Ontwerp domotica systeem
Moderator: Domotix-Moderators
Ontwerp domotica systeem
Gegroet,
Voor een opdracht moet ik het elektrisch plan van een huis maken met onderdelenlijst en zo.
Ik zou nu graag een domotica-ontwerp maken maar weet niet goed hoe.
Hoe komt alles toe in de zekeringskast?
Hoe moet je, je kringen verdelen in een domotica-systeem? Want je moet alle lichten toch centraal kunnen bedienen?
Welke software gebruiken om te tekenen?
voor een gewoon elektrisch plan geraak ik er aan uit maar voor een domotica-plan weet ik niet echt hoe er aan te beginnen.
mvg,
Koen
Voor een opdracht moet ik het elektrisch plan van een huis maken met onderdelenlijst en zo.
Ik zou nu graag een domotica-ontwerp maken maar weet niet goed hoe.
Hoe komt alles toe in de zekeringskast?
Hoe moet je, je kringen verdelen in een domotica-systeem? Want je moet alle lichten toch centraal kunnen bedienen?
Welke software gebruiken om te tekenen?
voor een gewoon elektrisch plan geraak ik er aan uit maar voor een domotica-plan weet ik niet echt hoe er aan te beginnen.
mvg,
Koen
Plan ...
Hoi Koen,
Er bestaat niets als een domotica plan ... Het blijft gewoon een ééndraadsschema ...
Bij mij is het als volgt, ik heb bv. 6 verschillende lichtkringen, deze kringen heb ik dus allemaal van de zekeringkast via 1,5 mm² draad doorgetrokken tot op railklemmen in m'n stuurkast (domotica), vandaaruit heb ik dan afgetakt per kring naar de teleruptoren die in die kring nodig zijn om die bepaalde lichten te schakelen ...
Werk je nu echter met een echte domoticamodule, dan blijft het gewoon hetzelfde hé ... je hebt altijd actoren en verbruikers ... de verbruikers hangen gewoon aan die kring die jij ervoor voorzien hebt ... en de actoren (bedieningselementen) die verbind je met die domoticamodule ...
Bij mij is het zo, dat die teleruptoren op 24 volt werken, dus, heb ik een aparte kring in m'n zekeringkast die dient om de transfo ('s) aan te sturen ... ook deze kring komt weer op railklemmen uit in de stuurkast (en) ... en van hieruit gaat het naar een zware halogeentrafo ... en van hieruit naar de teleruptoren of bij anderen naar de specifieke domoticamodule ...
Dit uittekenen is gewoon zoals anders ... teleruptoren hebben hun symbool ... maar die domoticamodules ??? Ik zou vermoeden dat je dit gewoon met een teleruptor of relais symbool mag tekenen, want uiteindelijk komt het allemaal op dat principe neer zou ik denken ....
Ook de transfo's hebben hun symbool ... dus dat is ook geen probleem ...
Verder is het zo, dat al wat niet op lichtnet-spanning (230 Volt) werkt, in principe niet op dit schema moet ... indien anders hoor ik het graag, want uitzonderingen zullen er altijd wel zijn ...
Tekenen van dit schema doe ik gewoon in photoshop ... ben ooit begonnen met een origineel schema uit het installatiehandboek van electrabel geloof ik, in te scannen, en dan alle symbolen geknipt etc... degene die er nog niet inzaten, heb ik ingescand uit de lijst van alle mogelijke symbolen die ook in het boek stond ...
En dan maar beginnen hé ... er zijn verschillende pakketten hoor, bv. Fix-O-Cad van vynckier, maar dit kost veel geld, en kan je dus enkel aanschaffen als je dit beroepshalve doet ... anders is de kost veel te hoog.
Er blijken nog andere te bestaan ook, maar kan niet meer op de namen komen !
Zo, hopelijk al wat meer info, ik hoor het wel !
Groeten,
Bart
Er bestaat niets als een domotica plan ... Het blijft gewoon een ééndraadsschema ...
Bij mij is het als volgt, ik heb bv. 6 verschillende lichtkringen, deze kringen heb ik dus allemaal van de zekeringkast via 1,5 mm² draad doorgetrokken tot op railklemmen in m'n stuurkast (domotica), vandaaruit heb ik dan afgetakt per kring naar de teleruptoren die in die kring nodig zijn om die bepaalde lichten te schakelen ...
Werk je nu echter met een echte domoticamodule, dan blijft het gewoon hetzelfde hé ... je hebt altijd actoren en verbruikers ... de verbruikers hangen gewoon aan die kring die jij ervoor voorzien hebt ... en de actoren (bedieningselementen) die verbind je met die domoticamodule ...
Bij mij is het zo, dat die teleruptoren op 24 volt werken, dus, heb ik een aparte kring in m'n zekeringkast die dient om de transfo ('s) aan te sturen ... ook deze kring komt weer op railklemmen uit in de stuurkast (en) ... en van hieruit gaat het naar een zware halogeentrafo ... en van hieruit naar de teleruptoren of bij anderen naar de specifieke domoticamodule ...
Dit uittekenen is gewoon zoals anders ... teleruptoren hebben hun symbool ... maar die domoticamodules ??? Ik zou vermoeden dat je dit gewoon met een teleruptor of relais symbool mag tekenen, want uiteindelijk komt het allemaal op dat principe neer zou ik denken ....
Ook de transfo's hebben hun symbool ... dus dat is ook geen probleem ...
Verder is het zo, dat al wat niet op lichtnet-spanning (230 Volt) werkt, in principe niet op dit schema moet ... indien anders hoor ik het graag, want uitzonderingen zullen er altijd wel zijn ...
Tekenen van dit schema doe ik gewoon in photoshop ... ben ooit begonnen met een origineel schema uit het installatiehandboek van electrabel geloof ik, in te scannen, en dan alle symbolen geknipt etc... degene die er nog niet inzaten, heb ik ingescand uit de lijst van alle mogelijke symbolen die ook in het boek stond ...
En dan maar beginnen hé ... er zijn verschillende pakketten hoor, bv. Fix-O-Cad van vynckier, maar dit kost veel geld, en kan je dus enkel aanschaffen als je dit beroepshalve doet ... anders is de kost veel te hoog.
Er blijken nog andere te bestaan ook, maar kan niet meer op de namen komen !
Zo, hopelijk al wat meer info, ik hoor het wel !
Groeten,
Bart
plan
Dus als ik het goed begrijp,
ik heb dus mijn plan, ik teken hierop mijn stopcontacten,lichtpunten en schakelaars en daarvan teken ik mijn 1 draadsschema.
maar waar kan ik hier dan domotica toevoegen?
De domotica-onderdelen zitten dus niet in de zekeringskast?
zit die in een andere kast? (sturingskast)
en wat bedoel je met teleruptoren? Hoe wordt alles aangestuurd?
ik heb dus mijn plan, ik teken hierop mijn stopcontacten,lichtpunten en schakelaars en daarvan teken ik mijn 1 draadsschema.
maar waar kan ik hier dan domotica toevoegen?
De domotica-onderdelen zitten dus niet in de zekeringskast?
zit die in een andere kast? (sturingskast)
en wat bedoel je met teleruptoren? Hoe wordt alles aangestuurd?
Re: plan
Die voeg je niet toe in het eendraadsschema. In jouw geval stuur je alles met 24V. Dat is laagspanning, en moet dus niet gecontroleerd worden. Het volstaat om in je schema de teleruptoren te vermelden. Je kan hier een embryo van een voorbeeld vinden met solid state relays. Een embryo, want het is helemaal nog niet af. Geeft alleen een idee.koen_vb wrote:Dus als ik het goed begrijp,
ik heb dus mijn plan, ik teken hierop mijn stopcontacten,lichtpunten en schakelaars en daarvan teken ik mijn 1 draadsschema.
maar waar kan ik hier dan domotica toevoegen?
Alles wat laagspanning is, zit "achter" de solid state relay symbolen. Het volstaat om te zeggen dat die met 24V wordt aangestuurd. De symbolen die ik in het voorbeeld gebruik, volstaan m.i. voor solid state relays met optocouplers. Als je een mechanisch relais (=teleruptor) gebruikt, volstaat een symbool van een vierkantje met een kruis d'r in, wat je dus ook gebruikt voor een gewoon relais.
Dat hangt er van af. De teleruptoren (of solid state relays) zitten doorgaans wèl in de kast, netjes op de DIN rail. Het laagspanningsgedeelte zit NIET in de kast, wegens te gevaarlijk. Je moet ook duidelijk je laag- en hoogspanningsnetten gescheiden houden.De domotica-onderdelen zitten dus niet in de zekeringskast?
Bijvoorbeeld. Niets belet je om je computer met een I/O kaart, onder de kast te zetten. Je kan ook een aparte kast voorzien. Zoals gezegd, dat is laagspanning, en interesseert een doorsnee controleur niet (tenzij uit gewone interesse). De controleur zal allicht wèl een opmerking maken (en desnoods de kast afkeuren) als je kabels onoverzichtelijk gemixed zijn, of als er een duidelijk gevaar (elektrisch, brand...) is.zit die in een andere kast? (sturingskast)
Hmm, ben je wel zeker dat je zelf je elektriciteit wil aansluiten? We spreken hier over gevaarlijke hoogspanningen, weet je .en wat bedoel je met teleruptoren? Hoe wordt alles aangestuurd?
Ik ben van zin om een andere thread te openen, waarin ik een koppel solid state relays bespreek. Solid state relays zijn iets duurder dan mechanische relais, maar bevatten geen bewegende onderdelen, kunnen hogere stromen af, en branden niet zo gemakkelijk in. Misschien iets om eens na te kijken.
Hoe je de sturing zèlf doet, hangt van je creativiteit af. Ik kan je een Siemens "Logo!" module aanraden als je niet echt op de hoogte bent van bv. sturingen met PC of zo. Ik ken elektriciens die voor al hun sturingen gebruik maken van Logo! modules. Gebruik de 24V typen van Logo! en stuur daarmee je 24V relais aan. De 220V modellen durven wel eens last hebben van zwerfstromen.
Veel plezier met je domoticasysteem!
Plan
Eventjes rondgekeken bij siemens en die logo-module is inderdaad erg interessant, bedankt allezins voor de uitvoerige uitleg.
Ben dan ook eens gaan kijken bij iemand die enkel de lichten via domotica aanstuurde. Hij vertelde mij het volgende:
Je legt dus al je leidingen voor licht, stopcontacten etc en laat alles toekomen op je zekeringskast. Vanuit de zekeringskast ga je dan naar een apparte kast waar je, je domotica-modules insteekt, via 1 verbinding geef je die domoticakast stroom en is ze beveiligd met een zekering. De actoren in die domoticakast zijn verbonden met de respectievelijke teleruptoren die dan in je zekeringskast zitten. (als ik het goed versta heeft dus elk lichtpunt zijn eigen teleruptor?, hoe doe je dit dan met stopcontacten)
De schakelaars worden onderling verbonden met 1 kabel ( Welk soort kabel weet ik niet?) en die komt toe in je domotica-kast. (Hoe komen die schakelaars aan stroom?via die ene kabel?).
Vervolgens wordt in de domotica-kast alles via actoren bediend. Je drukt op een schakelaar , die is geprogrameerd om een bepaalde code door te sturen en het domotica-systeem weet dan welke licht (teleruptor )er aangeschakeld moet worden.
Voor schakelaars buiten en in de badkamer had hij wel nog dubbelpolige relais in zijn kast geplaatst zodat als je op een schakelaar in de badkamer drukt de actor van die schakelaar die dubbelpolige relais omschakelt.(Btw relais en teleruptor is toch hetzelfde alsk ik het goed door heb)
Hij sprak ook nog van EIB of europese instalatie bus maar dit kan ik niet echt goed plaatsen waar dit gebruikt wordt?
Voila dit is wat ik ondertussen er van versta. Gelieve mij te wijzen op de fouten die in mijn uitleg zitten want het zal waarschijnlijk maar deels kloppen. Vooral de bekabeling van die schakelaars. En moet je die transfo om 230v om te zetten naar 24v in je zekeringskast steken of zit die in je voeding van de domoticakast? Met welk programma heb je dat 1-draadsschema getekend?
mvg
Koen
Ben dan ook eens gaan kijken bij iemand die enkel de lichten via domotica aanstuurde. Hij vertelde mij het volgende:
Je legt dus al je leidingen voor licht, stopcontacten etc en laat alles toekomen op je zekeringskast. Vanuit de zekeringskast ga je dan naar een apparte kast waar je, je domotica-modules insteekt, via 1 verbinding geef je die domoticakast stroom en is ze beveiligd met een zekering. De actoren in die domoticakast zijn verbonden met de respectievelijke teleruptoren die dan in je zekeringskast zitten. (als ik het goed versta heeft dus elk lichtpunt zijn eigen teleruptor?, hoe doe je dit dan met stopcontacten)
De schakelaars worden onderling verbonden met 1 kabel ( Welk soort kabel weet ik niet?) en die komt toe in je domotica-kast. (Hoe komen die schakelaars aan stroom?via die ene kabel?).
Vervolgens wordt in de domotica-kast alles via actoren bediend. Je drukt op een schakelaar , die is geprogrameerd om een bepaalde code door te sturen en het domotica-systeem weet dan welke licht (teleruptor )er aangeschakeld moet worden.
Voor schakelaars buiten en in de badkamer had hij wel nog dubbelpolige relais in zijn kast geplaatst zodat als je op een schakelaar in de badkamer drukt de actor van die schakelaar die dubbelpolige relais omschakelt.(Btw relais en teleruptor is toch hetzelfde alsk ik het goed door heb)
Hij sprak ook nog van EIB of europese instalatie bus maar dit kan ik niet echt goed plaatsen waar dit gebruikt wordt?
Voila dit is wat ik ondertussen er van versta. Gelieve mij te wijzen op de fouten die in mijn uitleg zitten want het zal waarschijnlijk maar deels kloppen. Vooral de bekabeling van die schakelaars. En moet je die transfo om 230v om te zetten naar 24v in je zekeringskast steken of zit die in je voeding van de domoticakast? Met welk programma heb je dat 1-draadsschema getekend?
mvg
Koen
Re: Plan
Normaal leg je naar al je stopcontacten drie draden: Lijn (zwart of bruin), Neuter (blauw) en massa (geel-groen). Daarmee voorzie je elk stopcontact van een permanente spanning.koen_vb wrote: (als ik het goed versta heeft dus elk lichtpunt zijn eigen teleruptor?, hoe doe je dit dan met stopcontacten)
Ik heb naar elke groep van stopcontacten (meestal voorzie je toch twee of meer stopcontacten tegelijk) niet drie, maar vier (of meer) draden. Dat zijn dan: massa, neuter (voor de beide stopcontacten), een zwarte draad voor de Lijn van het ene stopcontact en een bruine draad voor de Lijn van het andere stopcontact. Dit is voor een enkelfazige onderbreking. Je kan ook dubbelfazig onderbreken, en dan heb je nog een draad meer nodig om de Neuter te ontdubbelen.
Op de Lijn van één van de stopcontacten sluit ik dan een teleruptor aan. Op die manier kan je ook de schakelaars met een relais bedienen. Handig om bv. staande lampen aan en uit te schakelen.
Het kabeltype voor de schakelaars wordt volledig bepaald door de fabrikant van je domoticasysteem. Sommigen gebruiken multikabel, anderen twisted pair, al dan niet met een afscherming. Bij X10 kan je al bedienen met de gewone elektriciteitskabels. Soms is 16 aderige telefoondraad al geschikt.De schakelaars worden onderling verbonden met 1 kabel ( Welk soort kabel weet ik niet?) en die komt toe in je domotica-kast. (Hoe komen die schakelaars aan stroom?via die ene kabel?).
Sommige fabrikanten zetten de nodige spanning zelf op de kabel, anderen werken "spanningsloos". Dat betekent dat de uitgang gewoon een kleine relais is, die geschakeld wordt. In dat geval moet je zelf voor een externe 12/24V voeding zorgen die de nodige spanningen levert. Dat hangt ook weer van de fabrikant af. Nogal wat fabrikanten eisen dat je ook hun teleruptoren gebruikt, omdat die "compatibel" zijn.
Dat is zeker niet onverstandig. Anderzijds moet je al debiel zijn om kletsnat uit je bad te stappen, en de lamp te gaan vervangen. Dan verdien je het om geëlektrocuteerd te worden; natuurlijke selectie noemen ze datVoor schakelaars buiten en in de badkamer had hij wel nog dubbelpolige relais in zijn kast geplaatst zodat als je op een schakelaar in de badkamer drukt de actor van die schakelaar die dubbelpolige relais omschakelt.
Ik heb voor alle "natte" ruimten een 10mA verliesstroomschakelaar voorzien (normaal is dat 30mA). Kost je een rib uit je lijf: 150€ per stuk, en bovendien kan je die maar voor één kring voorzien, want je mag ze maar met 16A belasten, waardoor je er al snel meerdere nodig hebt. Veiligheid heeft z'n prijs. Je hebt dan wel iets sneller problemen dat de schakelaar spontaan uitvalt als het in de buurt onweert. Diegenen bij wie ik dat al geplaatst heb, hebben nog geen klachten gegeven. Ze moeten wel eens per jaar de schakelaar terug opzetten, maar zijn tenminste gerust dat de boel veilig zit.
Voor mij wel; d'r bestaan geen "normen" voor. Misschien dat iemand van zijn of haar leraar wel eens een andere definitie heeft moeten blokken, maar de termen worden toch door elkaar gebruikt.(Btw relais en teleruptor is toch hetzelfde alsk ik het goed door heb)
Laten we het er op houden dat de domoticajongens vies zijn van het woord relais, en liever het chique "teleruptor" gebruiken. Elke boer kent een relais, en dat mag de verkoop natuurlijk niet in de weg staan.
Ajajaj, als ik hierop moet antwoorden, zijn we vertrokken met een Internetoorlog.Hij sprak ook nog van EIB of europese instalatie bus maar dit kan ik niet echt goed plaatsen waar dit gebruikt wordt?
Bart, hieronder kwam nog een gans pak tekst, maar die is verdwenen (nochtans ging het wel in het voorbeeld). Limitering op het aantal karakters??? Zet eens wat hoger, joh. -- Jurgen
Re: Plan
Dat heb ik getekend met CorelDraw, om historische redenen. Ik werk al een tiental jaren met dat pakket, en heb intussen mijn eigen library samengesteld. Het biedt group-ungroup mogelijkheden, en kan met levels werken. Anderzijds is elke lijn nog met de hand te trekken, best wel ambachtelijk dus. Je kan er wel nog gauw ergens een figuurtje tussen wringen, waar dat met andere pakketten niet meer mogelijk is.koen_vb wrote: Met welk programma heb je dat 1-draadsschema getekend?
Als je wilt, zet ik de source files van een oud project wel eens op Internet. Het gaat hier over een installatie die ooit goedgekeurd is, maar d'r zit niks van domotica of teleruptoren in... Daarvoor moet je wachten totdat ik mijn schema's af heb. Die publiceer ik nog niet; wil nu ook niet afgaan als een smosser.
Professionele bedrijven zullen graag gebruik maken van AutoCAD, met bijhorend prijskaartje. Je kan ook eens kijken naar Microsoft VISIO; die heeft ook een elektrische library beschikbaar, als ik me niet vergis. Ik heb er nog niet mee gewerkt, en weet niet hoe gemakkelijk het is om je eigen figuren toe te voegen.
Beste groeten.
plan
Hmm dus eigenlijk hetzelfde principe als bij de lampen. Voor ieder stopcontact dat je wil schakelen een relais plaatsen in je zekeringskast?Op de Lijn van één van de stopcontacten sluit ik dan een teleruptor aan. Op die manier kan je ook de schakelaars met een relais bedienen. Handig om bv. staande lampen aan en uit te schakelen.
In u 1-draadsschema staat er voor een bepaalde stopcontactkring (VH) \"UPS\" heeft dit er iets mee te maken?
Ivm met het EIB systeem
Ajajaj, als ik hierop moet antwoorden, zijn we vertrokken met een Internetoorlog.
je maakt me geweldig nieuwsgierig...
Zou wel interessant zijn.Als je wilt, zet ik de source files van een oud project wel eens op Internet. Het gaat hier over een installatie die ooit goedgekeurd is, maar d'r zit niks van domotica of teleruptoren in...
Zal dan eens beginnen aan een 1-draadsschema op te stellen. Met jullie hulp zal het wel lukken.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg
mvg,
Koen
Re: plan
Krek hetzelfde. Als het één keer goed werkt, moet je dat niet veranderen.koen_vb wrote: Hmm dus eigenlijk hetzelfde principe als bij de lampen.
Nee, die UPS staat voor "Uninterruptable Power Supply" en slaat op een omvangrijke noodvoeding met stevig wat batterijen, voor de servers. Bij het terug inschakelen van de stroom, worden die batterijen massaal terug opgeladen, wat een flink verbruik inhoudt. Vandaar dat daarvoor een aparte kring voorzien is.In u 1-draadsschema staat er voor een bepaalde stopcontactkring (VH) "UPS" heeft dit er iets mee te maken?
Ik had eigenlijk in de vorige mail daarover al een hele epistel geschreven, maar blijkbaar heeft de forumserver me afgekapt. Moet zijn dat ik te veel zaag...[... EIB ...] je maakt me geweldig nieuwsgierig...
In het kort: ongeveer een vijftiental jaar geleden (kan er een dikke vijf naast zitten, maar kom), heeft een consortium van bedrijven besloten om een gezamenlijk domotica project op te zetten. Een van de leidende bedrijven was Siemens. De bedoeling was een gezamenlijk platform op te richten zodat iedereen domotica kon ontwikkelen en alle fabrikanten compatibel waren. Klonk in die tijd formidabel.
Het probleem was, en is, dat EIB gesloten is, en nog geen beetje. Voor niks gaat de zon op, en dus moeten EIB installateurs flink betalen voor hun examens, voor de verplichte regelmatige bijscholing (sommigen durven het woord brainwashen in de mond nemen), voor de software, ... Bovendien zijn de prijzen van de componenten ook niet mals. Ze hebben alle domoticamateriaal wel, maar zelfs in de simpelste schakelaar zit een ganse microcontroller (ik geloof een dure Motorola 6805). Wie mee wil ontwerpen in EIB, betaalt eveneens licenties, en dokt af voor de white papers.
De installateurs krijgen wat als compensatie: enkel wie een EIB licentie heeft, mag de software aankopen. Je leest het goed: eerst betaal je een dure installateur, en duur materiaal, en daarna heb je zelfs niet het recht om de ventilator van de WC een minuut langer te laten draaien. Daarvoor moet die installateur langs komen tegen 50€ per uur. Allemaal om jou te beschermen natuurlijk, want jij bent dom, dom, DOM!
De voor- en tegenstanders kan je eenvoudig herkennen. Al wie zijn licentie heeft, is vóór. Al wie niet bereid is om veel geld te betalen voor een systeem waar ze later nog niet eens zelf de baas van zijn, is tegen.
Let wel: een goed in elkaar gestoken EIB systeem, is best wel knap. Bovendien heb je weinig andere alternatieven. Tenminste, als je niet wil afhangen van een bedrijfje van twee mensen en een verkoper, die ook eens iets in elkaar geflanst hebben. Zo heb ik er tijdens een vorige bouwbeurs 9 (negen) tegengekomen. Toch blijf ik er bij dat EIB door hun onmogelijke prijzenpolitiek eerder de stop op de fles zijn, dan dat ze de doorbraak van domotica hebben bewerkstelligd.
Als je bereid bent om zoveel te betalen, kijk dan even naar http://www.vantageinc.com. Die zijn ook peperduur, maar hun software (QLink) is gratis van het Net te downloaden. Staat zelfs op de frontpagina. Altijd up-to-date.
Voilà , en nu ga ik de deur barrikaderen, want de hordes advocaten zullen er wel gaan aankomen
Als je Corel 9 of later hebt, kan je starten met mijn bestanden. Zoals gezegd, oude brol van een oud kantoor. Hoop binnenkort iets moderner te kunnen presenteren.[...]Zal dan eens beginnen aan een 1-draadsschema op te stellen. [...]
Vriendelijke groeten.
.
Nen hoop uitleg ...
Hey Koen & Jurgen ...
@Koen
Even over het al dan niet plaatsen van de teleruptoren en ander stuurmateriaal in de zekeringkast ... : Ik zou dit NIET doen, simpelweg om de reden, dat alles wat met sturing te maken heeft, hoort liefst bij elkaar, dwz. zo kort mogelijk bij elkaar gesitueerd ... Zelfs in mijn kast (7rijen van 24modules) is daar geen plaats meer vrij om alles bij in te plaatsen ... Denk er ook altijd aan, als er nu iets is dat je gaat uitbreiden, dan zal het zeker de sturing zijn, genoeg plaats over houden dus, en wederom, deze plaats zal je niet overhouden in je zekeringenkast ...
@Jurgen
Over die 10mA diff. : Ik heb bij mij één volwaardige 10mA differentieel gezet, en daarachter plaats ik alle normale zekeringen voor alle kringen die ik met 10mA diff. wil beschermen ... Dit kost je slechts 1 keer een diff. en je kan uitbreiden naar hartelust ... als je van die aut.zekeringen met ingebouwde diff. van 10mA koopt, dan heb je het daarmee per kring ook gehad ... en valt het dus vrij duur uit als je er zo een paar moet kopen ... en dan zeggen dat er sommigen mij voor gek verklaarden als ik per 10 kringen een diff. van 30 mA zet !!
@Koen
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met ACTOREN ... actoren zijn normaal gezien dingen als bv. sensoren, drukknoppen etc... of eventueel een klok etc... dingen die ACTIES verrichten ... en deze kan je dan inderdaad koppelen aan de teleruptoren ... maar ik snap dus niet wat je bedoeld met de actoren in de stuurkast gekoppeld aan de teleruptoren in de zekeringkast ... Normaal gezien zijn de drukknoppen verbonden met de teleruptoren ... tenzij je via een ECHTE domoticamodule de teleruptoren gaat aansturen ... en bedoel je misschien die domoticamodule als ACTOR ????
@Koen
Het is eigenlijk beter dat je naar elke locatie waar drukknoppen komen een 10 of 16aderige SVV legt ... indien je dan toch via een ECHTE bus gaat werken, neem je hier gewoon 2 draden uit hé ... maar indien je zonder bus wil werken, kan je hiermee gewoon rechtstreeks je drukknoppen met de teleruptoren verbinden ... al was het maar voor als je domoticamodule het laten afweten heeft, en de fabrikant failliet
Als iemand interesse heeft, ik kan een foto plaatsen van die patching op railklemmen ... 't zijn maar 150 draden hi hi
@Koen
Heb AL mijn kringen afgezekerd met dubbelpolige zekeringen en al m'n sturing met dubbelpolige teleruptoren !! Veiligheid boven alles ...
@Jurgen
Ja, heb in mijn huis ALLE stopcontactkringen aangesloten met 5G2,5 kan ik overal geschakelde kringen gaan gebruiken ... eigenlijk nog spijtig dat ik niet meer dan 1 geschakelde kring kan maken per stopcontactenkring ... maar méér dan 5 draden trekken leek me toch iets te straf, en niet meer haalbaar qua aansluitbaarheid in de potjes ... zullen we misschien toch nog ooit x10 moeten gaan gebruiken ???
Oh ja, ook de meeste lichtpunten aangesloten met 5G1,5, kan je lekker gaan opsplitsen bv. twee spotjes op de schouw richten, en de andere gewoon naar alle richtingen ... kan je dmv. twee aparte schakelaars kiezen hé ... op de slaapkamers bv. een rail met 5 spotjes ... 2 daarvan apart schakelen naar bv. de opmaak-hoek (voor de vrouwen hi hi ) en de rest gewoon verdelen over de kamer ... je noemt het maar op !
@Koen & Jurgen
Relais en teleruptor zijn wel degelijk twee verschillende componenten :
Zoals dacht ik Jurgen het zei, een teleruptor werkt met een soort rollertje ... aan/uit/aan/uit/aan/uit naargelang je de teleruptor 'pulsed' ... bv. je zet de teleruptor even onder spanning, door op een drukknop te duwen, en het rollertje draait een stukje verder > AAN stand ... je 'pulsed' de teleruptor nog eens, en het rollertje draait weer iets verder tot op de UIT stand ... en zo gaat het altijd verder ...
Een relais daarentegen gaat via een stuurcontact een reeks hulpcontacten aangetrokken houden of niet ... Een gewone relais zal indien het stuurcontact onder spanning staat de hulpcontacten aangetrokken houden zolang het stuurcontact onder spanning blijft .... bv. drukknop voor rolluik ... zolang je de knop ingedrukt houd, zal de rol bewegen ... dan heb je ook een 'latching' relais ... hier wordt het stuurcontact 'bekrachtigd' zoals ze dat zo mooi noemen, en zal het hulpcontact ook aantrekken ... maar één van de hulpcontacten zal er nu voor zorgen dat het relais aangetrokken blijft tot dit hulpcontact verbroken wordt ... (correct me if i'm wrong !!)
@Koen & Jurgen
Ik heb alles in photoshop gemaakt, maar het maakt niet uit, als je maar met 'layers' kan werken, en als je maar kan knippen en plakken met je symbolen, en als laatste moet je alles mooi kunnen uitlijen tov. elkaar of vaste afstanden tov. de papierrand etc.... Nadeel van coreldraw is dat je iets minder makkelijk niet-vectoriele dingen kan gaan bijvoegen ... allez, mijn mening hé ...
EIB is inderdaad geweldig goed, maar inderdaad je zou er de kleren van krijgen dat alles zo uitgebuit wordt ... vandaar alleen geschikt voor multimiljonairs ... vandaar dit forum beste lezers ... veel mensen kennen geen alternatieven ... en die gaan we hier juist proberen uit te leggen ... er is heus wel leven NA EIB ... en inderdaad als er op den duur mensen met EIB op zak hier komen, zullen ze dit zeker niet goedkeuren, maar laat ons allemaal eerlijk zijn, moet je minister zijn eer je domotica in je huis mag laten installeren ...
Heb ook zo'n mannen op de beurs ontmoet ... >> tjonge tjonge, met wat gaat gij nog werken .... hier se, met 1 moduleke doet ge alles<< jaja, ik hoor het hem nog zeggen, maar ik heb geen zin, als er één ding uit dat moduleke kapot is, dat ik geen één licht of iets kan aan/uit doen zonder dat die module moet vervangen worden, en de kosten daarmee gepaard gaande, daar zwijgen we nog maar over !!!!
@Koen
Even over het al dan niet plaatsen van de teleruptoren en ander stuurmateriaal in de zekeringkast ... : Ik zou dit NIET doen, simpelweg om de reden, dat alles wat met sturing te maken heeft, hoort liefst bij elkaar, dwz. zo kort mogelijk bij elkaar gesitueerd ... Zelfs in mijn kast (7rijen van 24modules) is daar geen plaats meer vrij om alles bij in te plaatsen ... Denk er ook altijd aan, als er nu iets is dat je gaat uitbreiden, dan zal het zeker de sturing zijn, genoeg plaats over houden dus, en wederom, deze plaats zal je niet overhouden in je zekeringenkast ...
@Jurgen
Over die 10mA diff. : Ik heb bij mij één volwaardige 10mA differentieel gezet, en daarachter plaats ik alle normale zekeringen voor alle kringen die ik met 10mA diff. wil beschermen ... Dit kost je slechts 1 keer een diff. en je kan uitbreiden naar hartelust ... als je van die aut.zekeringen met ingebouwde diff. van 10mA koopt, dan heb je het daarmee per kring ook gehad ... en valt het dus vrij duur uit als je er zo een paar moet kopen ... en dan zeggen dat er sommigen mij voor gek verklaarden als ik per 10 kringen een diff. van 30 mA zet !!
@Koen
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met ACTOREN ... actoren zijn normaal gezien dingen als bv. sensoren, drukknoppen etc... of eventueel een klok etc... dingen die ACTIES verrichten ... en deze kan je dan inderdaad koppelen aan de teleruptoren ... maar ik snap dus niet wat je bedoeld met de actoren in de stuurkast gekoppeld aan de teleruptoren in de zekeringkast ... Normaal gezien zijn de drukknoppen verbonden met de teleruptoren ... tenzij je via een ECHTE domoticamodule de teleruptoren gaat aansturen ... en bedoel je misschien die domoticamodule als ACTOR ????
@Koen
Het is eigenlijk beter dat je naar elke locatie waar drukknoppen komen een 10 of 16aderige SVV legt ... indien je dan toch via een ECHTE bus gaat werken, neem je hier gewoon 2 draden uit hé ... maar indien je zonder bus wil werken, kan je hiermee gewoon rechtstreeks je drukknoppen met de teleruptoren verbinden ... al was het maar voor als je domoticamodule het laten afweten heeft, en de fabrikant failliet
Als iemand interesse heeft, ik kan een foto plaatsen van die patching op railklemmen ... 't zijn maar 150 draden hi hi
@Koen
Heb AL mijn kringen afgezekerd met dubbelpolige zekeringen en al m'n sturing met dubbelpolige teleruptoren !! Veiligheid boven alles ...
@Jurgen
Ja, heb in mijn huis ALLE stopcontactkringen aangesloten met 5G2,5 kan ik overal geschakelde kringen gaan gebruiken ... eigenlijk nog spijtig dat ik niet meer dan 1 geschakelde kring kan maken per stopcontactenkring ... maar méér dan 5 draden trekken leek me toch iets te straf, en niet meer haalbaar qua aansluitbaarheid in de potjes ... zullen we misschien toch nog ooit x10 moeten gaan gebruiken ???
Oh ja, ook de meeste lichtpunten aangesloten met 5G1,5, kan je lekker gaan opsplitsen bv. twee spotjes op de schouw richten, en de andere gewoon naar alle richtingen ... kan je dmv. twee aparte schakelaars kiezen hé ... op de slaapkamers bv. een rail met 5 spotjes ... 2 daarvan apart schakelen naar bv. de opmaak-hoek (voor de vrouwen hi hi ) en de rest gewoon verdelen over de kamer ... je noemt het maar op !
@Koen & Jurgen
Relais en teleruptor zijn wel degelijk twee verschillende componenten :
Zoals dacht ik Jurgen het zei, een teleruptor werkt met een soort rollertje ... aan/uit/aan/uit/aan/uit naargelang je de teleruptor 'pulsed' ... bv. je zet de teleruptor even onder spanning, door op een drukknop te duwen, en het rollertje draait een stukje verder > AAN stand ... je 'pulsed' de teleruptor nog eens, en het rollertje draait weer iets verder tot op de UIT stand ... en zo gaat het altijd verder ...
Een relais daarentegen gaat via een stuurcontact een reeks hulpcontacten aangetrokken houden of niet ... Een gewone relais zal indien het stuurcontact onder spanning staat de hulpcontacten aangetrokken houden zolang het stuurcontact onder spanning blijft .... bv. drukknop voor rolluik ... zolang je de knop ingedrukt houd, zal de rol bewegen ... dan heb je ook een 'latching' relais ... hier wordt het stuurcontact 'bekrachtigd' zoals ze dat zo mooi noemen, en zal het hulpcontact ook aantrekken ... maar één van de hulpcontacten zal er nu voor zorgen dat het relais aangetrokken blijft tot dit hulpcontact verbroken wordt ... (correct me if i'm wrong !!)
@Koen & Jurgen
Ik heb alles in photoshop gemaakt, maar het maakt niet uit, als je maar met 'layers' kan werken, en als je maar kan knippen en plakken met je symbolen, en als laatste moet je alles mooi kunnen uitlijen tov. elkaar of vaste afstanden tov. de papierrand etc.... Nadeel van coreldraw is dat je iets minder makkelijk niet-vectoriele dingen kan gaan bijvoegen ... allez, mijn mening hé ...
EIB is inderdaad geweldig goed, maar inderdaad je zou er de kleren van krijgen dat alles zo uitgebuit wordt ... vandaar alleen geschikt voor multimiljonairs ... vandaar dit forum beste lezers ... veel mensen kennen geen alternatieven ... en die gaan we hier juist proberen uit te leggen ... er is heus wel leven NA EIB ... en inderdaad als er op den duur mensen met EIB op zak hier komen, zullen ze dit zeker niet goedkeuren, maar laat ons allemaal eerlijk zijn, moet je minister zijn eer je domotica in je huis mag laten installeren ...
Heb ook zo'n mannen op de beurs ontmoet ... >> tjonge tjonge, met wat gaat gij nog werken .... hier se, met 1 moduleke doet ge alles<< jaja, ik hoor het hem nog zeggen, maar ik heb geen zin, als er één ding uit dat moduleke kapot is, dat ik geen één licht of iets kan aan/uit doen zonder dat die module moet vervangen worden, en de kosten daarmee gepaard gaande, daar zwijgen we nog maar over !!!!
Ook ik wordt afgekapt ... ik zal het eens onderzoeken Jurgen, maar op het eerste zicht niets gevonden, misschien de php files eens veranderen ....
----------------------------------
Een gewone relais zal indien het stuurcontact onder spanning staat de hulpcontacten aangetrokken houden zolang het stuurcontact onder spanning blijft .... bv. drukknop voor rolluik ... zolang je de knop ingedrukt houd, zal de rol bewegen ... dan heb je ook een 'latching' relais ... hier wordt het stuurcontact 'bekrachtigd' zoals ze dat zo mooi noemen, en zal het hulpcontact ook aantrekken ... maar één van de hulpcontacten zal er nu voor zorgen dat het relais aangetrokken blijft tot dit hulpcontact verbroken wordt ... (correct me if i'm wrong !!)
@Koen & Jurgen
Ik heb alles in photoshop gemaakt, maar het maakt niet uit, als je maar met 'layers' kan werken, en als je maar kan knippen en plakken met je symbolen, en als laatste moet je alles mooi kunnen uitlijen tov. elkaar of vaste afstanden tov. de papierrand etc.... Nadeel van coreldraw is dat je iets minder makkelijk niet-vectoriele dingen kan gaan bijvoegen ... allez, mijn mening hé ...
EIB is inderdaad geweldig goed, maar inderdaad je zou er de kleren van krijgen dat alles zo uitgebuit wordt ... vandaar alleen geschikt voor multimiljonairs ... vandaar dit forum beste lezers ... veel mensen kennen geen alternatieven ... en die gaan we hier juist proberen uit te leggen ... er is heus wel leven NA EIB ... en inderdaad als er op den duur mensen met EIB op zak hier komen, zullen ze dit zeker niet goedkeuren, maar laat ons allemaal eerlijk zijn, moet je minister zijn eer je domotica in je huis mag laten installeren ...
Heb ook zo'n mannen op de beurs ontmoet ... >> tjonge tjonge, met wat gaat gij nog werken .... hier se, met 1 moduleke doet ge alles<< jaja, ik hoor het hem nog zeggen, maar ik heb geen zin, als er één ding uit dat moduleke kapot is, dat ik geen één licht of iets kan aan/uit doen zonder dat die module moet vervangen worden, en de kosten daarmee gepaard gaande, daar zwijgen we nog maar over !!!!
Groeten,
Bart
----------------------------------
Een gewone relais zal indien het stuurcontact onder spanning staat de hulpcontacten aangetrokken houden zolang het stuurcontact onder spanning blijft .... bv. drukknop voor rolluik ... zolang je de knop ingedrukt houd, zal de rol bewegen ... dan heb je ook een 'latching' relais ... hier wordt het stuurcontact 'bekrachtigd' zoals ze dat zo mooi noemen, en zal het hulpcontact ook aantrekken ... maar één van de hulpcontacten zal er nu voor zorgen dat het relais aangetrokken blijft tot dit hulpcontact verbroken wordt ... (correct me if i'm wrong !!)
@Koen & Jurgen
Ik heb alles in photoshop gemaakt, maar het maakt niet uit, als je maar met 'layers' kan werken, en als je maar kan knippen en plakken met je symbolen, en als laatste moet je alles mooi kunnen uitlijen tov. elkaar of vaste afstanden tov. de papierrand etc.... Nadeel van coreldraw is dat je iets minder makkelijk niet-vectoriele dingen kan gaan bijvoegen ... allez, mijn mening hé ...
EIB is inderdaad geweldig goed, maar inderdaad je zou er de kleren van krijgen dat alles zo uitgebuit wordt ... vandaar alleen geschikt voor multimiljonairs ... vandaar dit forum beste lezers ... veel mensen kennen geen alternatieven ... en die gaan we hier juist proberen uit te leggen ... er is heus wel leven NA EIB ... en inderdaad als er op den duur mensen met EIB op zak hier komen, zullen ze dit zeker niet goedkeuren, maar laat ons allemaal eerlijk zijn, moet je minister zijn eer je domotica in je huis mag laten installeren ...
Heb ook zo'n mannen op de beurs ontmoet ... >> tjonge tjonge, met wat gaat gij nog werken .... hier se, met 1 moduleke doet ge alles<< jaja, ik hoor het hem nog zeggen, maar ik heb geen zin, als er één ding uit dat moduleke kapot is, dat ik geen één licht of iets kan aan/uit doen zonder dat die module moet vervangen worden, en de kosten daarmee gepaard gaande, daar zwijgen we nog maar over !!!!
Groeten,
Bart
Re: Nen hoop uitleg ...
Hola, toch even opletten. Heb je rekening gehouden met de maximale stroom die door die differentieel mag lopen? Mijn leverancier (toch geen kleintje op de markt) wist me te vertellen dat ze geen 10mA differentieel konden leveren die meer dat 16A kon voeren! In dat geval mag je dus nà die differentieel nog nèt een zekering van 16A plaatsen, of een combinatie 10A+6A, en dan houdt het op. Als jouw differentieel toch meer dan 16A afkan, welk merk is het dan?on4cet wrote: @Jurgen
Over die 10mA diff. : Ik heb bij mij één volwaardige 10mA differentieel gezet, en daarachter plaats ik alle normale zekeringen voor alle kringen die ik met 10mA diff. wil beschermen ...
Bij mij staat al wat leefgebied is, achter een zekering van 30mA. Het probleem daarbij was, dat de combinatie van alle zekeringen uiteraard ruim boven de normale maximale stroom van 40A ging die een 30mA verliesstroomschakelaar uit de winkel kan voeren.
In een gewoon huis levert dat geen probleem op. Immers: je hoofdzekering is er typisch ook eentje van 40A, zodat je differentieel beschermd wordt aan voedingszijde i.p.v. aan belastingszijde. In mijn geval (woning+kantoor) maak ik gebruik van een 64A kast, zodat ik alweer eens diep in de geldbuidel heb mogen tasten om aan een speciale 30mA differentieel op 64A te geraken.
Just my 2ct.
.
Tja ...
Jurgen,
't zit zo, de hoofddiff. is bv. 40A, dan is de hoofdzekering aan je meter ook 40A, en zal eender hoeveel kringen je er achter hangt, de hoofdautomaat eruitvliegen als je over die 40A komt, en is er dus geen gevaar voor je diff.
Voor die 10mA is het eigenlijk een beetje anders ... Je mag daar kringen achter hangen zoals je wil, maar je zou zelf moeten zorgen dat je niet over de ampèrage van die diff. komt, anders gaat die stuk natuurlijk ! Wat je dan bv. kan doen is een automaat voor je diff. zetten van bv. 16A ... dan ben je zeker dat als de stroom hoger dan 16A gaat, je automaat eruitvliegt, en dus ook je diff. en dus geen schade aan de diff. .... Ik denk dat ik het zo ga doen ... en zal vrij kortelings moeten beslissen, want de keuring is over 2 weken !
Maar strikt gezien mag je daar dus meerdere kringen van X-aantal ampère achterhangen, zolang je zelf maar weet dat je niet over die 16A gaat in zo'n totaliteit ... en gelijktijdig ...
Mijn diff van 10mA is de volgende :
HAGER Aardlekschakelaar - 2P - 16A - 10mA CC216E
Zo, hopelijk is dit wat duidelijk ...
Bart
't zit zo, de hoofddiff. is bv. 40A, dan is de hoofdzekering aan je meter ook 40A, en zal eender hoeveel kringen je er achter hangt, de hoofdautomaat eruitvliegen als je over die 40A komt, en is er dus geen gevaar voor je diff.
Voor die 10mA is het eigenlijk een beetje anders ... Je mag daar kringen achter hangen zoals je wil, maar je zou zelf moeten zorgen dat je niet over de ampèrage van die diff. komt, anders gaat die stuk natuurlijk ! Wat je dan bv. kan doen is een automaat voor je diff. zetten van bv. 16A ... dan ben je zeker dat als de stroom hoger dan 16A gaat, je automaat eruitvliegt, en dus ook je diff. en dus geen schade aan de diff. .... Ik denk dat ik het zo ga doen ... en zal vrij kortelings moeten beslissen, want de keuring is over 2 weken !
Maar strikt gezien mag je daar dus meerdere kringen van X-aantal ampère achterhangen, zolang je zelf maar weet dat je niet over die 16A gaat in zo'n totaliteit ... en gelijktijdig ...
Mijn diff van 10mA is de volgende :
HAGER Aardlekschakelaar - 2P - 16A - 10mA CC216E
Zo, hopelijk is dit wat duidelijk ...
Bart
Plan
Wat ik daarmee bedoelde is, dat bij die man er iets in de \"domoticakast\" zat die de teleruptoren (impulsschakelaars?) die in de zekeringskast zaten aanstuurde echt goed verstond ik het ook niet.Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met ACTOREN.
even nog wat informatie gezocht in eindwerken en zo. Daaruit kon ik het volgende halen.
Je hebt dus in het algemeen drie stappen bij domotica.
- Het ingangsblok
- De verwerking
- de uitgang
De verwerking gebeurt door een bepaalde stuureenheid,kan een processor of een computer zijn die alles regelt.
De uitgang bestaat uit actoren zoals dim of relais modules.
De verbinding tussen deze blokken gebeurt door een bepaalde busstructuur. Voorbeeld Batibus, EIB , X10, Lonworks,... Gewoon protocols om de toestellen met elkaar te doen praten. Maar bestaan er dan geen \"vrije\" protocollen? zonder licenties?
Elk toestel of node op het busnetwerk mag gelijk hoe geschakeld in gelijk welke topologie.Maar elk toestel heeft wel zijn eigen code en de communicatie gebeurt via 1 \"kabel\" meestal op 24V die kabel kan het elektriciteitsnet zijn (X10) of een Twisted Pair met geintegreerde voedingskabel. (klopt dit? want anderen zeggen dan dat de toestellen in parallel moeten staan? )
Wat ik nu dus moeilijk versta is de verbinding met de teleruptoren. Bart zegt deze niet in je zekeringskast te steken, maar moet je die dan in je domoticakast steken en laten werken op 24V maar hoe gebeurt de verbinding dan met je lampen? is dat dan een rechtstreekse kabel van teleruptor naar het lichtpunt? Zonder via zekeringskast te gaan?
Plaats van teleruptoren ...
Zo is dat hé Koen,
Alle lichtpunten en rolluiken etc... naar de STUURkast trekken .... pas op, je mag dat steken waar je wil, maar zie vorige uitleg waarom alles in de stuurkast ... Teveel lichtnet met sturing mengen, maakt het zeker niet overzichtelijker !!
Bart
PS. Dan zat ik juist hé, dat ik dacht dat je de domoticamodules daarmee bedoelde ... Deze blok kan echter vanalles zijn hé ... plc, echte domoticamodules etc....
Alle lichtpunten en rolluiken etc... naar de STUURkast trekken .... pas op, je mag dat steken waar je wil, maar zie vorige uitleg waarom alles in de stuurkast ... Teveel lichtnet met sturing mengen, maakt het zeker niet overzichtelijker !!
Bart
PS. Dan zat ik juist hé, dat ik dacht dat je de domoticamodules daarmee bedoelde ... Deze blok kan echter vanalles zijn hé ... plc, echte domoticamodules etc....