Waarom nog laagspanning spots ?

Moderator: Domotix-Moderators

boumba
DomoMember
Posts: 6
Joined: Tue Mar 29, 2005 9:27 pm
Location: Oost Vlaanderen

Waarom nog laagspanning spots ?

Post by boumba »

:? Waarom zouden we nog laagspanningsspots (12/24 V)gebruiken ?

Mij lijkt het dat de installatie gemakkelijker loopt als je alle spots, LEd en andere lanpen op 230 V installeert.
Waarom dan nog laagspanningsspots aanbrengen en 'prutsen met transfo's'?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

1 Reden is het verbruik, tweede reden, de levensduur, en er zullen er nog wel zijn zeker, maar 't heeft ook voordelen ... Vandaar heb ik voorzien dat de trafo's in het hol van het spotje bij kunnen geplaatst worden, zou ik toch opteren voor 230Volt modellen, kan het ook zonder poblemen !

Bart
guy
DomoMember
Posts: 7
Joined: Thu Mar 17, 2005 3:38 pm
Contact:

Post by guy »

De lichtsterkte van een halogeenlampje van 50W op 230V is kleiner dan dat van een laagspanningshalogeenlampje van 50W. Dat pleit dus voor de laagspanningshalogeentjes. Anderzijds zijn er slechts een beperkt aantal armaturen waarin halogeenlampjes op 230V kunnen en mogen geplaatst worden. De sokkel is anders en de warmtebestendigheid van een armatuur voor 230V halogeentjes ligt hoger. Niet prutsen dus: gevaar voor brand.

Indien transfo's (gewikkelde of elektronische) bij de armatuur worden geplaatst, moet je zorgen voor voldoende verluchting zodat de transfo niet te warm wordt.

Guy
De Domoticashop (www.domoticashop.be) is de online shop voor de domotica doe-het-zelver. Ondersteuning gewaarborgd.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

En best ook spotjes nemen, die hun warmte bijna volledig naar onder afstralen ipv. naar boven (naar de transfo dus) .... ik kan op de naam niet meer komen !

Bart
guy
DomoMember
Posts: 7
Joined: Thu Mar 17, 2005 3:38 pm
Contact:

Post by guy »

Er bestaan inderdaad lampjes met een COOL-coating. Meerdere lampenfabrikanten hebben dat in hun gamma.

Guy
De Domoticashop (www.domoticashop.be) is de online shop voor de domotica doe-het-zelver. Ondersteuning gewaarborgd.
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

hi-spot

Post by johan swinnen »

Wij hebben zo een aantal Hi-spots (230V) maar dit moet ik dus niet meer hebben:
- minder licht
- vrij korte levensduur
- vrij veel \"dead on arrival\" (na zeer korte duur reeds stuk)
- hitte
- Duur!!!
- vrij brede spreiding (sommige redelijk gerichte spot andere vrij brede spot - hoewel allen volgens verpakking zelfde hoek. sommige spots waar de verlichtingszone zeer onregelmatig is - donker en lichte zones)
dus niet zo'n goede ervaring mee.
imho
johan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Lichtkleur

Post by Thorgal »

Een andere reden - en de reden waarom het bij vol hangt met laagspanningshalogeenlampjes - is de lichtkleur. 230 V halogeenlampjes geven een ietsje harder, witter licht. 12 V halogeentjes daartegen geven een mooier (gezelliger) roder/oranje licht zoals we dat eerder gewoon zijn van gloeilampen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak.
boumba
DomoMember
Posts: 6
Joined: Tue Mar 29, 2005 9:27 pm
Location: Oost Vlaanderen

Post by boumba »

Bedankt voor jullie reacties..

maar dus hebben 230 V spots dus meer nadelen als voordelen?!.

1. minder mooie lichtkleur
2. warmte
3. duur


maar als jullie me toch willen overtuigen met laagspanningspots
volgende vragen (naar installatie toe):

We hebben geen verlaagde plafonds, dus de spots zitten direct in de beton.
wat is de beste manier
1 de transfo samen met het spots in het geboord gat steken
[ik heb al gehoord dat deze ook zeer warm kunnen worden ]
AL een boring van 80 mm en een diepte van 15 cm voldoende?
2. of de transfo in de schakelkast steken maar dan heb je het nadeel van de afstand, omdat men dan dikkere kabels nodig hebt.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Vooral de juiste lampjes

Post by Thorgal »

Het komt er vooral op aan de juiste lampjes te kiezen, ttz. lampjes waarvan de reflector de warmte ook naar beneden doorstraalt.
Mensen zijn dikwijls geneigd goedkopere lampjes te gebruiken. Die hebben de coating niet om de warme van de lamp naar beneden te reflecteren en gaan dus rapper kapot.

Ik heb ook geen verlaagde plafonds, maar heb de spots OP het plafond gemonteerd, niet erin. In de woonkamer kleine opbouwspots van ZLine. Zeer mooi.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb gewoon veel grotere gaten gemaakt met een diamant-klokboor, ik denk wel zeker 150mm, maar 't kan ook 180mm zijn, die trafo heeft dus meeeeer dan plaats genoeg, en op dat groot gat, wordt een aluminium plaat bevestigd met het gewenste gat in voor het spotje, voordeel, je kan nadien die plaatjes met TECH-7 ofzo mooi plaatsen zodat ze allemaal correct zitten, probeer maar eens met zo'n klokboor op de millimeter juist te boren als er 10 gaten moeten komen ...

Enfin, dat plaatje dus met TECH-7 ofzo ertegen, en eens dat goed vasthangt, na een paar seconden al ... (!!) kan je daar zelfs gaan aanhangen ! Nadien wordt daar gewoon over gepleisterd, en je hebt mooie gaatjes voor de spots ! Nu kan je nadien dus mooi die trafo op z'n kant op dat alu-plaatje laten rusten, en wetende dat je welfsels en druklaag ettelijke centimeters dik zijn, heb je heel wat ruimte voor koeling, dat gecombineerd met cool-white spotjes ...

Geen probleem mijns inziens !

Bart
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Hm, mooi...

Post by Thorgal »

Nog een vraagje dan.

Geef je de voorkeur aan klassieke transformatoren of aan elektronische transformatoren? Ik gebruik beide, maar eigenlijk zonder echt te weten wanneer welke beter past.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik meende te denken dan elektr. trafo's de betere waren, ze zijn volgens mij in ieder geval kleiner ... Ik denk de mouse trafo's van sylvania (dacht ik) te gaan nemen, nu heb ik gewone gloeilampen (peren) door de spotopening hangen (rome is ook niet in 1 dag gebouwd hé) ...

Ik denk ook dat het afhangt van je eventuele dimmers ... sommigen zijn beter geschikt om elektr. trafo's te dimmen dan andere ...

Iemand meer ideeën ?

Bart


ook nog dit gevonden van de livios website (www.livios.be) :

Antwoord:
Volgens Ellis de Jong, Lighting Engineer bij Sylvania is het bij elektronische trafo’s belangrijk om de afstand tussen de trafo en de spot zo klein mogelijk te houden. Zij gaan gewoonlijk uit van een maximum van 2 á 3 meter. Bij conventionele gewikkelde trafo’s neemt men het iets minder nauw, maar het speelt wel degelijk een rol (“spanningsverliesâ€
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Post by johan swinnen »

Voor lampjes die niet moeten gedimd worden zijn de voordelen reeds aangehaald.
Het verhaal wordt complexer als je deze wil dimmen.
1/ zorg er voor dat de voorgeschreven vermogen van de trafo de werkelijke lampvermogen(s) benadert. Als je een lager lampvermogen kiest (vb lager dan 80%) dan riskeer je gebrom bij het dimmen. (dus geen trafo gebruiken voor 50W als je maar 35W lampjes gebruikt.)
2/ Er bestaan 3 type dimmers. Dimmers geschikt voor gewikkelde trafo's Dimmers voor electronische trafos en als laatste dimmers die geschikt zijn voor beide . (Het vershil light hem in dat men fase-aansnijding of fase-afnijding gebuikt. )
3/ Alles wordt op zijn kop gegooit met bv de \"HALOTRONIC® Mouse\" trafo van osram die alle dimmer types toelaat.
Dus als je een dimmer gebruikt die beide kan aansturen of je gebruikt de \"HALOTRONIC® Mouse \" of gelijkaardig dan kan je niets overkomen.
Johan.

http://www.osram.be/nl/prof/documentati ... ronic.html
Last edited by johan swinnen on Wed Apr 13, 2005 5:21 pm, edited 1 time in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hmmm, had me blijkbaar van merk vergist ... awel 't zijn die mouse trafo's die ik bedoel Thorgal .... Dat zijn de beste en zijn heeel klein !


Bart
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

on4cet wrote:Hmmm, had me blijkbaar van merk vergist ... awel 't zijn die mouse trafo's die ik bedoel Thorgal .... Dat zijn de beste en zijn heeel klein !Bart
Weet ik. "Mouse", da's denk ik een begrip geworden. Heb er op mijn bovenste verdiep (alleen daar heb ik vaks plafond) al zo 3 ingebouwd.Eéntje per lichtpunt (spot) zelfs. Geen problemen, eenvoudige bekabeling en eigenlijk niet duur.
Post Reply