LED verlichting

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Man man man, wist niet eens dat ze dat ook al hadden, ik weet dat ze het tegenwoordig voor vanalles en nog wat gebruiken, maar als vervanging voor halogeen spotjes ...

Weer een doel van onze domotica weg, laat gewoon alles maar branden vanaf nu ....


bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoe bedoel je, dat je daar niet veel van terug kan vinden ?

Sferen ga je gewoon creëren door combinaties in je plc of andere domotica-hardware te programmeren ...

Bv. Sfeer tv-kijken : Stopcontact van de TV aanschakelen, rollen naar beneden in zithoek, verlichting gedimd tot 10% ofzo ... Staande lamp ook nog aan etc.... Afhankelijk van IR-mogelijkheden, je tv automatisch op het video of EXT kanaal, je stereo automatisch in 5.1 of 7.1 mode met de juiste input (bv. DVD) ...

Enfin, zelf allemaal doen, maar verduidelijk eventueel je vraag eens ?


bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Volg deze thread eens :

http://forum.fok.nl/topic/678404/5/25

Bart
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 1:50 pm, edited 1 time in total.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Rustig heren... :wink:

LEDs worden vooralsnog alleen gebruikt voor orientatieverlichting (langs de trap, op de nachthal), maar ze geven nog te weinig licht om echt als vervanging van een spot te gaan gebruiken. Dus uw hele verlichting op LEDs gaan baseren, lijkt mij ietwat te overhaast.

Ik ga ze wel voorzien als langs de trap en op de nachthal, kunnen ze de hele nacht blijven branden, handig voor als je 's nachts om god weet welke reden uit je bed moet...

Gr,
Koen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja, was het in de hollandse thread al tegengekomen. Stel U voor, kunde met het swingpaleis uwe plc veranderen in een lichtcomputer, da's zoals nen home-cinema, nu hebde home-disco dan ... Enkel nog spiegelbolletjes hangen en laat je plc de remmen losgooien ...

Bart
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re: LED verlichting

Post by Xilinx »

Hmm, 200watt aan leds dan zou ik graag die berekening eens zien :-)
Vergeet niet 200W aan leds das een hele hoop leds he, een gewone witte led heeft een VF van ongeveer 3.5V met een stroom van 25mA . nu effe rekenen P=UxI = 3.5x0.025 = 0.0875W per gewone 5mm led. 200/0.0857= 2285.7 leds is wel héél veel he. da wil ik ni bedraden :-)

Heb je op je PLC geen PWM uitgang? (Pulse Width Modulation) kan je perfect gebruiken voor de leds te dimmen..., of je maakt zelf een pwm module met een NE555 enkele vermogentransistors erachter en dat komt wel goed.

Ben momenteel met Luxeon stars (1W) aan het testen (in alle kleuren)
stel dat je deze leds gebruikt hebben een stroom van 0,35A nodig bij VF 3,5V dan kom je dus op 1,225W dus dan zou je met ongeveer 100 leds toekomen wat ik zéér sterk betwijfel (toch voor een heel huis). Die 1W leds zijn ook ni goedkoop reken zeker zo een 5EURO per led( nu in promo 3.99EURO).
Dan heb je nog geen sturing. Vergeet ook niet dat je altijd met verliezen zal zitten in de voeding van de leds, zeker als je met serie weerstanden werkt.

meer info over Luxeon leds (1W tot 5W)
http://www.lumileds.com/

en hier koop ik voorlopig mijn leds
http://shop.dotlight.de/shop/index.php
hebben ook voedingen en dimmers voor leds

Voor mij zijn leds momenteel ideaal als orientatie verlichting. Of sfeer verlichting, met de gekleurde leds kan je machtige effecten en kleuren bekomen. Moest ik nu meer tijd hebben zou ik een PIC-controller proggen
om RGB effecten te bekomen en om leds te dimmen. Maar ja we zijn nu van start gegaan met de bouw en eigenlijk heb ik nu wel andere zaken aan mijn hoofd...

zie http://users.pandora.be/nicole.thibaut1/bouw/

Groetjes

Xilinx
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Ha nog iets, die luxeon leds 1W kunde zonder koelvin monteren maar kunne tot 70°C worden en de omgevingstemp. mag niet hoger worden dan 20 of 25°C, vanaf 3W moet je deze op een koelvin monteren :-)

groetjes

Xilinx
Pieter
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Nov 18, 2005 8:28 pm
Location: Bonheiden - België

Post by Pieter »

Maar of je eriets mee gaat besparen heb ik mijn twijfels over:

rendement van LED verlichting is op dit moment ongeveer zelfde per Watt als spaarlamp of 6x een halogeentje.

Jouw lampen verbruiken 1,5W*6 ~ 9W halogeen, dus 1 Halogeen 50W moet je vervangen door 5 LED spots

DUS: 5 keer zoveel armaturen nodig, + 5 keer meer bekabeling... kostelijke zaak. De lampen kosten dan nog eens 15€/stuk dus alleen al daarvoor 3000€ voor jouw schatting van 2000 lampen.

Denk wel dat ik er al ergens gezien heb die een 3W geven... dus heb je er maar de helft nodig, maar dan blijft het nog een feit dat LED licht doorgaans (nog) geen aangenaam licht is: véél te wit en gericht.

Dus: ik zou aanraden om gewoon 230V Halogeen te nemen en nog een jaar of 5 te wachten met LED... (voor algemene verlichting) tegen dan zullen we met de huidige snelheid van ontwikkeling wel ongeveer goed zitten.
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Ze bestaan al in 5W, maar de kostprijs... Je hebt ook warm white luxeons ondertussen...

meer info op

http://www.lumileds.com
Post Reply