Schneider Zelio
Moderator: Domotix-Moderators
Zoals je eerder in dit topic kan lezen heb ik al opgestookte uitgangen gehad.
Ik heb momenteel 16A automaten hangen. Ik dacht dat kortsluitingsbeveiliging genoeg zou zijn en dat de interne relais pas zouden doorbranden bij enige tijd > 5A resp 8A. Niet dus.
Blijkt dat bij kortsluiting mijn verliesstroomschakelaar afslaat ipv de automaat . Slechte automaat ? Ik weet het niet.
Ik ga op termijn misschien de automaten vervangen door 4A snellere automaten kwestie dat bij kortsluiting de relais niet doorbranden.
Intussen is mijn reserve Zelio gearriveerd (van ebay aan halve prijs) dus ik kan beginnen uitzoeken of relais transplanteren lukt. Altijd hetzelfde probleem echter: tijd, tijd, tijd...
Ik heb momenteel 16A automaten hangen. Ik dacht dat kortsluitingsbeveiliging genoeg zou zijn en dat de interne relais pas zouden doorbranden bij enige tijd > 5A resp 8A. Niet dus.
Blijkt dat bij kortsluiting mijn verliesstroomschakelaar afslaat ipv de automaat . Slechte automaat ? Ik weet het niet.
Ik ga op termijn misschien de automaten vervangen door 4A snellere automaten kwestie dat bij kortsluiting de relais niet doorbranden.
Intussen is mijn reserve Zelio gearriveerd (van ebay aan halve prijs) dus ik kan beginnen uitzoeken of relais transplanteren lukt. Altijd hetzelfde probleem echter: tijd, tijd, tijd...
Geen slechte zekering, de vermelde stroom is echter de nominale schakelstroom (In).
De zekering zal slechts afslaan als In met een bepaalde factor overschreden wordt gedurende een bepaalde tijd. Hoe groter die factor hoe kleiner de tijd nodig om uit te schakelen.
Kijk eens naar deze folder van Hager http://www.hager.nl/files/download/0/10 ... 5_2006.pdf
mvg, Jo
De zekering zal slechts afslaan als In met een bepaalde factor overschreden wordt gedurende een bepaalde tijd. Hoe groter die factor hoe kleiner de tijd nodig om uit te schakelen.
Kijk eens naar deze folder van Hager http://www.hager.nl/files/download/0/10 ... 5_2006.pdf
mvg, Jo
Update
Sinds enige weken heb ik een eerste versie van een Java GUI die vanop de touchscreen toelaat per kamer alle outputs te schakelen: verlichting, bel, ventilatie, dimmers, ...
Werkt prima. Nog wat bugjes, en nog veel schoonheidswerk.
Idealiter wordt het een 3d GUI enzo, maar ja, next next version.
Volgende stap is bluetooth en JavaME integratie (redelijk simpel) zodat ik vanop willekeurige GSM's alles kan bedienen (na bluetooth pairing en installatie van het programma natuurlijk).
Sinds enige weken heb ik een eerste versie van een Java GUI die vanop de touchscreen toelaat per kamer alle outputs te schakelen: verlichting, bel, ventilatie, dimmers, ...
Werkt prima. Nog wat bugjes, en nog veel schoonheidswerk.
Idealiter wordt het een 3d GUI enzo, maar ja, next next version.
Volgende stap is bluetooth en JavaME integratie (redelijk simpel) zodat ik vanop willekeurige GSM's alles kan bedienen (na bluetooth pairing en installatie van het programma natuurlijk).
Analogen ingang omschakelen naar digitale ingang.
Heren,
ik me gisteren avond goed geamuseerd met het lezen van jullie reacties.
Ik zie mezelf al bezig met fouten maar vooral met alle vooruitgang die jullie boeken.
Toen ik las dat iemand op zoek was om van een analoge ingang een digitale te maken herinnerde me ik iets uit het vere verleden.
Een 0 tot 10 V signaal komt overeen met 0 tot 20 mA signaal + een weerstand van 250 ohm... is de wet van ohm.
Hoe moet ik hier aan beginnen.
Stel dat je twee weerstanden in serie zet, één van 50 en één van 100 ohm.
Deze schakel je op een ingang. Bij een stroom van 20 mA krijg je 1 Volt en 2 volt. Over die weerstanden zet je respectievelijk een contact. De spanning die deze twee weerstanden geven kan je detecteren aan de ingang van de Zelio. Nu heb je vier mogelijkheden. (binair) 0 volt is niets geschakeld, 1 volt is fictieve ingang 1 geschakeld, 2 volt is fictieve ingang 2 geschakeld, 3 volt zijn beiden geschakeld...
Wat hebben we dus nodig: een constante stroombron, twee of 10 weerstanden contacten erover en een goede logica die uitzoekt welke ingang kortgesloten is...
Wat denken jullie ervan?
Goed hé,
Jos
ik me gisteren avond goed geamuseerd met het lezen van jullie reacties.
Ik zie mezelf al bezig met fouten maar vooral met alle vooruitgang die jullie boeken.
Toen ik las dat iemand op zoek was om van een analoge ingang een digitale te maken herinnerde me ik iets uit het vere verleden.
Een 0 tot 10 V signaal komt overeen met 0 tot 20 mA signaal + een weerstand van 250 ohm... is de wet van ohm.
Hoe moet ik hier aan beginnen.
Stel dat je twee weerstanden in serie zet, één van 50 en één van 100 ohm.
Deze schakel je op een ingang. Bij een stroom van 20 mA krijg je 1 Volt en 2 volt. Over die weerstanden zet je respectievelijk een contact. De spanning die deze twee weerstanden geven kan je detecteren aan de ingang van de Zelio. Nu heb je vier mogelijkheden. (binair) 0 volt is niets geschakeld, 1 volt is fictieve ingang 1 geschakeld, 2 volt is fictieve ingang 2 geschakeld, 3 volt zijn beiden geschakeld...
Wat hebben we dus nodig: een constante stroombron, twee of 10 weerstanden contacten erover en een goede logica die uitzoekt welke ingang kortgesloten is...
Wat denken jullie ervan?
Goed hé,
Jos
Weerstanden stoken natuurlijk wat energie weg.
Een snelle berekening leert dat 1 weerstand (50 ohm bij 20 mA, 365 dagen per jaar aan 0,16 €/kWh) zo'n 0,17 €/jaar kost.
° Da's één weerstand, geen 20.
° Die dan berekend is voor een signaal dat permanent laag is...
Je zou eens moeten nagaan of met eenvoudige comparators het stroomverbruik niet naar beneden kan. Of natuurlijk echte digitale ingangen gebruiken. Je zal er geen boterham minder om eten, hoor; 't gaat om de idee.
Een snelle berekening leert dat 1 weerstand (50 ohm bij 20 mA, 365 dagen per jaar aan 0,16 €/kWh) zo'n 0,17 €/jaar kost.
° Da's één weerstand, geen 20.
° Die dan berekend is voor een signaal dat permanent laag is...
Je zou eens moeten nagaan of met eenvoudige comparators het stroomverbruik niet naar beneden kan. Of natuurlijk echte digitale ingangen gebruiken. Je zal er geen boterham minder om eten, hoor; 't gaat om de idee.
als je ingangen die je hierop wil hangen drukknoppen zijn, maakt het verbuik natuurlijk niet veel uit, aangezien ze enkel verbruiken als je de knop indrukt en da's maar een fractie van de tijd...
ik snap uw verhaal van 20mA eigenlijk niet. Wat heeft dat er mee te maken?
Ofwel is je analoge ingang van het 0-10V (of 1-10V) type en dan heb je gewoon een spanningsdeler nodig (denk aan de dioden als je meerdere ingagen hierop wil hangen!)
Ofwel is je analoge ingang van het 0-20mA type en dan heb je gewoon een weerstand nodig die de juiste stroom doet vloeien
ik snap uw verhaal van 20mA eigenlijk niet. Wat heeft dat er mee te maken?
Ofwel is je analoge ingang van het 0-10V (of 1-10V) type en dan heb je gewoon een spanningsdeler nodig (denk aan de dioden als je meerdere ingagen hierop wil hangen!)
Ofwel is je analoge ingang van het 0-20mA type en dan heb je gewoon een weerstand nodig die de juiste stroom doet vloeien
Re:
Ik ben een beetje in de war ivm met optie 1...roeln wrote:
voor dimmen zijn er 2 opties als je met een drukknop wil werken:
1. drukknop -> digitale ingang plc -> pulsdimmer (soort dimmer waar je infetie rechtstreeks een drukknop kan ophangen: gardy, niko, ...) -> verlichting
2. drukknop -> digitale ingnang plc -> programma in plc dat langzaam op/neer doet en of snel aan/uit bij kort ed. -> analoge 0-10V of 1-10V of 0-20mA uitgang op plc -> dimmer die 0-10V of 1-10V of 0-20mA nodig heeft als input -> verlichting
als je zo'n dimmer hebt waar je rechtsrreeks een drukknop kan ophangen hoe kan je dan de link met de PLC maken ? je scrijft descrete ingang PLC -> pulsdimmer, maar hoe zit het met de PLC uitgang ?? en zal de dimmer zijn laatst gekozen waarde houden ?
Wel, zo'n analoge ingangsdimmer is dikwijls een stuk duurder dan zo'n drukknopdimmer gewoon al omdat de volumes veel groter zijn.
Bij optie 1 gebruik je dus een digitale uitgang op je plc. Dikwijls hebben zulke dimmers ook extra ingangen voor een reset ed. Maar je moet dus inderdaad in je plc gaan proberen onthouden in welke staat je dimmer is enzo. Daarom dus dat dus methode niet erg praktisch is
Bij optie 1 gebruik je dus een digitale uitgang op je plc. Dikwijls hebben zulke dimmers ook extra ingangen voor een reset ed. Maar je moet dus inderdaad in je plc gaan proberen onthouden in welke staat je dimmer is enzo. Daarom dus dat dus methode niet erg praktisch is