Dag allemaal,
Ik ben aan het overwegen om mijn PLC (digitale output - 24V) en de schakelkast (met relais 24V) op een afstand van ongeveer 15 m uit mekaar te plaatsen.
Als ik voor de bekabeling SVV (0.8) zou gebruiken, denken jullie dat hierbij problemen zouden ontstaan ?
Groeten,
Bruno.
Afstand PLC-output en relais
Moderator: Domotix-Moderators
Re: Afstand PLC-output en relais
We dat zou ik nu wel eens zeker willen weten .. ik ben van plan net hetzelde doen , mijn plc heeft wel relaiuitgangen 2A die ik ga gebruiken om 24volt relaistjes te sturen van Releco .. ,dan van jou zal met transitor uitgang zijn ..bruno wrote:Dag allemaal,
Ik ben aan het overwegen om mijn PLC (digitale output - 24V) en de schakelkast (met relais 24V) op een afstand van ongeveer 15 m uit mekaar te plaatsen.
Als ik voor de bekabeling SVV (0. zou gebruiken, denken jullie dat hierbij problemen zouden ontstaan ?
Groeten,
Bruno.
Een deel zou ik in een apparte kast op zolder steken , zodat ik op de zolder enkel stroom ( denk zelfs van ineens een 5G6 te trekken van beneden naar de zolder .. je weet nooit wat er later bijkomt) & uiteraard enkele SVV 16 kabels voor ingangen en uitgangen van PLC die beneden staat ..
Ik denk met SVV 0,8 15 meter perfect te doen is ..zelfs over langere dan afstanden 15 meter ..
Tom
afstand
Dit is geenenkel probleem, hieronder de berekening
R = rho * lengte / oppervlakte = 0.0175 * (2 * 15) / 0,8 = 0.65 ohm
stel dat een relais 5W verbruikt, dan heb je een stroom van 5 W / 24 VDC = 0.2A
Dus je spanningsverlies = 0.65 ohm * 2A = 1,3 V
Dus je hebt nog 24V - 1.3 V = 22.7V over om je relais te sturen, wat voldoende moet zijn.
R = rho * lengte / oppervlakte = 0.0175 * (2 * 15) / 0,8 = 0.65 ohm
stel dat een relais 5W verbruikt, dan heb je een stroom van 5 W / 24 VDC = 0.2A
Dus je spanningsverlies = 0.65 ohm * 2A = 1,3 V
Dus je hebt nog 24V - 1.3 V = 22.7V over om je relais te sturen, wat voldoende moet zijn.