Ventieltjes voor sturing verwarming

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Ventieltjes voor sturing verwarming

Post by s2000jan »

Iemand een idee wat EIB stuurbare ventieltjes voor aan de collectoren van de verwarming kosten ? En is dit alles wat nodig is om - op termijn, dus niet vanaf de start - mijn verwarming te kunnen aansturen ?

Thanks!
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Post by EIB-FORUM »

Gebruik een EIB verwarmingsactor. Deze bestaat afhankelijk van het merk met verschillende uitgangen: 4, 6 ,8, ...

Aan elk van deze uitgangen kan je een ventiel koppelen dat je via de EIB verwarmingsactor kan aansturen. Het schakelen van het ventiel gebeurt via 220V.
Je hebt dus standaard CV-ventielen nodig die op 220V werken. (max. 50.00€)
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
Andropofke
DomoMember
Posts: 2
Joined: Fri Aug 18, 2006 3:52 pm

Post by Andropofke »

Ik heb een verwarming die gestuurd wordt door een domotica systeem en gebruik 2 soorten ventielen.

Kleine ventielen die op elke uitgang van een collector staan (kosten 30 euro) en een vetiel dat net voor een collector staat (kostte 100 euro) wanneer alle uitgangen van dat ventiel hetzelfde geschakend worden (bijvoorbeeld meerdere radiatoren in een grote ruimte).
wilm
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Jul 20, 2006 12:46 pm
Location: Rupelstreek - België
Contact:

Re:

Post by wilm »

Andropofke wrote:Ik heb een verwarming die gestuurd wordt door een domotica systeem en gebruik 2 soorten ventielen.

Kleine ventielen die op elke uitgang van een collector staan (kosten 30 euro) en een vetiel dat net voor een collector staat (kostte 100 euro) wanneer alle uitgangen van dat ventiel hetzelfde geschakend worden (bijvoorbeeld meerdere radiatoren in een grote ruimte).
Merk ventielen, waar gekocht ?
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

heel interresant, ben ik ook van plan.
Nu onlangs nog bij een verkoper van domoticasystemen geweest, en die wist te zeggen dat als je dus op elke leiding zo'n klep zet je ook nog een parallele by pass buis zou moeten hebeb, voor als nog teveel warm water onder druk in de buizen zit en alle kleppen staan toe.

Juist van die man, of niet ?
Zelf denk ik wel dat hij daar juist is, maar van verwarmingstechniek ken ik niets af dus :)
Post Reply