Keuze kast

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tnimble
DomoFan

Keuze kast

Post by tnimble »

Ik ben een project aan het voorberijden om bij mij thuis over te stappen van traditionele mechanische schakelaars in de kamers en een aantal relais/timer schakelaars naar een EIB systeem. Tot voorkort was ik helemaal nieuw op het gebied van EIB had al wel in de oplediingstijd met PLC en relais gestuurde gebouw automatisering gewerkt. Ondertussen van alles over de buskabel en programeren van de modules gelezen en reeds met ETS3 Pro gestoeit. Dat valt me (op het duits na) alles mee. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen 2 kasten.

De indeling zal met de Vega VB72P ongeveer zo worden:

Image
Image

Of met een Universe N FW42 (evt FW52)

Image
Image

Bij de Vega past alles er net aan in als in de keuken een keuken groepenkast komt (wil ik zo ie zo) komt en op zolder een 2de kleine kast met een dimmer en schakel module voor de bovenverdieping en de kleppen, pompen en ketel besturing. Als extra voordeel heb je iets minder lange bedrading nodig maar ben je iets minder flexibel omdat je een vrij kanaal van boven net voor iets extra's beneden kan gebruiken.

Bij de Universe veldverdeler past alles in de ene kast en houdt ik nog wat ruimte over en komt alleen in de keuken nog een keuken groepen kast. Echter is het prijs verschil tussen de deze en de andere extreem. Vooral als je de FW42G met doorzichtige deur neemt.

Wat is wijsheid? ca 90 euro ex met extra kast op zolder of ca 600 euro ex

Ik heb ook nog nooit de Universe N gezien in de praktijk dus de grote verschillen behalve het aantal modulen en plaatataal ipv kunstof ken ik niet van deze kast. En mischien zijn er van andere merken goedkopere kasten die in NL toegepast mogen worden met een vergelijkbar aantal modulesn? Heel erg veel de breedte in kan ik niet het is een oud pand uit 1898 ik heb zo'n 58 cm beschikbaar of 44cm als ik de gasleiding op zijn plek laat zitten.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Zou het verschil niet vooral zitten in de diepte van de kast ? Als je met sommige plc's ofzo werkt kan dat belangrijk zijn, maar als ik het goed voorheb, ga jij daar normaal gezien geen last van hebben, de centrale modules die je eventueel voor EIB zou gebruiken, zullen wel de standaard afmetingen hebben, zodat ze zonder enig probleem in je kast kunnen ...

Ik heb hier 3 Vega D kasten hangen, FD72B, destijds, dik 4 jaar geleden kwamen die tegen de 400 € 't stuk, wel met volle deur, doorzichtige was NOG duurder ...

Plaats zat, maar wel slechts voor normale diepte, verder wel heel mooi afgewerkt om alles mooi weg te werken van kabels etc... Zowel links als rechts kabelgeleiders etc...

Als je geen speciale diepte nodig hebt, zou ik naar de prijs kijken ...

Mocht ik hier meer plaats gehad hebben op 1 muur, dan had ik misschien ook beter een professionele grote kast genomen, maar dit was onmogelijk.

Nu heb ik wel een mooie scheiding, 1 voor rolluiksturing, 1 voor verlichting en 1 voor zekeringen ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
tnimble
DomoFan

Post by tnimble »

Ik heb die Vega D eens opgezocht maar die staat niet in de Catalogus. Ik heb hem wel in de Belgische catalogus via hager.be gevonden. Dat is een hele mooie kast ook lekker breed. Wat me zo ie zo opvalt dat de BE catalogus iets van 2x zodik is omdat er meer typen kasten in staan en ook veel grotere. Maar ook staan er bij de kasten die wij hier in NL ook hebben veel meer onderdelen die je er extra bijkunt nemen in! Zal ook wel komen omdat je in NL raar aangekeken wordt als je meer dan 6 a 8 groepen hebt. Laat staan domotica

De Vega D is ongeveer dezelfde formaat als de Universe. met het verschil dan de universe 2x12 per rij heeft en de Vega D 1 x 24. Dat is erg plezant. Ik ga eens uitzoeken of de Vega D in NL mag.
koen
DomoFan

Post by koen »

met welke software is die visualisatie gemaakt?

Koen
tnimble
DomoFan

Re:

Post by tnimble »

koen wrote:met welke software is die visualisatie gemaakt?

Koen
Met Google Sketchup
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

sommigen hebben echt wel tijd te veel :shock:
tnimble
DomoFan

Re:

Post by tnimble »

roeln wrote:sommigen hebben echt wel tijd te veel :shock:
Valt wel mee. Dit teken je in een paar uurtjes inclusief spelen met de indeling. voornamelij copy, paste en iets aanpassen. :)
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

dat weet ik wel.
ben ook sketchup verslaafd geweest - ben nog aan 't afkicken.

Maar gewoon wat kribbeltjes op papier en daar na eventueel wat vierkantjes in visio is toch nets iets eenvoudiger en sneller
:wink:
Post Reply