Welke kabels/draden gebruikt u voor wat...

Moderator: Domotix-Moderators

XiPHiAS
DomoFan

Welke kabels/draden gebruikt u voor wat...

Post by XiPHiAS »

Momenteel ben ik mijn inkopen aan het doen voor mijn installatie. Toen ik ging kijken voor 3x2.5 voor mijn stopcontacten aan te sluiten zag ik dat een rol van 500m mij +1.500,- zou kosten. :?

Mijn UTP kost iets van een 300,- voor een doos van 305m

Graag inzicht in wie welke kabels gebruikt. (kan handig zijn voor mensen die een nieuwe installatie beginnen) Soms zijn gelijkwaardige kabels goedkoper mist de juiste keuze.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik zou stopcontacten met 5G2,5 doen, kan je geschakelde kringen maken, maar er zullen ongetwijfeld verdeelde meningen zijn op het forum ...

Die prijzen lijken me wel serieus hoog ....

Voor een indicatie kan je bv. hier eens kijken :

http://www.preflexibel.be/assets_db/pri ... -11-05.xls

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Moet effe een en ander rechtrekken

mijn kabels voor mijn stopkontacten is idd XVB3G2.5
de kabels voor de sturing is VVT6x2x0.6
en mijn netwerkkabels UTP5E

Die VVT6x2x0.6 komt erg duur uit en ik denk eraan om die om te ruilen voor gewone UTP die veel goedkoper is.

Had 500m gepakt van die VVT en da komt op een goeie 1.500 :(
Gizzmo
DomoExpert

Post by Gizzmo »

effe voor alle duidelijkheid?
Lees in het goed als ik de prijzen moet zien voor een haspel van 1000 meter?
En heb ik het dan ook juist als ik zie dat Cat6 kabel duurder is dan EIB kabel of is dat niet de EIB kabel die wordt gebruikt voor een Domo installatie ... en wel de VVT kabel?

DATA UTP CAT6 1010,6/km (4 paren?)
EIB 2X2X0,8 831,6/km (4 paren?)
VVT 6X2X0,6 1058,7/km (6 paren?)
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Prijzen zijn inderdaad voor 1 km ....

UTPCat6 is inderdaad duurder, is ook logisch hé ... Die heeft 4x2aders, en de EIB kabel maar 2x2 ...

VVT lijkt mij ook haalbaar, en ook de UTP, want allen zijn blijkbaar getwist ...

Groeten,

Bart
highvolt
DomoFan

Post by highvolt »

Cat6 kabel is een beetje overdreven denk ik, tenzij je het nodige materiaal hebt en expert bent in het aansluiten ervan.
(1 te scherpe bocht maken, en je zit terug bij wijze van spreken terug op niveau cat5..)
In onze bureau's ligt er een wirwar cat5 ftp kabel vlak naast xvb kabel. Ik heb nog nooit last gehad van storing ofzo.
elektro e.k.
DomoFan

vtt

Post by elektro e.k. »

Ik Weet niet wat jij duur vind maar vvt 16*0.8 in flex kost om en bij de 1€ /meter ex btw.
En met een rol van 100 meter komde zekes toe voor een kring boven en een beneden in huis voor de verlichting te sturen.

OF te wel moette een kasteel hebben staan.

GRZ Kris Elektro E.K.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik zou hier toch eens graag reactie op hebben van anderen ...

1 kring boven met stuurkabel, en 1 kring onder met stuurkabel ???? Dan ga je toch niet veel moeten sturen denk ik ... Ik heb boven per 2 slaapkamers een 16SVV0,8 getrokken, en beneden om een vb. te geven heb ik er voor de living alleen al 2 aparte getrokken ... En als je dan weet, dat je om van de living naar node 0 te gaan al minstens 10 meter nodig hebt, dan heb ik daar alleen al 20 meter extra, en doe dan nog eens een goei 15 meter per kabel en dan zit ik voor de living alleen al op : 20 + 30 = 50 meter !!

En wanneer je bedrading legt, ga je toch zeker altijd wat reserve voorzien, niet ?

Groeten,

Bart

PS. Voor die living heb ik het enkel over lichtsturing hé, heb er dus nog eens 2 kringen voor de rolluiken bijgelegd ook hé, dus doe al maar X2, maakt dus 100 Meter (voor de rolluiken heb ik wel maar 10SVV0,8 gebruikt) ...
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Ik heb aan de groothandel 1.250,- betaald voor 500m VVT 6x2x0.6 toen ik thuiskwam zag ik op mijn leveringsbon de prijs staan en heb ik de dag erna al die kabel gaan terugbrengen.

Dan kan ik beter UTP(5E) kabel gebruiken 180,- voor 305m

VVT 6x2x0.6 max 1.000V
UTP5E is ook 4 paren 4x2x0.2 en mag max 50V

Nogal een groot prijsverschil he... Ik denk dat ik naar elk schakelpaneel 2 UTP kabels ga trekken (1 voor sturing en 1 voor controle). Met 1 UTP kabel kan ik per paneeltje 7 elementen aansturen en nog es 7 controle's doen.

Komt VEEL goedkoper uit en kan tot 50V schakelen.
Last edited by XiPHiAS on Mon Nov 21, 2005 4:22 pm, edited 1 time in total.
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Ik heb even een controle organisatie (BTV - Verbrugghen) gebeld voor enkele vragen voor mijn installatie.

Op mijn vraag of ik mijn sturing mocht doen via UTP kabels was het antwoord :

- de sectie moet minstens 0.5 carre zijn
- de sturing moet gebeuren met een veiligheidstransfo
- de kabels moeten gescheiden liggen (sturing mag niet samen met een VOB in één buis zitten)

... sturingskabels mogen wel samen bij XVB liggen omdat de XVB al een extra isolatie heeft

Echter ben ik er nu nog niet helemaal uit ... op verschillende website kan ik zien dat UTP 0.5 is en op andere spreken ze over 0.2 iemand idee?
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Bij preflexibel spreken ze bij UTP en FTP enkel over 0.5 carre gelijk welk type ik aanvink voor info krijg ik 0.5

Kan iemand dat bevestigen AUB? 8)
highvolt
DomoFan

Post by highvolt »

ik ga FTP kabel gebruiken voor mijn nikobus installatie. De groothandel heeft dit zelf aanbevolen, aangezien ik ze vlak naast xvb kabels moet leggen.

Volgens hem heerst er een grote grijze zone in de controle organisaties aangezien er niet echt een duidelijke wetgeving bestaat voor domotica.
Bij de controle zelf kijken ze dus 99% van de gevallen enkel de sterkstroom na.

FTP kabel is bij mijn weten 0.5mm doormeter.. (0.2mm² dus)
ik gebruik 1 paar voor de busverbinding, en een ander paar waar ik ~12V op zet. (mijn infrarood detectoren gebruiken dit) En dan heb ik nog 4 kabeltjes die ongebruikt zijn.
XiPHiAS
DomoFan

Re:

Post by XiPHiAS »

highvolt wrote:FTP kabel is bij mijn weten 0.5mm doormeter.. (0.2mm² dus)
aha sounds interesting... we leren bij we leren bij.

0.5mm doormeter = 0.2mm² (carre)

Vandaa de verwarring, op internet kwam ik 0.2 tegen alsook 0.5 zodat ik op den duur niet meer wist welke ik voor juist moest aanschouwen :) Bijdeze is dit misverstand ook van de baan ...

Dan hoef ik me geen zorgen te maken en kan ik UTP leggen voor de sturing van mijn teleruptoren en ga ik FTP gebruiken voor mijn networking. Zoepa :p

thx highvolt! :wink:

Super dit forum 8) (forum's rock, heb er zelf 2 :wink: )
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Bedankt Xiphias,

Ik ben erg blij dat ik al zoveel mensen met mekaar in contact kunnen brengen heb, en zo toch heel wat nuttige informatie heb zien doorkomen ...

Er is wat volharding voor nodig geweest, en ik volg het nog steeds bijna elke dag op, maar er is wel degelijk nood aan hoor ...

Ik meen te denken dat ik al eens op 1 van je fora geweest ben, iets met carstyling ofzo ... Ben zelf ook een hevige auto-rally supporter (melissa debackere van het ASD-team), en heb dacht ik via uw forum een link gevonden naar een BMW-M3 forum (dacht ik toch) ...

Er zijn mensen die hun weg niet vinden in fora, terwijl ik net als U denk, dat dit de enige goede manier is, om informatie geordend te houden, en ook permanent beschikbaar te houden !

Amuseer jullie nog hier ...

Groeten,

Bart
Sven
DomoFan

Re: Welke kabels/draden gebruikt u voor wat...

Post by Sven »

XiPHiAS wrote:Momenteel ben ik mijn inkopen aan het doen voor mijn installatie. Toen ik ging kijken voor 3x2.5 voor mijn stopcontacten aan te sluiten zag ik dat een rol van 500m mij +1.500,- zou kosten. :?

Mijn UTP kost iets van een 300,- voor een doos van 305m

Graag inzicht in wie welke kabels gebruikt. (kan handig zijn voor mensen die een nieuwe installatie beginnen) Soms zijn gelijkwaardige kabels goedkoper mist de juiste keuze.
Begin dit jaar heb ik volgende prijzen betaald voor mijn kabels (in flexibele buizen)

vob 3g1,5 : 29€/100m
vob 5g1,5 : 45€/100m
vob 3g2,5 : 39€/100m
spv 8x0.8 : 49€/100m

Prijzen zijn ex btw maar is toch een gigantisch groot verschil met uw prijs...
Post Reply