Hi,
Als informaticus ga ik voor een Bus systeem, aangezien de enige standaard EIB is ga ik daarvoor.
De prijs is natuurlijk een nadeel met dat systeem, maar als er binnen 15 jaar stukken zijn aan mijn systeem dan zal er zeker EIB te vinden zijn en dus goedkoper dan alles te vervangen.
Voor mijn woning ga ik starten met enkel de basismodule (licht). Daarna zal ik wat sensors toevoegen. Maar de logica wil ik programmeren in VB (eib.vb) en dus geen EIB programmatie.
Enig idee waar ik EIB starterskits kan vinden?
Tnx, Pierre
EIB Starters Kit
Moderator: Domotix-Moderators
Enige referentie?
Ik vrees dat je misschien wat oudere informatie hebt geraapleegd.
Kan je ons zeggen waar je over die Starterskit hebt gelezen?
Kan je ons zeggen waar je over die Starterskit hebt gelezen?
Starten met EIB
1. EIB kabel
(Bij gebrek daaraan is telefoonkable ook goed, maar let dan wel op dat EIBA geen enkele garantie geeft dat het zal werken.)
2. Een EIB Power Supply Unit (EIB PSU)
Vroeger had je nog een \"Choke\" nodig. Tegenwoordig hebben alle PSUs die ingebouwd. Eentje van 320 mA mag al volstaan. Als je niet weet hoeveel stroom een apparaat gebruikt, reken dan 5 mA per apparaat.
(Leuk hé: 64 x 5 mA = 320 mA: daarvoor zijn die 320 mA PSUs ontwikkeld.)
3. ETS Professional of ETS Starter
4. Een EIB PC Interface
Die mag van om het even welke fabrikant komen. Dat kan nog een RS232 interface zijn, maar die is op de meest moderne PCs zo rudimentair geïmplementeerd, dat de EIB RS232 communicatie daar problemen mee ondervindt. Beter is een EIB USB Interface te gebruiken.
4. Een paar sensoren en aktoren, en de produktdatabanken daarvoor voor ETS. Let wel op: bij veel fabrikanten bestaan drukknoppen uit twee delen: de eigenlijke schakelvakjes (Toepassingsmodule) die via een connector op de BCU klikt. Dat zijn afzonderlijke produkten die je beide moet bestellen.
MAAR: in ETS projecteer je slechts één produkt: de toepassingsmodule (voor ETS zijn beide één enkel produkt).
Starten maar.
(Bij gebrek daaraan is telefoonkable ook goed, maar let dan wel op dat EIBA geen enkele garantie geeft dat het zal werken.)
2. Een EIB Power Supply Unit (EIB PSU)
Vroeger had je nog een \"Choke\" nodig. Tegenwoordig hebben alle PSUs die ingebouwd. Eentje van 320 mA mag al volstaan. Als je niet weet hoeveel stroom een apparaat gebruikt, reken dan 5 mA per apparaat.
(Leuk hé: 64 x 5 mA = 320 mA: daarvoor zijn die 320 mA PSUs ontwikkeld.)
3. ETS Professional of ETS Starter
4. Een EIB PC Interface
Die mag van om het even welke fabrikant komen. Dat kan nog een RS232 interface zijn, maar die is op de meest moderne PCs zo rudimentair geïmplementeerd, dat de EIB RS232 communicatie daar problemen mee ondervindt. Beter is een EIB USB Interface te gebruiken.
4. Een paar sensoren en aktoren, en de produktdatabanken daarvoor voor ETS. Let wel op: bij veel fabrikanten bestaan drukknoppen uit twee delen: de eigenlijke schakelvakjes (Toepassingsmodule) die via een connector op de BCU klikt. Dat zijn afzonderlijke produkten die je beide moet bestellen.
MAAR: in ETS projecteer je slechts één produkt: de toepassingsmodule (voor ETS zijn beide één enkel produkt).
Starten maar.