Hallo

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Joe
DomoMember

Hallo

Post by Joe »

Dag domotica vrienden, ik ben Jo en ben nieuw hier op het forum en
nieuw in de domoticawereld :oops: .
Momenteel ben ik zwaar aan het verbouwen en natuurlijk kan elektriciteit/domotica daarbij niet ontbreken. Wat ik zou willen doen in een beginstadion is alles zowat voorzien wat kabels betreft (maar ja wat waar en hoeveel?). Ik heb al het een en ander gelezen, daarom denk ik naar elke schakelaar(drukknop) SVV16*0.8 en 3G1.5 klaar te leggen en naar elk stopkontakt 3G2.5 dit alles apart naar schakelkast.
Nu om te starten zou ik dan gebruik maken van deze teleruptoren en dimmers
http://www.intellihome.be/catalog/nederlands/IH5010.pdf
http://www.intellihome.be/catalog/nederlands/IH5021.pdf
Ik zou werken met de nieuwe drukknoppen van Niko liefst met leds maar ja niet eenvoudig om die als verklikker te gebruiken(denk ik toch).
Een grote vraag die ik me hierbij stel is de volgende; kan ik dit schakelmateriaal rechtstreeks gebruiken op deze modules daar deze 220v zijn en drukknoppen maar 24v mogen schakelen of moet ik dan gebruik maken van een relaiskaart?

ALLE HULP IS WELKOM !! :D
Ik dank jullie bij voorbaat
koen
DomoFan

Post by koen »

Dag Joe,

waarom de overbodige kost doen van die relais-kaart? Kan je niet beter de impulsrelais nemen van elktako? die hebben een universele stuurspanning...

groeten,

Koen
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Zeg dat wel .. die marmitek is maar speelgoed vergeleken bij Eltako hoor ..
Heb er nog mee gewerkt een 8 jaar geleden ..brrrr ..
Zijn eigenlijk X10 modules , die gestuurd kunnen worden via het lichtnet ..maar heb daar niet echt goeie ervaringen mee ..( soort el cheapo domotica , maar zonder terugmelding etc . )

En die dimmer betwijfel of die alle belastingen aankunne zoals eltako's ..
Zijnde elektronische tranfo's ; draadgewikkelde , etc ..

En dan zwijg ik nog over de universele stuurspanning van 8 -> 230 ( AC of DC maakt niet uit eltako slikt het allemaal ) .
En de centrale aan-uit mogelijkheden ..

Heb bij m'n schoonbroer heel de installatie met eltako gedaan met volle tevredenheid .. +/-26 lichtpunten , alles op 24VAC stuurspannng met veilheidstransformator 24VA .

PS : en waarom 1,5 trekken naar je drukknoppen ? voor niks nodig toch ..
Joe
DomoMember

Post by Joe »

Koen , Kitt

De bedoeling is dat ik reeds in dit beginstadion al enige zaken
kan doen , zoals op afstand bedienen (remote conrol, pc)
Ik weet niet of dit met deze eltako's kan? Indien wel, op welke manier
en welke dimmers en teleruptoren zou ik dan moeten gebruiken, er is vrijveel keuze en ze kunnen idd veel meer aan.De 3G1.5 die ik overal zou bijleggen is gewoon in het geval dat ik later iets zou bijleggen waar 220 voor nodig is, ik nietveel breek en kapwerk meer nodig heb.

groeten
Jo
koen
DomoFan

Post by koen »

als je rc wilt bedienen of via PC, kan je beter op een volwaardig domotica systeem overstappen denk ik.

Koen
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Daar sluit ik me bij aan ..denk dat je dan beter investeerd in een volwaardig domotica concept of plc systeem ..

Of waarom niet beginnen met eltako's of andere teleruptoren voor centrale sturing .. kan je later nog altijd makkelijk wijzigen ..

Overal SVV trekken naar je schakelpunten en elk lichtpunt appart naar de kast met 3g1,5 of zelfs 5g1,5 .. idem voor stopcontacten die je later zou willen kunnen bedienen via sturing .. ( 5g2,5 evt )
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Eventueel ook denken aan de Logo's van Siemens, kan je later nog koppelen met EIB ... en laat heel veel sturing toe voor een prijs die je anders ook wel vlug kwijt bent ... Hoewel die eltako's ook wel echt goed zijn !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply