graag geexperimenteerd met domotica.
Volgens mij is domotica standaard over pakweg 10 jaar en zal je huis veel lagere waarde hebben als het niet uitgerust is met domotica. Een beetje zoals met de tegenwoordige standaard centrale verwarming.
Probleem is natuurlijk dat het geen geld mag kosten, of toch niet te veel . Toch niet in het begin. Na enige jaren is uitbreiding wel gepland wanneer er weer geld genoeg is.
Ben echt wel gecharmeerd door myHome van btcino maar heb beetje schrik van de bus. Maar integratie van alarm/video/telefonie/audio/deurbel/lcd is echt wel prima.
Maar deze dingen kunnen wachten. Initieel zou enkel het licht gestuurd moeten kunnen worden en zullen kabels voorzien worden voor de fancy stuff.
Om alles open te houden had ik daarom aan een stersysteem gedacht met goedkope (=domme) drukknoppen. Ik zou dan waarschijnlijk 2 of 3 logo's nodig hebben om al het licht te kunnen schakelen. Die logo setup is toch goedkoper dan met enkel teleruptoren, right?
Dan dacht ik als ik later bijvoorbeeld alarm, video, audio en dergelijke wil toevoegen dat ik daarvoor dan een commercieel systeem zou kunnen nemen (zoals bticino) en dat mijn logo's dan het licht kunnen blijven bedienen.
Er zou dan een interface kunnen zijn tussen logos en het andere systeem door daar een aantal I/O's voor te reserveren in mijn top-logo. (top-logo aangezien ze 'in serie' zullen staan.
Zou dit een goed idee zijn?
Of ben ik goedkoper af door direct gewoon bticino myHome modules te gebruiken ipv logo's?
logo's voor licht en commercieel voor de rest?
Moderator: Domotix-Moderators
Persoonlijk houd ik rekening met de COR (cost of replacement) ...
Als je je lichtpunt aan een logo hangen hebt, en er gaat een uitgang stuk, kan je heel je logo laten repareren of vervangen ...
Terwijl als je met een relais of teleruptor werkt, en je hebt een paar op overschot liggen (voor in geval van defect), kan je die simpel vervangen tegen in verhouding een mindere kost ...
MAAR ...
Blijft een feit dat veel mensen niet houden van een teleruptor omdat ze dan niet weten in welke stand hij staat ... Dit kan je weliswaar oplossen door hulpcontacten op te klikken op basis van diodes, maar blijkbaar is dat voor velen niet DE optie ...
Als je dan toch al logo's neemt, zou ik persoonlijk eerder gaan voor het MyHome systeem ... De logo's zijn niet genoeg uitbreidbaar, en als je nadien al je lichten wil gaan koppelen aan andere toestanden, ga je volgens mij niet toekomen met die paar ingangen die jij nu zoekt te reserveren ...
Dus, mijn opinie, ofwel heel rudimentair houden (relais,teleruptor) of anders ineens het systeem dat je later zoekt te nemen (in uw geval MyHome) ... In veel gevallen heb je nu al de basis (processor etc...), die je anders later toch nog zou moeten aanschaffen, en eens je die basis zult hebben, zal de bijkomende kost voor die X-aantal lichten te sturen niet opwegen tegen de kost en nadelen van een logo-systeem ...
Just my 2 cents ...
Bart
Als je je lichtpunt aan een logo hangen hebt, en er gaat een uitgang stuk, kan je heel je logo laten repareren of vervangen ...
Terwijl als je met een relais of teleruptor werkt, en je hebt een paar op overschot liggen (voor in geval van defect), kan je die simpel vervangen tegen in verhouding een mindere kost ...
MAAR ...
Blijft een feit dat veel mensen niet houden van een teleruptor omdat ze dan niet weten in welke stand hij staat ... Dit kan je weliswaar oplossen door hulpcontacten op te klikken op basis van diodes, maar blijkbaar is dat voor velen niet DE optie ...
Als je dan toch al logo's neemt, zou ik persoonlijk eerder gaan voor het MyHome systeem ... De logo's zijn niet genoeg uitbreidbaar, en als je nadien al je lichten wil gaan koppelen aan andere toestanden, ga je volgens mij niet toekomen met die paar ingangen die jij nu zoekt te reserveren ...
Dus, mijn opinie, ofwel heel rudimentair houden (relais,teleruptor) of anders ineens het systeem dat je later zoekt te nemen (in uw geval MyHome) ... In veel gevallen heb je nu al de basis (processor etc...), die je anders later toch nog zou moeten aanschaffen, en eens je die basis zult hebben, zal de bijkomende kost voor die X-aantal lichten te sturen niet opwegen tegen de kost en nadelen van een logo-systeem ...
Just my 2 cents ...
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...