Dimmen van halogeen transformatoren

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
on4cet
Site Admin

Dimmen van halogeen transformatoren

Post by on4cet »

Hallo allemaal,

Ik ben op het punt gekomen dat ik me een stel halotronic mouse halogeen-transformatoren ga aanschaffen, maar stel me vragen bij de dimbaarheid ...

Volgens de brochure is bv. de htm 70, dimbaar tussen 20 watt en 70 watt, maar het lijkt me zo, dat 20 watt nog redelijk wat licht is, dus, als ik met een dimmer m'n halogeenspotjes wil dimmen dat er maar een flauw licht meer waarneembaar is, kan dat dan met 20 watt ?

Probleem is dat ik voor elk halogeenlampje van 50 Watt een transfo zou willen plaatsen, zodat ik wel met 20 watt overschot zit, maar als ik lampjes van 35 watt zou nemen per spotje, zou ik er eventueel 2 kunnen aansluiten op 1 transfo, en dan zou ik maar 10 watt per spotje overhouden op minimum dimniveau ... (klopt toch hé ?), wat waarschijnlijk wel beter zou zijn ... Maar ik zou eens graag weten hoe schadelijk het nu is voor een brandend lampje, als het andere stuk is, want naar 't schijnt is het nog brandend exemplaar veel sneller stuk dan ...

Dat is eigenlijk ook de enige reden waarom ik per spot een transfo zou willen gebruiken ... 4 spotjes van 35 watt zijn echter volgens mij ook wel genoeg om een badkamer van 3,8 op 3,6 meter te verlichten, niet ? Wetende dat er boven het bad dan geen licht vereist is, en indien wel nodig, is daar een apart spotje van 50 watt ...

Zijn de andere transformatoren anders dimbaar, of is dit geen probleem ?

Graag wat antwoorden ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

Ik zou zeggen, gewoon proberen met 1 en 2 lampjes voor ge alles aankoopt, ik heb een probleempke gehad met het dimmen van een
200VA elektronische dimmer, heb dan een ander merk gekocht zelfde vermogen en dit ging perfect. zelfde met de 50VA transfokes die ik bij massive had gekocht. Probeer eerst met 1 setje voordat ge alles aankoopt. Betrouw niet altijd wat er op de verpakkingen staat of in de tech specs.

groetjes en een goed einde jaar

Xilinx

PS: ik moet dringend nog is een updateke doen van mijn twido project...
van zodra ik terug effe tijd heb zal ik de topic updaten
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

de HTM70 moet een belasting hebben tussen 20 en 70watt(partial load range), dit is iets anders dan dimmen. deze transfo's kunnen met fase aan- en afsnijding gedimd worden.

groetjes

Xilinx
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Als je aan de fase gaat aan of afsnijden, dan wil dat ook zeggen, dat je minder belasting krijgt, of zie ik dat verkeerd.

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

de belasting blijft dezelfde maar het ontwikkelde vermogen wordt kleiner. Uw lamp van 20W blijft een lamp van 20W maar zal geen 20W meer opnemen. je gaat eigenlijk een deel van je sinus afsnijden waardoor je minder vermogen opwekt.

fase afsneiding is voor capacitieve lasten zoals elektronische trafo's
fase aansneiding is voor inductieve lasten zoals gewikkelde trafo's
als ik mij niet vergis... dit heeft te maken met het voor of na ijlen van de stroom bij capacitieve of inductieve lasten.
Post Reply