Raar ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
on4cet
Site Admin

Raar ...

Post by on4cet »

Ik heb 2 voedingen 24Volt AC, 63VA per stuk parallell aangesloten om op die manier dus om en bij de 125 VA te krijgen ...

Deze 2 voedingen zijn de ST315 van Hager ... Nu lijkt het mij raar, dat de rechtse van de 2 warmer aanvoelt dan de linkse, en niet een klein beetje, het verschil is wel groot.
Het is ook niet dat die rechtse kokend warm is, dus, er zal wel niets mis zijn, maar vermits ze parallell staan, snap ik niet waarom de ene gevoelig warmer staat dan de andere ...

Heeft iemand enig idee ???

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

Mag je die überhaupt parallelschakelen?
Het parallelschakelen van voedingen is altijd een riskante zaak, omdat minieme spanningsverschillen aan de uitgangen van de voedingen door diegene met de laagste uitgangsspanning werkelijk worden kortgesloten. Zelfs als dat maar een paar tienden Volt zouden zijn, stook je die letterlijk weg. Meet beide voedingen eens onbelast. Geven ze exact dezelfde uitgangsspanning?
Tenzij Hager dit echt toelaat, zou ik dit niet doen.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Iemand van Hager heeft me dit verteld, dat ik twee voedingen nodig had, om het benodigde aantal VA's te halen ...

En ik dacht inderdaad altijd dat je dat zonder problemen kan, op voorwaarde dat ze exact dezelfde eigenschappen hebben, maar vermits één van de 2 voedingen inderdaad gevoelig warmer is, zal ik het toch eens terug voorleggen bij Hager ...

Zekerheid boven alles ...

Mvg,

Bart
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

Je mag bijvoorbeeld ook 2 LogoPowers parallel schakelen maar ze hebben een procedure in de manual om er eerst voor te zorgen dat de uitgangsspanning perfect gelijk is alvorens ze samen te mogen koppelen...
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Wat zou in dat geval de beste manier zijn, om ze egaliseren ? Allicht spanningsval toepassen, maar met welke componenten ? Diodes, weerstanden ?

Mvg,

Bart

PS. Heb mail gestuurd naar Hager, ben eens benieuwd naar hun antwoord, want volgens hun kon je ze zondermeer parallell schakelen.
Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

Eerst zou je het spanningsverschil eens kunnen meten in onbelaste toestand. Dan neem je de maximale stroom die één bron kan leveren, en via R = U/I bereken je de weerstand. P = RxI^2 levert je het vermogen van de weerstand. Dat zal wel een dikke vermogensweerstand worden, vrees ik..
Die stookt wel het verschil gewoon weg. Misschien is een condensator (in serie) meer aan te raden. C = vorige weerstandwaarde / (2 x pi x 50 Hz). Maar dat zou dan weeral eens een grote kunnen zijn, vooral bij die stroom (63 VA bij 24 VA is meer dan 2,5 A).
tnimble
DomoFan

Post by tnimble »

Om problemen met het parallel schakelen van voedingen te voorkomen kan een serie diode op genomen worden in de stroom aanvoerende pool. Hierdoor zal als een voeding een iets hoge uitgangspanning afgeeft hij de andere voeding(en) niet kortsluiten.

Bij gelijke uitgangspanningen zal het aangesloten vermogen gelijk worden verdeelt over de voedingen.

Bij niet geheel gelijke uitgangspanningen zal de voeding met de hoogste uitgangspanning worden belast. Door de belasting zal naar mate de belasting zijn uitgangspanning zakken. Zodra door de belasting de uitgangspanning gezakt is tot de spanning van de andere voeding(en) zullen deze ook stroom gaan leveren.

De voeding met de hoogste uitgangspanning zal dus het warmste worden. Dit zal bij jou het geval zijn. Als Hager zegt hun voedingen parallel toe te passen zullen zij voorzien zijn van de serie diode zodat de voeding alleen kan leveren en geen stroom kan opnemen.

Bij schakelende en actieve lineaire voedingen zorgt de regeling vaak al reeds via een diode of transistor voor het alleen kunnen leveren van stroom en het niet kunnen opnemen daarvan.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Dit is geruststellend nieuws (hoop ik toch), ik wacht nog steeds op antwoord van Hager ...

Heb net echter eens vlug in de documentatie gekeken, en daar staan echt tabellen over hoeveel teleruptors je op een bepaalde voeding kan hangen, en dat was bij draadsectie van 1,5 carré, 10 stuks voor 64VA ... Ze zouden dat niet opgeven als je maar max. 10 teleruptors in een huis kunt hebben hé ?

Ik merk trouwens, dat ik dan juist met 1 teleruptor over de limiet zit ;-) Heb er 21, en slechts 2 voedingen ... 'k snap wel niet van gewoon even in te schakelen dat zo'n voeding het zo warm kan hebben, of zou die zo'n sluipverbruik hebben ? En dat die andere sowieso bijna nooit moet inspringen, enkel bij groepssturing ... ?

Mvg,

Bart
Thorgal
DomoFreak

Re:

Post by Thorgal »

tnimble wrote:Om problemen met het parallel schakelen van voedingen te voorkomen kan een serie diode op genomen worden in de stroom aanvoerende pool. Hierdoor zal als een voeding een iets hoge uitgangspanning afgeeft hij de andere voeding(en) niet kortsluiten.

Bij gelijke uitgangspanningen zal het aangesloten vermogen gelijk worden verdeelt over de voedingen.

Bij niet geheel gelijke uitgangspanningen zal de voeding met de hoogste uitgangspanning worden belast. Door de belasting zal naar mate de belasting zijn uitgangspanning zakken. Zodra door de belasting de uitgangspanning gezakt is tot de spanning van de andere voeding(en) zullen deze ook stroom gaan leveren.

De voeding met de hoogste uitgangspanning zal dus het warmste worden. Dit zal bij jou het geval zijn. Als Hager zegt hun voedingen parallel toe te passen zullen zij voorzien zijn van de serie diode zodat de voeding alleen kan leveren en geen stroom kan opnemen.

Bij schakelende en actieve lineaire voedingen zorgt de regeling vaak al reeds via een diode of transistor voor het alleen kunnen leveren van stroom en het niet kunnen opnemen daarvan.
Kan je even verklaren hoe dit zou werken? Heb je één diode, of twee?
Als je maar één diode hebt, dan gaat de tweede voeding toch pas vermogen leveren als de spanning over de verbruiker 0,7 V (doorslagspanning van de diode) lager ligt dan de spanning van de deze voeding?
Je moet ook een diode hebben die deze stroom van 2,5 A aankan. Een klassieke 1N4001 kan maar 0,75 A aan denk ik.
Het gaat ook om wisselspanningsbronnen, dus met zo'n diode maak je een halve gelijkrichter...
Ik denk niet dat ik het versta ...
tnimble
DomoFan

Re:

Post by tnimble »

Thorgal wrote:Kan je even verklaren hoe dit zou werken? Heb je één diode, of twee? Als je maar één diode hebt, dan gaat de tweede voeding toch pas vermogen leveren als de spanning over de verbruiker 0,7 V (doorslagspanning van de diode) lager ligt dan de spanning van de deze voeding?
Elke voeding heeft de diodes nodig anders krijg je inderdaad het effect dat jij aangeeft.
Je moet ook een diode hebben die deze stroom van 2,5 A aankan. Een klassieke 1N4001 kan maar 0,75 A aan denk ik.
Klopt je zult iets zwaardere diodes dan de genoemde moeten toepassen als de voedingsbron zelf nog nergens in voorzien is. Een 20% meer continu stroom voor de diode kan geen kwaad ivm schommelingen van de voedingsspanning en stroompieken tijdens inschakelen van belastingen.
Het gaat ook om wisselspanningsbronnen, dus met zo'n diode maak je een halve gelijkrichter...
Ik denk niet dat ik het versta ...
Bij het toepassen van 1 diode per voeding die een wisselspanning geeft zal de voeding een halve sinus achtige spanning van de helft van de waarde van de voeding afgeven. Bij het toepassen van 2 antiparallel geschakelde diodes per voeding treed dit niet op. Het verschil in uitgangspanning mag dan ipv 0V zonder diodes ongeveer 1.4V zijn bij het toepassen van diodes met een hoge drempelspanning kunnen grotere verschillen worden opgevangen.

Bij gelijkspanningsvoedingen of bij 1 diode per wisselspanningsbron mag het verschil in voedingspanning doorgaans 60V zijn (doorslagspanning diode.)
Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

Thnx, Tnimble.

@on4cet, laat eens weten of het marcheert.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

'k wil eerst horen van Hager zelf, of ze zelf al voorzieningen getroffen hebben daarvoor in het produkt zelf ...

Mvg,

Bart

PS. Ik laat er nog wel van horen hoor, dat wel !
Koen Matthijs
DomoFreak

Post by Koen Matthijs »

Ik begrijp niet echt waarom die voedingen parallel moeten hangen ? Kan je de teleruptoren niet verdelen over de twee voedingen ?
Of is het puur een probleem van piekstromen ?

Ik heb 1 voeding hangen voor alle TR, en ik heb nog nooit geen probleem ermee gehad.

Koen.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

En heb jij er al eens meer dan 10 tegelijk laten schakelen door middel van een hulpcontact ? Het gewoon schakelen was bij mij ook geen probleem, maar ik had het telkens ik een licht aan wou doen, waarbij er een hulpcontact extra aanhing (er hangen namelijk overal hulpcontacten aan voor groepssturing, maar slechts op enkele ook nog eentje extra voor signalisatie) ...

Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen hé, gewoon elke voeding toewijzen aan stuk of 10 teleruptoren ... 'k zou gewoon een antwoord van Hager terug willen, maar ofwel heeft deze persoon verlof, ofwel ben ik klein grut in hun ogen ... ;-(

Mvg,

Bart
Post Reply