Schneider Zelio
Moderator: Domotix-Moderators
Nee jongens ik vrees dat ik een probleem heb dat gefixt moet worden en bedankt om mij er op te wijzen. Ik pas het aan.
De kleine kast met zekeringen is geplaatst door onze electricien en gekeurd vooraleer de domotica kast er was. Nieuwe keuring moest niet zei hij maar dat was wel in de veronderstelling dat ik alles op zijn 10A sturing automaat zou hangen. Ik heb die 10A sturing kring voor ledverlichting gebruikt, een nieuwe automaat voor 24 volt kring en nog 16A voor 230volt domotica dingen (relais, touchscreen, mini itx pc, hub, switch etc ...)
Er was eigenlijk nog NET plaats voor die 2 extra automaten in de kast van de electricien bij te steken maar de bruggen onder de zekeringen waren niet lang genoeg. Misschien dan toch maar de automaten verplaatsen en langere bruggen kopen, dan kan ik de kabels tenminste laten zitten.
De kleine kast met zekeringen is geplaatst door onze electricien en gekeurd vooraleer de domotica kast er was. Nieuwe keuring moest niet zei hij maar dat was wel in de veronderstelling dat ik alles op zijn 10A sturing automaat zou hangen. Ik heb die 10A sturing kring voor ledverlichting gebruikt, een nieuwe automaat voor 24 volt kring en nog 16A voor 230volt domotica dingen (relais, touchscreen, mini itx pc, hub, switch etc ...)
Er was eigenlijk nog NET plaats voor die 2 extra automaten in de kast van de electricien bij te steken maar de bruggen onder de zekeringen waren niet lang genoeg. Misschien dan toch maar de automaten verplaatsen en langere bruggen kopen, dan kan ik de kabels tenminste laten zitten.
Ok even de situatie bekeken en ik twijfel nu toch wel hoe het op te lossen
hier is de zekeringskast
Op 'sturing' hangt mijn ledverlichting (moet nog aanpassen).
De onderste rail waar nog plaats is voor de 2 zekeringen die nu in mijn domotica kast zitten is nu net de 30mA rail. Geen goed idee om daar via brug bij te verbinden en de andere rails zijn vol. Dus ik zal toch moeten met draden werken. Welke sectie is normaal tussen zekering en 300mA diff ? Ik heb geen idee wat de electricien geplaatst heeft.
4mm2? meer ?
hier is de zekeringskast
Op 'sturing' hangt mijn ledverlichting (moet nog aanpassen).
De onderste rail waar nog plaats is voor de 2 zekeringen die nu in mijn domotica kast zitten is nu net de 30mA rail. Geen goed idee om daar via brug bij te verbinden en de andere rails zijn vol. Dus ik zal toch moeten met draden werken. Welke sectie is normaal tussen zekering en 300mA diff ? Ik heb geen idee wat de electricien geplaatst heeft.
4mm2? meer ?
Bouwer66 ,
Ik zie aan je indeling van je kast dat je vermoedelijk een MONO 40 Ampere hebt , dus als je met draden wil werken adviseer ik je van een metertje blauwe en rode VOBST 10 Carré te kopen met bijhorende aderhulzen . Vbs Rails zijn meestal ook 10mm³ . Best eens checken in je meterkast welke hoofdautomaat erin zit .
Maar die automaten mogen gerust achter 30Mah Differentieel hoor , is nog veiliger .. En daar mag je dan zelfs met 1,5mm² vertrekken naar je zelio plc etc ( als je een 16A automaat plaatst ) of met 2,5mm² zoals het nu is ( dikker mag altijd eh )
Bij mij zit zelfs heel veel achter de 30mah differentieel zoals keuken en dergelijke . En geloof bij on4cet dat ook zo veel mogelijk op de 30mah staat ..
Ik zie aan je indeling van je kast dat je vermoedelijk een MONO 40 Ampere hebt , dus als je met draden wil werken adviseer ik je van een metertje blauwe en rode VOBST 10 Carré te kopen met bijhorende aderhulzen . Vbs Rails zijn meestal ook 10mm³ . Best eens checken in je meterkast welke hoofdautomaat erin zit .
Maar die automaten mogen gerust achter 30Mah Differentieel hoor , is nog veiliger .. En daar mag je dan zelfs met 1,5mm² vertrekken naar je zelio plc etc ( als je een 16A automaat plaatst ) of met 2,5mm² zoals het nu is ( dikker mag altijd eh )
Bij mij zit zelfs heel veel achter de 30mah differentieel zoals keuken en dergelijke . En geloof bij on4cet dat ook zo veel mogelijk op de 30mah staat ..
Bijna juist tommeke .... Bij mij hangt ALLES achter 30mAh, behalve de automaat voor de overspanningsbeveiliger (obo) en de zekering van m'n alarmsysteem ... En later heb ik er nog 1 automaat bijgestoken, met enkel wat stopcontacten op m'n din-rail van m'n kast, omdat ik wat last had met een tegelslijper die de diff van 30mA deed afslaan. Je ziet, alleen maar veiliger dus ... Maar voor de gecontroleerde gevallen heb ik dan nog de 300mA aftakking ...
Mvg,
Bart
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Intussen weer wat tijd om aan mijn project verder te werken.
Ik kan alvast even het grootste nadeel van Zelio toelichten:
De interne relais kunnen wel degelijk KAPOT gaan. De minste kortsluiting op de belasting heb ik het vlaggen.
Sommige zijn gerate op 8A sommige op 5A. Ik ben er van uit gegaan dat dit continue belasting zou zijn en dat de 16A automaat bij kortsluiting eerder zou afslaan.
Dit is fout!
Gisteren had ik een kortsluiting door een fout aangesloten externe contactor te testen en blab, alles af en relais kapot. Heb nu intussen 2 interne relais kapot op de 36 die ik heb in totaal. Nog geen drama's maar nu moet het gedaan zijn.
Wat is de beste manier? Als ik een 4A automaat plaats voor elke interne relais, en er treedt een kortsluiting op, ben ik dan zeker dat de automaat af slaat voor de relais doorbrandt ? Wat voor type automaat neem ik best ?
Is het trouwens normaal dat bij een kortsluiting de hoofdzekering afsloeg in plaats van de 16 A automaat die ze moest beschermen ?
Ik kan alvast even het grootste nadeel van Zelio toelichten:
De interne relais kunnen wel degelijk KAPOT gaan. De minste kortsluiting op de belasting heb ik het vlaggen.
Sommige zijn gerate op 8A sommige op 5A. Ik ben er van uit gegaan dat dit continue belasting zou zijn en dat de 16A automaat bij kortsluiting eerder zou afslaan.
Dit is fout!
Gisteren had ik een kortsluiting door een fout aangesloten externe contactor te testen en blab, alles af en relais kapot. Heb nu intussen 2 interne relais kapot op de 36 die ik heb in totaal. Nog geen drama's maar nu moet het gedaan zijn.
Wat is de beste manier? Als ik een 4A automaat plaats voor elke interne relais, en er treedt een kortsluiting op, ben ik dan zeker dat de automaat af slaat voor de relais doorbrandt ? Wat voor type automaat neem ik best ?
Is het trouwens normaal dat bij een kortsluiting de hoofdzekering afsloeg in plaats van de 16 A automaat die ze moest beschermen ?
Kan het zijn, dat het er ook van afhant waar je kortsluiting mee maakt ? En wat bedoel je met de hoofdautomaat ? Je differentieel of echt de automaat in de meterkast ???
Zo zitten we natuurlijk weer volop in de materie die we hier al zo vaak besproken hebben ... Heeft het zin, van bovenop je domotica of andere sturing nog eens relais of teleruptoren te plaatsen ???
Ik meen zeker in dit geval te denken, dat je zelio het niet had begeven (of de uitgangen ervan toch) als er een lastrelais voor stond ...
Mvg,
Bart
Zo zitten we natuurlijk weer volop in de materie die we hier al zo vaak besproken hebben ... Heeft het zin, van bovenop je domotica of andere sturing nog eens relais of teleruptoren te plaatsen ???
Ik meen zeker in dit geval te denken, dat je zelio het niet had begeven (of de uitgangen ervan toch) als er een lastrelais voor stond ...
Mvg,
Bart
Re:
Automaat in meterkast.on4cet wrote:Kan het zijn, dat het er ook van afhant waar je kortsluiting mee maakt ? En wat bedoel je met de hoofdautomaat ? Je differentieel of echt de automaat in de meterkast ???
Klopt, maar wat een gigantische stroom verspilling dan...Ik meen zeker in dit geval te denken, dat je zelio het niet had begeven (of de uitgangen ervan toch) als er een lastrelais voor stond ...
En het kostenplaatje.. ik heb hier 36 geschakelde outputs...
Ik weet het allemaal genoeg, het verbruikt en het kost alleen maar meer ... Maar de andere kant mogen we ook niet verbloemen hé, je spaart in veel gevallen je sturingsmodules .... niet ?
Weet je, iedereen is vrij van te kiezen, maar nu zien we toch ook allemaal de keerzijde van de medaille eens ...
Mvg,
Bart
Weet je, iedereen is vrij van te kiezen, maar nu zien we toch ook allemaal de keerzijde van de medaille eens ...
Mvg,
Bart
Re:
Inderdaad. Nu ja, het is grotendeels leergeld he.on4cet wrote:Ik weet het allemaal genoeg, het verbruikt en het kost alleen maar meer ... Maar de andere kant mogen we ook niet verbloemen hé, je spaart in veel gevallen je sturingsmodules .... niet ?
Mvg,
Bart
Ik koop ooit een Zelio als reserve, just in case. Komt goedkoper uit dan 36 vermogensrelais.
Re:
Bedoel je dat je denkt die relaistjes te kunnen overbouwen ?on4cet wrote:Als je die kapotte zelio dan zelf kan repareren wel hé, maar daar twijfel ik nu eerlijk gezegd niet aan !
Mvg,
Bart
Interessant idee in elk geval. Ik dacht de hele module te switchen....
ik weet ondertussen in elk geval al wel welke relaiskes in de logo (en extensies) zitten en heb al gezien hoe je ze kan vervangen. Maar ik heb het nog niet nodig gehad <i>hout vasthouden</i>
zal bij zelio ook wel kunnen. Ge zult wel uw google-skills moeten bovenhalen
ofwel gewoon opendoen en googlen op gegevens die op relaistjes staan.
Re:
Ik heb al sterk gegoogled maar niks gevonden. Denk dat Logo wat populairder is. Soit in elk geval, het probleem is een beetje dat ik om een zelio te vervangen ca 52 draden moet losmaken en op een of andere manier deftig labelen en dat de verlichting in huis tijdelijk dan onbruikbaar zal zijn. Dus ik denk dat het makkelijkste wordt een reserve te kopen eerst, zodat ik die kan swappen en de downtime beperken.roeln wrote:ik weet ondertussen in elk geval al wel welke relaiskes in de logo (en extensies) zitten en heb al gezien hoe je ze kan vervangen. Maar ik heb het nog niet nodig gehad <i>hout vasthouden</i>
Ik ben geen held met de soldeerbout trouwens.
Als iemand een link vindt (logo, easy, zelio, crouzet maakt niet uit) ?