Hallo iedereen,
Laat me even mijn probleem 'blootleggen'.
In mijn domoticasysteem wil ik de mogelijkheid hebben om zowel de licht- als de stopcontactkringen te kunnen schakelen.
Voor de lichtkringen heb ik al een beslissing genomen: het worden relais, die (zeer?) weinig verbruiken. Amper 0,5W per relais. Die relais zijn 10A, meer dan genoeg in mijn situatie (bijna iedere lamp is separaat gestuurd door een relais).
Het voordeel van relais: aan is aan, uit is uit.
Voor de stopcontacten is het een ander paar mouwen. Daar heb je om te beginnen al van doen met hogere stromen, dus een 10A relais is al niet meer te overwegen.
Indien je hoger gaat in ampères, dan zal ook het 'verbruik' van het relais in 'on' toestand navenant meegaan.
Daarom zal ik opteren voor pulsars van Vynckier.
Die dingen hebben echter een onhebbelijkheid. Door het feit dat deze een toggelende toestand hebben, weet je eigenlijk nooit zeker in welke toestand die dingen zijn geeindigd, wanneer je ze een puls geeft.
Ik ben dus op zoek naar een manier om mijn domotica te synchroniseren met de stand van de relais.
Ik kan natuurlijk gebruik maken van potentiaalvrije hulpcontacten, die via een mechanische as zijn verbonden met de pulsar, maar die dingen zijn nogal prijzig.
Daarom ben ik op zoek naar een manier om 220V te detecteren op mijn domoticasysteem.
Ik had gedacht aan een optisch gescheiden detectie, die langs de 'warme' kant rechtstreeks zou verbonden zijn met de uitgang van de pulsars (via een serie-weerstand met de LED in het opto-coupler uiteraard) en langs de 'koude' kant dan een DC spanning zou afleveren, die aangeeft of de 'uitgang' van de pulsar onder spanning staat of spanningsloos is.
Is er iemand die hiermee ervaring heeft?
Groeten,
--Geert
Detecteren van 220V
Moderator: Domotix-Moderators
Detecteren van 220V
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
- jvanhambelgium
- DomoExpert
Geert,
> Voor de stopcontacten is het een ander paar mouwen. Daar heb je om te beginnen al van doen met hogere stromen, dus een 10A relais is al niet meer te overwegen.
Waarom opteer je niet voor een NC-contact met relais voor je stopcontacten ?
Dus dan neem je iets zwaardere relais, je hoeft geen stuurspanning te geven als je wil 'actief' hebben (doorheen de dag vb) en als je dan toch de spanning eraf wil (vakantie, onderhoud whatever) dan pas moet je bekrachtigen en dan pas verlies je energie.
Is dat geen mogelijkheid ? Persoonlijk denk ik dat het merendeel van de tijd je uw 'gestuurde' stopkontacten toch onder spanning staan ....
vb stopcontact buiten kan je vb onderbreken van 22h tot 06h (lijkt me erg nuttig) maar dus van 06h tot 20h is dat actief...
Stom idee van mij ?
Groeten,
Jan
> Voor de stopcontacten is het een ander paar mouwen. Daar heb je om te beginnen al van doen met hogere stromen, dus een 10A relais is al niet meer te overwegen.
Waarom opteer je niet voor een NC-contact met relais voor je stopcontacten ?
Dus dan neem je iets zwaardere relais, je hoeft geen stuurspanning te geven als je wil 'actief' hebben (doorheen de dag vb) en als je dan toch de spanning eraf wil (vakantie, onderhoud whatever) dan pas moet je bekrachtigen en dan pas verlies je energie.
Is dat geen mogelijkheid ? Persoonlijk denk ik dat het merendeel van de tijd je uw 'gestuurde' stopkontacten toch onder spanning staan ....
vb stopcontact buiten kan je vb onderbreken van 22h tot 06h (lijkt me erg nuttig) maar dus van 06h tot 20h is dat actief...
Stom idee van mij ?
Groeten,
Jan
-
- DomoFan
Laat de pulsars van vyn.... uit huis uit.
Is voor te wenen vijzen die je niet kunt aandraaien teleruptoren die slecht schakelen. IK plaats meestal gardy.(of de klant wil vynkier dan krijgt hij natuurlijk deze.
Gardy is van merlin gerin en der is geen mechanische verschil tussen nen teleruptor van merlin gerin en gardy.
Alleen de prijs!!!!!!! en de bedrukking erop.
groeten Kris
Is voor te wenen vijzen die je niet kunt aandraaien teleruptoren die slecht schakelen. IK plaats meestal gardy.(of de klant wil vynkier dan krijgt hij natuurlijk deze.
Gardy is van merlin gerin en der is geen mechanische verschil tussen nen teleruptor van merlin gerin en gardy.
Alleen de prijs!!!!!!! en de bedrukking erop.
groeten Kris