Dimmers door PLC gestuurd?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert

Dimmers door PLC gestuurd?

Post by ringods »

Hallo,

Voor de mensen die een (micro-)PLC gebruiken om hun verlichting te sturen, hoe doen jullie dit dan met dimmers?

Ik heb al wat zitten rondsnuffelen op het net naar dimmers en er zijn natuurlijk verschillende types. Er zijn er met digitale alsook analoge stuuringang, maar tot nu toe enkel types gevonden met 230V stuuringang.

De Siemens S7 heeft een analoge uitbreidingsmodule die een spanning kan leveren van -10 tot +10V. Nu heb ik nog geen dimmer gevonden die dit accepteert op zijn stuuringang.

Zijn er dimmer uitvoeringen waarbij ik rechtstreeks een uitgang van de PLC (Siemens S7-200 reeks met 24V uitgangen) kan koppelen met de stuur ingang van een dimmer? Als dit lukt, dan kan ik me beperken tot digitale uitbreidingsmodules voor de S7.

Ringo
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ringo,

Je moet eens kijken, de pilootdimmers van Hager hebben bv. al een 0-10volt ingang ...

Maar zelf ben ik via dit forum op een dimmer van Gardy gekomen, zoek eens met de 'zoeken' functie, en dan kom je er wel ... Deze dimmer heeft alles wat ik wou, 24 volt ingangen om te sturen, een 0-ingang, een MAX-ingang en 2 te definieren dimniveau's via een aparte drukknop ... En daarbij nog een 0-10Volt ingang ... Dit is de 400-UNI geloof ik, en in deze thread is deze aan bod gekomen :

http://www.domoticaforum.tfe.be/phpBB2/ ... rdy+dimmer

Groeten,

Bart

PS. De meeste plc's hebben inderdaad modules voor een analoge uitgang (0 tot 10volt) ...
ringods
DomoExpert

Prijs?

Post by ringods »

Bart,

Wat mag zo een Gardy 400-UNI kosten?

Ringo
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

niet goedkoop, rond de 100 Euro (vermogen 400VA), maar als je een extra uitbreiding moet kopen voor je PLC, dat kost ook geld he...

Groetjes

Xilinx
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

100 €, voor die mogelijkheden ... Dat is niet zoveel vind ik persoonlijk ... Ik wou er eerst van Hager kopen, die kosten dik 150 €, en dan moest ik er nog een relayprint voor maken om via m'n 24 volt drukknoppen toch die dimmer op 220 kunnen aan te sturen ...

Dat valt heel goed mee ... Het is geen ordinaire dimmer zonder al deze mogelijkheden hé

Bart
Post Reply