EIB = cool, maar bijna geen controle over ??!

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tmt
DomoMember

EIB = cool, maar bijna geen controle over ??!

Post by tmt »

nu onze nieuwbouwplannen vaste vorm krijgen ben ik aan het polsen of we iets van domotica gaat plaatsen.
We zijn al bij een EIB installateur geweest. Het hele systeem ziet er ferm uit (open standaard = goed), maaaarrrr controle over het hele systeem is bijna nihil!
Als er een functie van een knop moet veranderd worden moet de installateur afkomen om dit te herprogrammeren, of remote inloggen :shock: . Dat laatste vind ik al helemaal niks! Met bvb die Gira homeserver of een touchscreen is beperkte programmatie mogelijk, maar meer dan een paar sferen creeren kunnen die dingen precies ook niet.

Is het echt niet mogelijk om totale controle te houden op een EIB installatie? Tenzij software kopen van 900 euro (als ze die al verkopen aan particulieren). Er bestaat een \"lite\" versie van de ETS software, 150 euro, maar daar kan je bvb al geen alarm mee opzetten volgens de omschrijving.

Klopt alles wat ik hier verkondigd heb? :wink:
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

ik vrees dat de meeste installateurs van eenderwelk geavanceerd systeem zullen verkondigen dat enkel zij de knowhow en rechten hebben om te herprogrammeren hoor...
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Over dit onderwerp zijn er al serieus wat topics gestart, met de juiste zoektermen eens de functie 'zoeken' uitproberen ...

Anders vrees ik weer voor een uit de hand lopend topic erbij ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
EIB-FORUM
DomoFan

Re:

Post by EIB-FORUM »

roeln wrote:ik vrees dat de meeste installateurs van eenderwelk geavanceerd systeem zullen verkondigen dat enkel zij de knowhow en rechten hebben om te herprogrammeren hoor...
Iedereen kan in principe de EIB installatie programmeren maar je moet er natuurlijk wel de software en de kennis voor hebben.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

ja, inderdaad.
Maar ik bedoelde dat als je bij een b&b, qbus, teletask, vantage, ... installateur gaat horen, dat die ook wel zullen proberen te bekomen dat enkel zij de maintenance, aanpassingen en uitbreidingen mogen en kunnen doen.

Dus in die zin is er weinig verschil tussen EIB en de andere denk ik.

Het ene systeem is alleen wat makkelijker en goedkoper (qua software/programmer) voor de particulier om er zelf mee te prutsen :wink:
sam
DomoFan

Re:

Post by sam »

Beste,

ben ik niet mee eens.
er zijn verschillende systemen die gratis software bijleveren (en de fullversie wel te verstaan) die de klant toelaten alle aanpassingen zelf te doen. De meeste fabricanten geven ook geregeld cursussen opdat de eindgebruiker het onderste uit de kan kan halen voor eigen gebruik.
En voor 1 keer spreek ik niet alleen in eigen naam, want wij zijn zeker niet de enigen die gratis software meegeven. Het lijkt me evident dat je als eingebruiker in staat bent om zonder meerkost de software te hebben en alle aanpassingen zelf te doen. Alleen EIB ziet dat anders. Maar daar mag je hier blijkbaar geen kwaad woord over zeggen...al ben ik blij met de posting hieromtrent, want men slaat de nagel op de kop zoals het bij EIB werkelijk in de praktijk aan toegaat.

Groetjes,
sam
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

sam wrote:Beste,

... Het lijkt me evident dat je als eingebruiker in staat bent om zonder meerkost de software te hebben en alle aanpassingen zelf te doen. Alleen EIB ziet dat anders. Maar daar mag je hier blijkbaar geen kwaad woord over zeggen...al ben ik blij met de posting hieromtrent, want men slaat de nagel op de kop zoals het bij EIB werkelijk in de praktijk aan toegaat.

Groetjes,
sam
Sam,

Je hebt gelijk. Ik zou ook wel graag die software gratis zien. Bv als je bij Gira alle componenten koopt dat Gira deze software gratis bijlevert ofzo. Ik begrijp ook wel dat voor EIBA dit niet gratis kan. Zij ontwikkelen deze software (hoewel ik verdenk dat http://www.it-gmbh.de heel wat mee ontwikkelen). Zij verkopen dit niet voor een bepaald merk maar voor vele EIB merken. Dus die situatie is wel iets anders dan software van een fabrikant uitsluitend voor het programeren van die fabrikants hardware.
IK heb me er dus bij neergelegd dat ik zal moeten betalen voor deze software.
Langs de andere kant vind ik het niet zo heel erg, zolang de prijs betaalbaar blijft. Mijn hele project domotica zal zo'n 20.000 Euro gaan kosten, die 900 Euro is dan maar relatief vind ik (< 5% van de kost). Hoewel gratis is beter hoor.
Ik vind dat EIBA de software voor eindklanten moet kunnen beschikbaar stellen voor zo'n 100 a 150 Euro, want wij verdienen er toch geen geld aan. Dat electriciens er 900 Euro voor moeten betalen lijkt me logisch want zij kunnen bv per klant 100 a 200 doorrekenen (zeg maar afschrijven).
enfin alles is relatief. EIBA... nu is't aan jullie.
JOhan
Falcon10
DomoExpert

Post by Falcon10 »

Ik vind het ook een spijtige zaak dat EIB hier eigenlijk als een van de weinigen moeilijk over doet, of zoals gezegd, een kleine prijs voor vraagt. 150 euro zou ik ook zonder probleem neertellen voor de software.

Ik moet ook wel zeggen dat de software van EIB er ingewikkelder uitziet dan die van Qbus, dus misschien enerzijds goed dat enkel de domoticaplaatser de instellingen doet, anderzijds, zijn er ook ngo mensen die wat programmeerkennis hebben, en die het zelf ook zouden kunnen mits een goede handleiding erbij.
Dat je dan nog superveel moet betalen voor die software is eignelijk wel de spreekwoordelijke druppel, hoewel het natuurlijk ook de prutsers tegenhoud om het zelf te proberen.
Kan me voorstellen dat je als installateur ook niet staat te springen om elke paar dagen een prutser uit de nood mag gaan helpen omdat zijn halve domotica opeens kuren heeft omdat meneer des huizes even de dimmer wat wou aanpassen, maar opeens nu half zijn systeem niet meer werkt.

Mes dat dus langs 2 kanten snijdt.
Ik twijfel nog steeds tussen EIB en Qbus, 70 percent EIB, maar hetgene me dus echt nog wat tegenhoudt is de software :?
Post Reply