Welke 24V DC voeding kiezen?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Philippe
DomoFan

Welke 24V DC voeding kiezen?

Post by Philippe »

Hallo,

ik ben op zoek naar een 24V DC voeding, maar er zijn er zoveel en door al die specs zie ik het bos niet meer...

Wat ik vooral mee zit is het verbruik van die voeding: is het niet zo dat als hij te zwaar gedimensioneerd is hij teveel zal verbruiken?

Om een alles uit knop te hebben, moet je de teleruptoren samen kunnen aansturen en dat vergt nogal wat WATTjes. Maar 99% van de tijd zit hij daar maar te zitten (af en toe 1 of 2 teleruptoren schakelen en mijn EASY800 modules voeden).

Welke voeding hebben jullie gekozen?

Ph
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik heb 2 voedingen in parrallell gehangen van Hager ST315, 63VA 't stuk, en een prijs van iets over de 70 € 't stuk zonder btw !

Ze hadden me eerst verteld van een deftige halogeentrafo te nemen, en dan de twee uitgangen in serie te zetten om zo op 24 volt te komen. Ik had er ene van 150VA, en toch, als ik ergens een licht aan of uit deed, waar zowel een hulpcontact voor groepssturing aan hing als een hulpcontact voor signalistatie, dan moest ik soms 5 keer drukken eer het aanging ... Dit om de simpele reden, dat die transfo het gewoon niet geschakeld kreeg ... Buiten wat vonken op de teleruptor gebeurde er NIKS ...

Ik kon het eerst ook niet geloven, maar toch maar even door de zure appel gebeten en meer dan 170 € opgehoest, en inderdaad, geen enkel probleem meer ... Hoe dus echt rekening met het type van transfo, van die typische halogeentrafo's, die kunnen absoluut de pieken niet af, die soms nodig zijn !

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
pipodc
DomoExpert

Post by pipodc »

Van EREA hebben ze ook mooie 24DC voedingen, voor op DIN rails. Ik heb wel een stuk uit de afdekplaat van de zekeringkast moeten zagen omdat die voeding groter is dan een zekering, maar soit.
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Je bedoelt deze waarschijnlijk ..
Image

Is inderdaad vervelend voor gewone kast ..is eerder voor industriële kasten denk ik ..
pipodc
DomoExpert

Post by pipodc »

Euh, nee, die ziet wel echt stevig uit... Ik gebruik deze 24V dc voor een enkele IR-sensor van Niko, dus veel stroom heb ik niet nodig. Ik bedoel dus de DR-SPS45W24V, de kleine variant van diegene die jij toont. Je kan ze vergelijken op www.erea.be/pdf/DR-SPS.PDF

Zelfs die kleinste past dus niet in mijn fix-o-rail 150 zonder knipwerk. Maar ik ga er van uit dat het wel goed gerief zal zijn, en voor kwaliteit wil ik wel wat plastiek uit mijn kast knippen.
pipodc
DomoExpert

Post by pipodc »

By the way : voor mijn teleruptoren/dimmers (allemaal Eltako) gebruik ik gewoon een 24V AC trafo, de Gardy Live20183. Die Eltako slikken alles van 8 tot 230V UC (universal current, dus AC of DC maakt niet uit, ik ben een amateur, dus dat UC was nieuw voor mij). Geen idee of dat ook een optie is voor deze situatie. In ieder geval, ik raad je aan van een voeding te nemen die kwalitatief goed is, maar niet te zwaar. Kijk eens naar de specificaties van je teleruptoren, als je er 5 tegelijk aanstuurt ben je al een pianovirtuoos...
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Klopt van die Eltako's , echt wel zalig gerief om mee te werken moet ik zeggen ... heb heel het huis van m'n schoonbroer hiermee gedaan , iets van +/- 26 lichtpunten .
En alles uit/aan werkt inderdaad perfect met een simpel gardy trafoke van 24V/1A ( 24VA ) . zie ik nog niet meteen doen met mechanische teleruptoren ..
Daarvoor moet je idd al een kloef van voeding/transfo hebben ..

Maar ik zoek nog een 24VDC voor in m'n eigen kast , van 2,5-5A .
Is voor voeding van m'n PLC S7 Siemens en sturing van een hoop Releco relaitjes .. heb er nu wel één maar die is veel te groot voor kap uit te zagen .. zie ik niet echt zitten . Denk dat een Logo power voeding enig optie zal zijn om zonder zagen kast toe te krijgen .
Post Reply