Even voorstellen.
Mijn naam is Stijn en begin volgend jaar starten wij met de bouw van onze woning. Aangezien ik van beroep een onderhoudstechnicus (elektrisch) ben, zou ik graag de installatie in mijn huis maken met een PLC. Zeg maar een optieke dat ik mij graag gun. Nu kan ik een siemens PLC S5 100U op de kop tikken. Is dit een goede basis om van te starten. Ik zie hier een hoop mensen die starten met een S7 maar dat past momenteel niet in ons budget. Kan die S5 al wat hebben of is hij eerder beperkt in mogelijkheden? In en uitgangen zijn er genoeg op.
Een collega van mijn vorig werk had mij verteld dat ik moet zien dat de PLC genoeg timers heeft. Waarom? Ik heb nog geen flauw benul hoe dat ding te programeren. Mijn \"elektrische specialiteiten\" liggen op een ander vlak.
Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen. Alvast bedankt voor de hulp
Vriendelijke groeten
STijn
Siemens S5 100U
Moderator: Domotix-Moderators
Een S 5 is zeker een goeie optie om te starten. Als die het ooit begeeft kan je nog altijd een S7 in de plaats zetten. Van het aantal timers/counters moet je niet echt wakker liggen. Als er timers te kort zijn kan je die makkelijk zelf programmeren door bv iedere seconde of iedere 100ms een variabele met 1 te verhogen.
Re:
Om het licht in een bepaalde ruimte bv na 3min automatisch uit te schakelen.Stinos wrote:Voor wat heb je die timers eigenlijk nodig? Misschien een domme vraag maar voor mij is heel het s5 gebeuren nog wat vaag.