NEN EN-50090

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Rob
DomoMember

NEN EN-50090

Post by Rob »

IK had een vraagje

Ik loop stage bij een architectengroep in het noorden van nederland.
Ik doe daar onderzoek wat er allemaal verstaan mag worden onder domotica en ik bekijk de technische en menselijke kant ervan.
Ik kwam er achter dat er nu eindelijk een standaard op het gebied van domotica is opgenomen in de NEN.
En wel in de NEN EN50090, een uitberieding op de NEN voor gebouwbeheerssystemen.

Hebben jullie hier al iets van vernomen? zo ja, waar zou ik die kunnen vinden en is het uberhaupt de moeite waard?

groeten rob
kris
DomoFan

Post by kris »

De technische documentatie van de norm zou je moeten kunnen verkrijgen via cenelec.org of misschien via het bin.be. Maar bereid je wel voor op een berg papier waar je waarschijnlijk niet veel aan zal hebben.

Weet er zelf niet het fijne van maar dacht dat dat deze normering streeft naar een standardisering van de communicatie tussen de verschillende huis- en gebouwautomatisatie systemen, maar ook tussen bijvoorbeeld de verschillende huishoudtoestellen.

Tevens belangrijk is dat momenteel enkel het eib/knx systeem conform deze standaard is.

mvg, kris
Attachments
PR2004-03-29_EN.pdf
persbericht over de norm en de certifiering van eib/knx
(147.89 KiB) Downloaded 867 times
Rob
DomoMember

Post by Rob »

idd, een samenwerking tussen eib&konnex is tot deze standaard gekomen..

bedankt voor de info, zal ff zoeken daaro!
Thorgal
DomoFreak

Bijna

Post by Thorgal »

De samenwerking tussen EIBA (European Installation Bus Association), BatiBus Club en EHSA (European Home Systems Association) heeft tot Konnex Association geleid en de KNX standaard. Daarop is EN 50090 gebaseerd. KNX is inderdaad het enige systeem dat EN 50090 conform is.

By the way .. dat zijn maar een paar honderd pagina's hoor. :wink:

http://www.konnex.org -> The Standard -> Standardisation. Daar staat een klein overzicht. In de \"Pressroom\" daar vind je ook één en ander.
Rob
DomoMember

Post by Rob »

beter!! heb ik tijdens mijn stage ook wat te lezen :P
Post Reply