Bekabeling drukknoppen
Moderator: Domotix-Moderators
Bart,
Universeel bestaat jammer genoeg niet. UTP is bewust uit dunne draden opgebouwd omdat de capaciteit van de draden zelf lager uitvalt. Dat is belangrijk bij hoogfrequente digitale data-overdracht zoals netwerk. Bovendien zijn de 8 draden 2 aan 2 gewikkeld om een interferentie van de signalen tegen te gaan.
Maw ik denk niet dat je met SVV een bus of je netwerk via deze draden kan aansluiten of het moeten korte afstanden zijn of je moet de bussnelheid (frequentie) kunnen verlagen. Maar ik vermoed dat de meeste domoticasystemen met standaard frequenties werken.
UTP wel bruikbaar voor het aansturen van teleruptoren indien je meerder draden combineert: 2 draden = 0,4mm² ; drie draden = 0,6mm² en komt al boven een SVV uit. Je houdt bovendien een poort open om later via het busconcept te werken.
Ik moet zelf nog de draden in mijn huis leggen en heb er ook mijn hoofd over gebroken wat nu het beste, prijsbewuste, systeem is. Ik heb ook gekozen voor SVV voor de drukknoppen. Als er later toch op een anders systeem met bus moet overgeschakeld worden hoop ik dat de draadloze communicatie al zo ver in zijn schoenen staat dat het aansturen van drupknoppen op deze manier goedkoop, veilig en bedrijfszeker kan gebeuren (Niko heeft al draadloze drukknoppen) De SVV kan dan nog altijd dienst doen als voedingsdraad en zo de batterijen overbodig maken voor de transmitters.
Jeroen.
Universeel bestaat jammer genoeg niet. UTP is bewust uit dunne draden opgebouwd omdat de capaciteit van de draden zelf lager uitvalt. Dat is belangrijk bij hoogfrequente digitale data-overdracht zoals netwerk. Bovendien zijn de 8 draden 2 aan 2 gewikkeld om een interferentie van de signalen tegen te gaan.
Maw ik denk niet dat je met SVV een bus of je netwerk via deze draden kan aansluiten of het moeten korte afstanden zijn of je moet de bussnelheid (frequentie) kunnen verlagen. Maar ik vermoed dat de meeste domoticasystemen met standaard frequenties werken.
UTP wel bruikbaar voor het aansturen van teleruptoren indien je meerder draden combineert: 2 draden = 0,4mm² ; drie draden = 0,6mm² en komt al boven een SVV uit. Je houdt bovendien een poort open om later via het busconcept te werken.
Ik moet zelf nog de draden in mijn huis leggen en heb er ook mijn hoofd over gebroken wat nu het beste, prijsbewuste, systeem is. Ik heb ook gekozen voor SVV voor de drukknoppen. Als er later toch op een anders systeem met bus moet overgeschakeld worden hoop ik dat de draadloze communicatie al zo ver in zijn schoenen staat dat het aansturen van drupknoppen op deze manier goedkoop, veilig en bedrijfszeker kan gebeuren (Niko heeft al draadloze drukknoppen) De SVV kan dan nog altijd dienst doen als voedingsdraad en zo de batterijen overbodig maken voor de transmitters.
Jeroen.
- jvanhambelgium
- DomoExpert
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
- Location: Boechout - België
Hoi,
Heeft er eigenlijk iemand al eens de effectieve test gedaan ??? Allemaal knap in theorie, maar wat in de praktijk ?
Ikzelf moet binnen bepaalde tijd ook de beslissing nemen ; ik was van plan om van elk schakelpunt (1 drukknop of set van drukknoppen) 1 UTP kabel te trekken naar de kast.
Sturing zal 24VDC zijn.
Als ik dat hier zo lees ....
Dus niemand die een gemiddelde teleruptor (vb Pulsar), een rolleke UTP van +100m en een 24V voeding heeft liggen om effectief een metingske en test te doen ?
Groeten,
Jan
Heeft er eigenlijk iemand al eens de effectieve test gedaan ??? Allemaal knap in theorie, maar wat in de praktijk ?
Ikzelf moet binnen bepaalde tijd ook de beslissing nemen ; ik was van plan om van elk schakelpunt (1 drukknop of set van drukknoppen) 1 UTP kabel te trekken naar de kast.
Sturing zal 24VDC zijn.
Als ik dat hier zo lees ....
Dus niemand die een gemiddelde teleruptor (vb Pulsar), een rolleke UTP van +100m en een 24V voeding heeft liggen om effectief een metingske en test te doen ?
Groeten,
Jan
Re:
Jan,jvanhambelgium wrote:Dus niemand die een gemiddelde teleruptor (vb Pulsar), een rolleke UTP van +100m en een 24V voeding heeft liggen om effectief een metingske en test te doen ?
Ik heb wel een test gedaan met een rol van 100m UTP, maar ik schakel niet direct mijn relais.
Ik heb er een stroom van 10mA op 5V doorgestuurd en het spanningsverlies was verwaarloosbaar (slechts enkele 10-tallen mV). Er blijft dus nog ruim voldoende spanning over aan de andere kant van de kabel om TTL ingangen aan te sturen.
Verder ben ik nog niet, maar dat wou ik in ieder geval al weten vooralleer het ganse huis vol te proppen met UTP.
By the way: ook in mijn geval heb ik alle schakelpunten (1 of meer effectieve drukknop aanwezig) via een aparte UTP kabel naar mijn domoticakast (of toch waar die uiteindelijk gaat komen) gebracht. Kwestie van max. flexibiliteit te hebben en geen lus in het huis te moeten aanbrengen (gevaar voor oppikken van teveel storingen???).
Best rgds,
--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
De spanningsval is lineair (ongeveer) met de stroom. 10mA is echt niet veel, een teleruptor vraagt al gauw 300mA bij 24V en dan zal de spanningsval veel groter zijn. Ik heb wel een finder teleruptor maar geen UTP (wel SVV). Als het eens past zal ik een testje uitvoeren maar dat niet voor de eerst komende dagen zijn.
Re:
Klopt, maar zoals ik al zei, de UTP kabel in mijn geval stuurt niet rechtstreeks spoelen aan. Het enige die moet gebeuren, is een opto coupler aansturen, waarvan de uitgang is gekoppeld aan een I2C gestuurde IO expander. Vandaar dat ik maar een stroom van 10-20mA nodig heb om de LED in het opto coupler te doen oplichten.JeroenB wrote:10mA is echt niet veel, een teleruptor vraagt al gauw 300mA bij 24V en dan zal de spanningsval veel groter zijn.
Eenmaal gedetecteerd, gaat een andere pin van een IO expander zorgen voor het aansturen van een tweetraps-transistorschakeling (meteen een Darlington misschien???), die dan de eigenlijke spoel van een relais (of iets dergelijks) gaat bekrachtigen.
Best rgds,
--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Geert,
Voor een opto coupler is het idd meer dan voldoende. Leuk dat je ook denkt aan I2C voor de sturing. Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met die bus. Heeft een groot aantal mogelijkheden van sturen van signalen tot uitlezen van sensoren en zelfs aansturen van LCD schermpjes
Ik heb wel gekozen om de basis elektriciteit onafhankelijk van de domotica te laten lopen.
De domotica op basis van de I2C bus zou als een schil bovenop het klassieke systeem moeten werken (voor schakelen van licht via afstandbediening, alles uit knop, regelen van de zonnewering, alarm, verwarming, en andere slimme functies) Als het domoticasysteem uitvalt, moet de basis elektriciteit en verwarming wel blijven werken.
Jeroen
Voor een opto coupler is het idd meer dan voldoende. Leuk dat je ook denkt aan I2C voor de sturing. Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met die bus. Heeft een groot aantal mogelijkheden van sturen van signalen tot uitlezen van sensoren en zelfs aansturen van LCD schermpjes
Ik heb wel gekozen om de basis elektriciteit onafhankelijk van de domotica te laten lopen.
De domotica op basis van de I2C bus zou als een schil bovenop het klassieke systeem moeten werken (voor schakelen van licht via afstandbediening, alles uit knop, regelen van de zonnewering, alarm, verwarming, en andere slimme functies) Als het domoticasysteem uitvalt, moet de basis elektriciteit en verwarming wel blijven werken.
Jeroen
Jeroen,
Als je een paar draden van je UTP moet gaan bij elkaar nemen om nog maar aan 0,6mm² te geraken, kan je per utp al maar 2 lichtpunten (oid) schakelen ... Ik heb 0,8SVV16 gelegd in de meeste plaatsen, en nog eens extra een 0,8SVV10 voor de rolluiken ... Doe er voor elke SVV 1 draad af, voor de common, en dan blijven er 24 schakelpunten over .... Als je dat met je UTP moet gaan doen ... dan moet je er al heel wat in je doosjes gaan trekken, en reken maar, het is een boeltje in m'n potjes hoor, één en al draad en wago-blokjes ... 't gaat er nog NET in overal !
Enfin, en ik weet niet hoe je erbij komt dat 0,6mm² de SVV draaddikte overstijgt, want mijn svv is dus 0,8 mm² dik hoor !!
Mvg,
Bart
Als je een paar draden van je UTP moet gaan bij elkaar nemen om nog maar aan 0,6mm² te geraken, kan je per utp al maar 2 lichtpunten (oid) schakelen ... Ik heb 0,8SVV16 gelegd in de meeste plaatsen, en nog eens extra een 0,8SVV10 voor de rolluiken ... Doe er voor elke SVV 1 draad af, voor de common, en dan blijven er 24 schakelpunten over .... Als je dat met je UTP moet gaan doen ... dan moet je er al heel wat in je doosjes gaan trekken, en reken maar, het is een boeltje in m'n potjes hoor, één en al draad en wago-blokjes ... 't gaat er nog NET in overal !
Enfin, en ik weet niet hoe je erbij komt dat 0,6mm² de SVV draaddikte overstijgt, want mijn svv is dus 0,8 mm² dik hoor !!
Mvg,
Bart
Re:
[quote="on4cet"]Jeroen,
Als je een paar draden van je UTP moet gaan bij elkaar nemen om nog maar aan 0,6mm² te geraken, kan je per utp al maar 2 lichtpunten (oid) schakelen ... Ik heb 0,8SVV16 gelegd in de meeste plaatsen, en nog eens extra een 0,8SVV10 voor de rolluiken ... Doe er voor elke SVV 1 draad af, voor de common, en dan blijven er 24 schakelpunten over .... Als je dat met je UTP moet gaan doen ... dan moet je er al heel wat in je doosjes gaan trekken, en reken maar, het is een boeltje in m'n potjes hoor, één en al draad en wago-blokjes ... 't gaat er nog NET in overal !
Enfin, en ik weet niet hoe je erbij komt dat 0,6mm² de SVV draaddikte overstijgt, want mijn svv is dus 0,8 mm² dik hoor !!
Mvg,
Bart[/quote]
Bart,
SVV-F2 heeft een DIAMETER van 0,8 mm, da's maar een dikte van 0,5 mm2 hoor.
Greetz,
Jan.
Als je een paar draden van je UTP moet gaan bij elkaar nemen om nog maar aan 0,6mm² te geraken, kan je per utp al maar 2 lichtpunten (oid) schakelen ... Ik heb 0,8SVV16 gelegd in de meeste plaatsen, en nog eens extra een 0,8SVV10 voor de rolluiken ... Doe er voor elke SVV 1 draad af, voor de common, en dan blijven er 24 schakelpunten over .... Als je dat met je UTP moet gaan doen ... dan moet je er al heel wat in je doosjes gaan trekken, en reken maar, het is een boeltje in m'n potjes hoor, één en al draad en wago-blokjes ... 't gaat er nog NET in overal !
Enfin, en ik weet niet hoe je erbij komt dat 0,6mm² de SVV draaddikte overstijgt, want mijn svv is dus 0,8 mm² dik hoor !!
Mvg,
Bart[/quote]
Bart,
SVV-F2 heeft een DIAMETER van 0,8 mm, da's maar een dikte van 0,5 mm2 hoor.
Greetz,
Jan.
Re:
Idd:Jan wrote:SVV-F2 heeft een DIAMETER van 0,8 mm, da's maar een dikte van 0,5 mm2 hoor.
opp = π * r^2 = π * (d/2)^2 = π * ( d^2 / 4 ) = 3,14 * 0,8mm^2 / 4 = 0,5mm2
Best rgds,
--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
- jvanhambelgium
- DomoExpert
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
- Location: Boechout - België
Hmm,
Ok, de oplossing zal denkelijk bestaan dat ik een een ster-netwerk zal opbouwen maar dan met SVV-kabel met 8 kabeltjes ipv 16 of 20.
Ik heb een beetje bang gekregen CAT5 UTP te gebruiken om rechtstreeks teleruptors aan te sturen...
Dit zal me genoeg mogelijkheden geven qua capaciteit, goede electrische eigenschappen om teleruptors direct te schakelen maar wel ietskes meer draad kosten
Ik zal ne keer schattten hoeveel meter er nodig zijn. Preflexibel heeft 2 tot 10 aderige SVV in een buis 16mm diameter...een goeie 800 euro bruto per kilometer
Iemand die dat nog zo gedaan heeft ? Of zitten hier allemaal mannen die graag lussen rondtrekken ?
Groeten,
Jan
Ok, de oplossing zal denkelijk bestaan dat ik een een ster-netwerk zal opbouwen maar dan met SVV-kabel met 8 kabeltjes ipv 16 of 20.
Ik heb een beetje bang gekregen CAT5 UTP te gebruiken om rechtstreeks teleruptors aan te sturen...
Dit zal me genoeg mogelijkheden geven qua capaciteit, goede electrische eigenschappen om teleruptors direct te schakelen maar wel ietskes meer draad kosten
Ik zal ne keer schattten hoeveel meter er nodig zijn. Preflexibel heeft 2 tot 10 aderige SVV in een buis 16mm diameter...een goeie 800 euro bruto per kilometer
Iemand die dat nog zo gedaan heeft ? Of zitten hier allemaal mannen die graag lussen rondtrekken ?
Groeten,
Jan
Langs één kant had ik ook wel echt stervormig willen werken, maar als je dan alles in je kas wil afmonteren op railklemmen ....
Amaai m'n portemonnee ... En ik heb het echt per ruimte opgevat, dus, meestal zitten dezelfde schakelaars er dan toch al zeker 2 keer in ...
Bart
Amaai m'n portemonnee ... En ik heb het echt per ruimte opgevat, dus, meestal zitten dezelfde schakelaars er dan toch al zeker 2 keer in ...
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
- jvanhambelgium
- DomoExpert
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
- Location: Boechout - België
Bart,
> Langs één kant had ik ook wel echt stervormig willen werken, maar als je dan alles in je kas wil afmonteren op railklemmen ....
Hoe werkt da eigenlijk met die railklemmen ?? Kan ik vb 30 draadjes samenklemmen waarop ik via 1 andere klem vb +24VDC of x-aantal draadjes samen als ground zetten op zet ? Je begrijp wel wat ik bedoel, kwestie om proper te werken.
Wat kosten die in de praktijk ? vb Wago ? Is dat per klemmetje of zo een blok van 8 of 16 ofzo ??
Ik ben echt nog aan het nadenken over een goed connectie-systeem dat flexibiliteit heeft.
Groeten,
Jan
> Langs één kant had ik ook wel echt stervormig willen werken, maar als je dan alles in je kas wil afmonteren op railklemmen ....
Hoe werkt da eigenlijk met die railklemmen ?? Kan ik vb 30 draadjes samenklemmen waarop ik via 1 andere klem vb +24VDC of x-aantal draadjes samen als ground zetten op zet ? Je begrijp wel wat ik bedoel, kwestie om proper te werken.
Wat kosten die in de praktijk ? vb Wago ? Is dat per klemmetje of zo een blok van 8 of 16 ofzo ??
Ik ben echt nog aan het nadenken over een goed connectie-systeem dat flexibiliteit heeft.
Groeten,
Jan
Hey Jan,
X-aantal ingangen bundelen voor bv. gemeenschappelijke voeding, doe ik zelf meestal via wago blokjes (bv. micro serie).
Ik zal eens zeggen welke Wago-spulletjes ik gebruik : de Micro serie, de lichtklemmen en de classic serie ... Voor railklemmen allemaal de cageclamp 870-501 ...
De lichtklemmen laten toe, van heeeel makkelijk je lichtpunt te ontkoppelen, en laten ook toe van gevlochten draad te koppelen aan koperkern draad ... Je hebt er hier me 1 koperkern ingang, maar ook met 2 (die neem ik), dan kan je doorlussen naar de volgende (indien nodig)
Ik zal van elk een fotooke bijvoegen, heb je een idee, en weet iedereen waarnaar te vragen ... Hou er altijd rekening mee dat er ook mensen met beginners-kennis op het forum komen, zij weten dan direkt wat ze moeten bestellen ...
Bart
X-aantal ingangen bundelen voor bv. gemeenschappelijke voeding, doe ik zelf meestal via wago blokjes (bv. micro serie).
Ik zal eens zeggen welke Wago-spulletjes ik gebruik : de Micro serie, de lichtklemmen en de classic serie ... Voor railklemmen allemaal de cageclamp 870-501 ...
De lichtklemmen laten toe, van heeeel makkelijk je lichtpunt te ontkoppelen, en laten ook toe van gevlochten draad te koppelen aan koperkern draad ... Je hebt er hier me 1 koperkern ingang, maar ook met 2 (die neem ik), dan kan je doorlussen naar de volgende (indien nodig)
Ik zal van elk een fotooke bijvoegen, heb je een idee, en weet iedereen waarnaar te vragen ... Hou er altijd rekening mee dat er ook mensen met beginners-kennis op het forum komen, zij weten dan direkt wat ze moeten bestellen ...
Bart
- Attachments
-
- Wago Micro (voor SVV ofzo)
- Wago-Micro-4.jpg (1.81 KiB) Viewed 20655 times
-
- Wago Classic (voor VOB ofzo)
- Wago-classic.jpg (2.06 KiB) Viewed 20654 times
-
- Wago Lichtklem
- Wago-Lichtklem.jpg (2.66 KiB) Viewed 20654 times
-
- Wago Railklem (870-501)
- Wago-CageClamp-870-501.jpg (8.46 KiB) Viewed 20654 times
There's No Home Like An Automated Home ...