klemmen
Moderator: Domotix-Moderators
-
- DomoExpert
klemmen
Hoi
Heeft er iemand ervaring met schakelkast klemmen. (ik heb op het web die van Wago gevonden (bedankt Xilinx )
Zijn er goedkopere alternatieven.
Het lijkt me een ordelijke systeem.
http://www.wago.com/wago_root/be/nl/83. ... ts/133.htm
Heeft er iemand ervaring met schakelkast klemmen. (ik heb op het web die van Wago gevonden (bedankt Xilinx )
Zijn er goedkopere alternatieven.
Het lijkt me een ordelijke systeem.
http://www.wago.com/wago_root/be/nl/83. ... ts/133.htm
Ik heb ook heel wat klemmen in gebruik, ik dacht het hier al eens ergens vermeld te hebben, en ik heb er ook foto's van ...
In ieder geval, al mijn SVV's komen op wago railklemmen (2etage types), en ik heb er in de stuurkast van de rolluiken stuk of 65 ofzo, en in de stuurkast van de verlichting nog eens dik 75 ... elk 1 € en een kletske 't stuk, maar 't is inderdaad heeeeel proper ...
Hoewel, die mannen die alles op van die krone-blokken afmonteren, dat is ook gemakkelijk, maar die krijg je niet in dezelfde kast als je schakelmateriaal hé ...
Indien iemand graag foto's hiervan heeft, kan ik daar wel voor zorgen hoor ...
Bart
In ieder geval, al mijn SVV's komen op wago railklemmen (2etage types), en ik heb er in de stuurkast van de rolluiken stuk of 65 ofzo, en in de stuurkast van de verlichting nog eens dik 75 ... elk 1 € en een kletske 't stuk, maar 't is inderdaad heeeeel proper ...
Hoewel, die mannen die alles op van die krone-blokken afmonteren, dat is ook gemakkelijk, maar die krijg je niet in dezelfde kast als je schakelmateriaal hé ...
Bart
Re:
Bart,
Kan je als goedkoop alternatief niet gewone lusterklemmen gebruiken of horen die niet thuis in een schakelkast?
http://www.brico.be/wabs/catalog/produc ... 3&ss_id=-1
Greetz,
Jan.
[quote="on4cet"]Ik heb ook heel wat klemmen in gebruik, ik dacht het hier al eens ergens vermeld te hebben, en ik heb er ook foto's van ...
Bart[/quote]
Kan je als goedkoop alternatief niet gewone lusterklemmen gebruiken of horen die niet thuis in een schakelkast?
http://www.brico.be/wabs/catalog/produc ... 3&ss_id=-1
Greetz,
Jan.
[quote="on4cet"]Ik heb ook heel wat klemmen in gebruik, ik dacht het hier al eens ergens vermeld te hebben, en ik heb er ook foto's van ...
Bart[/quote]
Lusterklemmen
Verondersteld dat met lusterklemmen de klassieke kroonsteentjes of suikertjes bedoeld worden.
Bij mijn weten zijn lusterklemmen overal verboden tenzij op het einde van de leiding.
Dat wil zeggen, waar een leiding uit de muur of het plafond komt, mag je wel nog een lusterklem gebruiken om een lamp, bewegingsdetector, e.d. te bevestigen, maar nergens anders. Daarom zitten die meestal vast in de behuizing van zo'n apparaten, maar tref je die nergens anders aan.[/i]
Bij mijn weten zijn lusterklemmen overal verboden tenzij op het einde van de leiding.
Dat wil zeggen, waar een leiding uit de muur of het plafond komt, mag je wel nog een lusterklem gebruiken om een lamp, bewegingsdetector, e.d. te bevestigen, maar nergens anders. Daarom zitten die meestal vast in de behuizing van zo'n apparaten, maar tref je die nergens anders aan.[/i]
Zo is het ...
Je moet in de eerste plaats naar de veiligheid kijken, je mag niet makkelijk in aanraking kunnen komen met de schroeven of klemmen die op hun beurt natuurlijk in contact zijn met de draad die erin zit ...
Nu is dat op veiligheidsspanning niet zo'n probleem hoor, dus je zou op dat gebied met zo'n kroonsteentjes kunnen werken ...
(trouwens, lusterklemmen is nog iets anders dacht ik)
Maar je moet ook kijken, hoe je iets kan afwerken, hoe ga je die kroonsteentjes nummeren, hoe ga je ze bevestigen in de kast ... 1 draadje uit, betekent met de schroevendraaier werken ... Met die wago-railklemmen niet, werkt volgens een clamping principe, je duwt in een speciaal daarvoor voorziene ingang je kleine schroevendraaier en hop, de opening voor de draad komt open te staan, draadje erin, loslaten en hop ... Overal is mogelijkheid voorzien om nummering aan te brengen etc... Op 1 klem, zijn ook 2 of 3 etages te verkrijgen, ik heb er met 2 etages, omdat anders de afdekplaten er niet mooi meer overgaan ... Dit wil zeggen, per klem 2 draden in, en 2 draden uit ...
Maar om het nog eens te herhalen, zolang het veiligheidsspanning is, komt het enkel eropaan, van te kijken of het haalbaar is om het zo uit te werken, en dat het bedrijfszeker genoeg is ...
Groeten,
Bart
Je moet in de eerste plaats naar de veiligheid kijken, je mag niet makkelijk in aanraking kunnen komen met de schroeven of klemmen die op hun beurt natuurlijk in contact zijn met de draad die erin zit ...
Nu is dat op veiligheidsspanning niet zo'n probleem hoor, dus je zou op dat gebied met zo'n kroonsteentjes kunnen werken ...
(trouwens, lusterklemmen is nog iets anders dacht ik)
Maar je moet ook kijken, hoe je iets kan afwerken, hoe ga je die kroonsteentjes nummeren, hoe ga je ze bevestigen in de kast ... 1 draadje uit, betekent met de schroevendraaier werken ... Met die wago-railklemmen niet, werkt volgens een clamping principe, je duwt in een speciaal daarvoor voorziene ingang je kleine schroevendraaier en hop, de opening voor de draad komt open te staan, draadje erin, loslaten en hop ... Overal is mogelijkheid voorzien om nummering aan te brengen etc... Op 1 klem, zijn ook 2 of 3 etages te verkrijgen, ik heb er met 2 etages, omdat anders de afdekplaten er niet mooi meer overgaan ... Dit wil zeggen, per klem 2 draden in, en 2 draden uit ...
Maar om het nog eens te herhalen, zolang het veiligheidsspanning is, komt het enkel eropaan, van te kijken of het haalbaar is om het zo uit te werken, en dat het bedrijfszeker genoeg is ...
Groeten,
Bart
-
- DomoExpert
Vraagje ik zou ook Wago klemmen of iets dergelijks willen gebruiken maar hoe doen jullie meervoudige aftakking/bundeling van kabels gebruiken jullie hiervoor klemmen met bv 2 uitgangen of steken jullie twee draadjes in 1 uitgang. Probleem is namelijk dat de klemmen met 2 of drie etages enkel maar bestaan 1 in naar 1 uit.
vraag is vooral gericht op de stuurbekabeling (0.8 mm²) want op mijn centraal punt zouden ongeveer een 120 kabels van 0.8 mm² toekomen waarvan ik er een 80 zou moeten bundelen om naar een bus structuur te gaan verder komen komer er dan nog een 200 * 2.5 mm² ,70 * 1.5 mm²
+ nog bekabeling voor alarm .
Graag feedback hoe jullie deze problemen opgelost hebben.
vraag is vooral gericht op de stuurbekabeling (0.8 mm²) want op mijn centraal punt zouden ongeveer een 120 kabels van 0.8 mm² toekomen waarvan ik er een 80 zou moeten bundelen om naar een bus structuur te gaan verder komen komer er dan nog een 200 * 2.5 mm² ,70 * 1.5 mm²
+ nog bekabeling voor alarm .
Graag feedback hoe jullie deze problemen opgelost hebben.
ik heb een reeks klemmen gekocht met 4 aansluitingen (zelfde potentiaal), deze gebruik ik om signalen te verdelen, je kan ze ook via jumpers aan elkaar doorverbinden zo kan je ipv 4, 8, 12, 16... draden samenbrengen. Dit is vooral voor mijn SVV kabels en verdeling van 24VDC, voor het vermogen gebruik ik dubbeldek klemmen, deze kan je ook met latjes aan elkaar zetten om bijvoorbeeld de N door te geven op verschillende klemmen.
Ik heb alles van Legrand Viking3 klemmen, dacht eerst Wago te gebruiken maar blijkbaar geraak je veel makkelijker aan Legrand.
Ik heb alles van Legrand Viking3 klemmen, dacht eerst Wago te gebruiken maar blijkbaar geraak je veel makkelijker aan Legrand.
- Attachments
-
- Elektriciteit 003_resize.jpg (204.32 KiB) Viewed 20527 times
-
- DomoFreak
Re:
PLC-fanaat wrote:voorbeeld stuurkast met aansluitklemmen
een kleine 450 aansluitingen op dinrailklemmen
handig, overzichtelijk en degelijk
in groepen verdeeld (links 24V stuuringangen, rechts 230V uitgangen)
mvg roger
Roger,
welk type kast gebruik jij ? Ik ben ook op zoek naar een kast waar alles in kan, maar ik ben nog niet veel tegengekomen. Heb je hier ook fabrikant en prijs van ?
Bedankt,
Koen.
Last edited by Koen Matthijs on Tue Dec 27, 2005 9:37 am, edited 2 times in total.
Ik heb een sarel kast gekocht van 160x100 met montageplaat
483.6Euro excl. BTW (bij Piscaer in Mechelen)
483.6Euro excl. BTW (bij Piscaer in Mechelen)
- Attachments
-
- SAREL-kasten.pdf
- (57.6 KiB) Downloaded 716 times
-
- DomoExpert
-
- DomoFreak
-
- DomoExpert
dag koen
typenummer is moeilijk daar alles in losse delen verkocht wordt,
bvb:
kast(2000X900X250) 8GK2 320-7KK43
deur (plaatstaal) 8GK9 515-8KK32
montageplaat 8GK9 535-8KK32
dinrailset ...
barenset ...
enz
dus moeilijk juiste bestelnummers op te geven daar alle combinaties bestaan afhankelijk van hetgeen u wenst
als u eventueel de juiste combinatie kent kan ik de bestelnummers opzoeken
groeten roger
typenummer is moeilijk daar alles in losse delen verkocht wordt,
bvb:
kast(2000X900X250) 8GK2 320-7KK43
deur (plaatstaal) 8GK9 515-8KK32
montageplaat 8GK9 535-8KK32
dinrailset ...
barenset ...
enz
dus moeilijk juiste bestelnummers op te geven daar alle combinaties bestaan afhankelijk van hetgeen u wenst
als u eventueel de juiste combinatie kent kan ik de bestelnummers opzoeken
groeten roger
Wago veerklemmen Topjob S
Wago heeft een nieuwe reeks veerklemmen Topjob S genaamd, die werken met directe insteektechniek (zoals steekklem) voor harde geleiders en soepele geleiders met huls.
Dus nog meer tijdswinst.
Op Batibouw 2006 presenteren ze deze nieuwe reeks incl. een promotie/startpakket van deze nieuwe domotica klem.
Momenteel hebben ze een semi 3-etage klem waarbij aan 1 zijde F/N/PE kan aangesloten worden en aan de andere F/N (de PE zit direct aan de Dinrail). Per etage kan je dan ook nog bruggen voor potentiaalverdeling.
In principe verkrijgbaar via de groothandels die ook hun steekklemmen verkopen.
Dus nog meer tijdswinst.
Op Batibouw 2006 presenteren ze deze nieuwe reeks incl. een promotie/startpakket van deze nieuwe domotica klem.
Momenteel hebben ze een semi 3-etage klem waarbij aan 1 zijde F/N/PE kan aangesloten worden en aan de andere F/N (de PE zit direct aan de Dinrail). Per etage kan je dan ook nog bruggen voor potentiaalverdeling.
In principe verkrijgbaar via de groothandels die ook hun steekklemmen verkopen.