SVV i.p.v. 3G 1,5

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
trick72
DomoFan

SVV i.p.v. 3G 1,5

Post by trick72 »

Dag,
We hebben voor de aansturing van de thermostaten van onze ketel SVV-16 gelegd. Nu blijkt dat dit eigenlijk 3G 1,5 had moeten zijn. :oops:

Jammer genoeg hebben we net gechapped. Dus een andere kabel trekken zal moeilijk gaan. Omdat zo’n thermostaat niet zo veel verbruikt, maar helaas dus wel op 230v werkt, hadden we gedacht om eventueel 3 of 4 van die SVV draadjes bij mekaar te draaien en dus in de plaats te nemen van 1 zo’n 1,5 mm² draadje. Er zitten toch 16 draadjes in die kabel dus we kunnen er verschillende bij mekaar draaien en op die manier een soort 3G 1,5 creëren. Maar zou dat kwaad kunnen? Kunnen we drie of vier SVV draadjes (0,75 mm²) bijeen draaien en op die manier toch onze SVV kabel gebruiken en er op die manier 230v door sturen?

Bedankt,
Patrick
Koen Matthijs
DomoFreak

Post by Koen Matthijs »

Welk onderdeel exact werkt op 230V ? Is het aan de ketel (vermoedelijk wel)?

Dan zou je nog wegkomen met een relais er tussen te zetten, misschien ?

Groeten,
Koen.
trick72
DomoFan

Re:

Post by trick72 »

[quote="Koen Matthijs"]Welk onderdeel exact werkt op 230V ? Is het aan de ketel (vermoedelijk wel)?

Ja, de thermostaat moet rechtstreeks aan de regeling van de ketel worden aangesloten blijkbaar en daarvoor zou 3G 1,5 nodig zijn.
Dus je zou het niet risceren met het 'samenbinden' van meerdere svv draadjes?
Curt
DomoMember

Post by Curt »

Het probleem zal niet liggen bij de stroom die door de draden vloeit, want die wordt verdeeld volgens de weerstand van ieder dunner draadje, echter stel ik de isolatie van die dunnere draadjes in vraag. Daar de geleverde elektrische arbeid (P=U.I.t) die de isolatie van die draadjes afzonderlijk kunnen verdagen berekend werd op een lagere spanning, zal die geleverde arbeid per draadje veel hoger zijn dan voorzien. Technisch gezien is het samenbinden van kleinere diameters koper geen probleem, maar wel de warmteontwikkeling in de afzonderlijke draadjes. Aan de andere kant is er ook het keurmerk die op die SVV kabel staat, die slechts het toepassingsgebied dekt waarvoor het is verleend.
Ik stel je toch voor om een keuringsorganisatie aan te spreken hierover, om later geen problemen te krijgen bij de keuring van de installatie.
terra
DomoFan

Post by terra »

ik veronderstel dat jouw SVV in een preflex buis ligt. Meestal is die 16 of 20mm. Je kan daar perfect VOB draad van 1,5 door trekken.
DUS: nieuwe draad trekken in de bestaande buis, probleem opgelost.
trick72
DomoFan

Re:

Post by trick72 »

bedankt voor jullie advies.
Groeten
Patrick
Gery
DomoExpert

Post by Gery »

De spanning op een SVV kabel mag slechts maximaal 125V zijn !!!
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

In het geval van een gewone thermostaat, is het enkel een relais dat in de thermostaat zit dat afhankelijk van de gemeten temperatuur gaan aantrekken of niet ... En die is vaak op 230 volt, maar stroom is peanuts denk ik ....

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Welke thermostaat gebruik je hiervoor ?

De meeste nieuwe thermostaten ( theben bijvoorbeeld ) werken dacht ik op batterijen en sturen relais aan dat zorgt voor contact , bij de meeste recente ketels heb je een apparte aansluiting voor de thermostaat , zogezegd een spanningsloos contact , denk in dit geval er zelfs van geen 220V sprake is , maar gewoon input op de electronica van de ketel ..
Dan heb je in feite maar 2 draden nodig van ketel naar thermostaat als thermostaat op batterijen werkt ..

Ikzelf zit met een oudere gasketel ( +/- 30 jaar ) en heb een 5g1,5 getrokken en mijn thermostaat stuurt rechtstreeks de gasblok en circulatie pomp aan .. maar kon dit evengoed doen met SVV een 24volt relais aansturen die de gasblok aanstuurt ..

In theorie kan je op die SVV wel 220V steken , volgens mij is samendraaien zelfs niet nodig .. want de stroom die vloeit is meestal 2x niks .. maar in prakijk en wettelijk mag het uiteraard NIET.

Als SVV in 20mm preflex zit en die buis geen te scherpe bochten maakt .. kan je proberen 3 of 5 VOB 1,5\" erin te trekken ..maar maak die dan goed vast .. ( ik soldeer die meestal) want al ze losschieten sta je daar schoon ..
JeroenB
DomoFan

Re:

Post by JeroenB »

Kitt1977 wrote:
In theorie kan je op die SVV wel 220V steken , volgens mij is samendraaien zelfs niet nodig .. want de stroom die vloeit is meestal 2x niks .. maar in prakijk en wettelijk mag het uiteraard NIET.
Het is hier niet de stroom maar de spanning die zal overschreden worden. De isolatieschil van SVV is niet ontworpen om 230V te weerstaan en een vonk zou van een draard op de andere kunnen overspringen met alle gevolgen vandien. Ik zou er toch geen 230 op steken, ook al gaat het maar om lage stromen.
ON4TOP
DomoFreak

Post by ON4TOP »

Valt nog te bezien theoretisch , maar zou het zelf ook niet doen hoor .
Een stopcontactje bijplaatsen op belledraad ( (2x 0,75 ) mag ook niet .. maar je zou es veel oudere huizen moeten zien , verbaast me soms dat die nog nie afgebrand zijn ..

SVV dient er et niet voor , ik zou in dit geval een 24volt relais ermee sturen .. lijkt me de veiligste oplossing .
Post Reply