Sturing voor elektrische CV kleppen?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert

Sturing voor elektrische CV kleppen?

Post by ringods »

Hallo,

We hebben de lange topic gehad over de elektrische CV kleppen. In die bespreking was er ook sprake van een sturing van die kleppen door een PLC. Wat installeer je dan als controller voor die kleppen? Hoe bepaal je de temperatuur en hoe stel je de gewenste temperatuur in zodat je weet wat je in de PLC moet programmeren? Gebruik je touch screen devices?

Ringo
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik zal al een beetje toelichten, ook al gebruik ik het (nog) niet op deze manier :

Je kan je temperatuur bepalen door gewone kamerthermostaten, en de uitgang (relais) van je thermostaat koppelen met een ingang van je plc.

Je kan natuurlijk ook gewoon met ptc's of ntc's werken als voeler, deze gaan dan gekoppeld aan een ingang een analoge waarde afgeven, waarop de plc kan reageren. Het komt er dan gewoon op neer, van ondergrens en bovengrens te programmeren in de plc, en adhv deze parameters je outputs van je plc te schakelen, en deze outputs zijn dan met je kleppen (cv) gekoppeld.

Elke plc met inputs en outputs kan hiervoor dienen !

Groeten,

Bart
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 1:21 pm, edited 1 time in total.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Dit zijn waardevolle en verhelderende postings peter ... waarvan ik meen te denken dat iedereen ze naar waarde weet te schatten ...

Enne, het werkt goed hé, die attachment feature ...

Groeten,

Bart

PS. Weet je wat ik nu net het vervelende vind aan die hysteris, dat je het bv. bij 19° tamelijk koud hebt, en bij 21° net goed ... Ik bedoel, dat verschil is in mijn ogen te groot, je zou het moeten kunnen regelen, dat het principe ongeveer werkt zoals een thermostatische kraan op een radiator, dus, je zou moeten werken met variabele kleppen ... Kan je dit met die van U ? Kan je bv. bij 20° die klep half open sturen ipv. helemaal ? In dat geval zit je met een veel constantere temp., wat veel behaaglijker is !
Koen Matthijs
DomoFreak

Post by Koen Matthijs »

Peter,

bedoel je dat je die kleppen pulserend gaat sturen ?

Als ik mij niet vergis zijn die heeel traag, dus gaan die anyway reageren op pulsen ? En zelfs al doen ze dat, hoe ga je de stabiliteit van zo een systeem gaan garanderen ?

Of zie ik het hier volledig verkeerd ? :?

Gr,
Koen.
elektro e.k.
DomoFan

Post by elektro e.k. »

Ik vind het zotte kosten dat jullie aant doen zijn zelle
Je moet is kijken wat je wil.
Bedoeling is volgens mij energie besparen!

Als je bv mee de vroege staat kun je de badkamerthermostaat regeln dat je badkamer s'morgens warm is en de rest van het huis niet.

Plaats gewoon een thermostaat mee 1 apparte (zelfregelnde pomp) die je parallel plaatst mee ander circuits in huis.
Pomp kost 150€.
Die kleppen zen zeer duur in aankoop aparte kabel trekken juiste aansluitingen gebruiken moet demonteerbaar zijn op simpele manier (bij deffect)

Ik persoonlijk heb 3 apparte circuits in huis 2 badkamers en de rest van huis.
Op de slaapkamers staan radiatoren maar wanneer ga je die gebruiken.
(meestal studerende kinders en bij ouder worden)
Groeten

Kris
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

[quote="elektro e.k."]Ik vind het zotte kosten dat jullie aant doen zijn zelle
Je moet is kijken wat je wil.
Bedoeling is volgens mij energie besparen!

Als je bv mee de vroege staat kun je de badkamerthermostaat regeln dat je badkamer s'morgens warm is en de rest van het huis niet.

Plaats gewoon een thermostaat mee 1 apparte (zelfregelnde pomp) die je parallel plaatst mee ander circuits in huis.
Pomp kost 150€.
Die kleppen zen zeer duur in aankoop aparte kabel trekken juiste aansluitingen gebruiken moet demonteerbaar zijn op simpele manier (bij deffect)

Ik persoonlijk heb 3 apparte circuits in huis 2 badkamers en de rest van huis.
Op de slaapkamers staan radiatoren maar wanneer ga je die gebruiken.
(meestal studerende kinders en bij ouder worden)
Groeten

Kris[/quote]

Bedoeling is vooral ook comfort te vehogen. En zo duur zijn die kleppen nu ook weer niet: +/- 40 euro per stuk en een paar meter SVV zal op een totaal bouwbudget nu ook weer niet zo zwaar doorwegen...

Greetz,

Jan.
Post Reply