Welke teleruptoren zouden jullie nemen: 24 AC of DC? Mijn verkoper vertelde me dat de meest gebruikte 24 AC zijn vanwege de mindere problemen met spanningsval en de grotere gevoeligheid van de DC teleruptoren ervan, duurdere transfos en vanwege de gevaren van polariteit.
Zelf dacht ik eerst aan 24 DC omdat ik de (deels zelf in elkaar geknutselde) electronica van de sturing in DC had voorzien. Dat kan nog opgelost worden door met de DC signalen relais aan te sturen maar dat had ik en eerste instantie willen vermijden.
Is de spanningsval echt groter in DC, ik kan dat nl moeilijk geloven. Bovendien denk ik dat AC meer interferentie geeft met eventuele gevoelige signalen van sensoren die over dezelfde SVV kabel zouden vestuurd worden.
Wat denken jullie ervan?
mvg
Jeroen
Teleruptoren 24 AC of DC
Moderator: Domotix-Moderators
Volgens mij ga je geen problemen hebben met spanningsval, ik weet niet hoeveel stroom een teleruptor verbruikt op het moment dat hij schakelt... maar als je met SVV werkt zal dat geen probleem zijn denk ik. Waarom DC gebruiken... meeste PLC's en van die dergelijke zaken werken op 24VDC. Wat betreft het type teleruptor, je kan een teleruptor van 24VAC ook aansturen met 12VDC. Een 48VAC kan je met 24VDC aansturen. Dit komt doordat de AC-weerstand, impedantie van de teleruptorspoel groter is bij AC dan bij DC stroom. Een collega heeft thuis een teleruptorsturing op 24VAC en heeft enkel problemen als hij de ALL-OFF gebruikt. Dit hebben we opgelost door een zwaardere transfo te steken. Eén nadeel nog van 24VDC, een DCvoeding is duurder dan een transfo en heeft een kortere levensduur.
Groetjes
Groetjes
Bedankt voor de informatie. De levensduur van de transfo is toch een belangrijke factor voor mij dus wellicht worden het toch 24 VAC teleruptoren, eventueel kan ik de PLC-sturing nog op 12 VDC laten lopen of (wellicht beter) toch via relais te werken om nog een elektrische scheiding van de PLC te bekomen.
BTW Speelt de polariteit van DC teleruptoren een rol?
Jeroen
BTW Speelt de polariteit van DC teleruptoren een rol?
Jeroen