Niko bus - visueel/grafisch

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
MR.T
DomoMember

Post by MR.T »

Wij hebben in onze nieuwbouw ook het Nikobus systeem, en werkt vrij goed. Wat ik graag zou doen is een grafische weergave creëren. Ik heb een server en een touchscreen, nu wat ik wil is een programma schrijven en zo de Nikobus aansturen/uitlezen, dus ik lees de waarde van de nikobus in. Dit omdat zoiets ook niet bestaat bij Niko.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit het eenvoudigst kan doen, eventueel zoals de Nikobus software. Ik heb een PC interface van Niko, dus de verbinding is er. Enkel wil ik deze zelf kunnen aansturen. Iemand een idee hoe ik het protocol uitzoek hoe Nikobus alles serieel inleest/ uitschrijft ?
NIKO BUS SYSTEEM
DirkB
DomoMember

Post by DirkB »

Zelf ben ik ook kandidaat om zulk een systeem (mee) te ontwikkelen. Waarschijnlijk kan je d.m.v. een tracer het verkeer over de seriële poort gaan monitoren en loggen en dit trachten te simuleren, maar erg eenvoudig lijkt me dit niet. Alle informatie is wellicht voorhanden bij Niko of www.dekimo.com, het zal alleen niet eenvoudig zijn om ze te overtuigen dit door te geven.
Nikobus user
chfauco
DomoFan

Post by chfauco »

Ik heb ze vorige keer gebeld om te vragen of het mogelijk was met zelf geschreven sottware op een webpage via tcp-ip lichtenen en derg. aan te sturen.

Ze hebben me geantwoord dat hun systeem gesloten was en dat dit momenteel niet het geval was. Ze zijn zelf wel aan het kijken om iets te doen met TCP IP denk ik, maar nog in ontwikkeling.

Er was wel een bedrijf die software ontwikkeld had om dit te doen, http://www.symsoft.net/FR/PowerControl.aspx , maar ik denk dat dit meer voor professionele gebruikers is, of in elk geval lijkt het duur ...

Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk toch X10 \"briel\" nemen, gewoon door het feit dat je alles zelf kunt \"tweaken\" ...
DirkB
DomoMember

Nikobus communicatie

Post by DirkB »

Op schema van sym power control kan je zien dat dit ook via de seriële interface verloopt. Heeft iemand ooit aan Niko de vraag gesteld of dit protocol gesloten is? De brug tss serieel en TCP/IP is op te lossen via bestaande hardware modules, of eventueel zelfs via een PC(tje).
Nikobus user
Post Reply