hoi,
Onze installatie zal uitgevoerd worden met teleruptoren.
Zeker de vochtige kringen zullen we doen met dubbelpolige teleruptoren. De anderen misschien ook - ligt eraan wat prijsverschil is tussen enkelpolig en dubbelpolig....
Maar nu is mijn vraag hoe je een dubbelpolige teleruptor moet voorstellen op het eendraadsschema?
Een gewone teleruptor is zo'n rechthoekje met 2 winkelhaakjes in. Een dubbelpolige schakelaar heeft 2 vlagjes.
In het AREI document vind ik hier niets over...
Zou dit willen tonen op het eendraadsschema. Moet ik zelf een symbool fantaseren en dit op een legendeblad beschrijven? zoals 4 winkelhaakjes?
dubbelpolige teleruptor op eendraadsschema
Moderator: Domotix-Moderators
dubbelpolige teleruptor op eendraadsschema
- Attachments
-
- dubbelpolige teleruptor.gif (1.36 KiB) Viewed 16331 times
Ik zou overal dubbele steken (heb ik ook gedaan) ...
Als je dan al niet dubbelpolig onderbreekt, kan je minstens dat tweede contact gebruiken voor de bij velen zo noodzakelijke terugmelding van de toestand !
Maar ik heb alles dubbelpolig onderbroken ...
Groetjes,
Bart
Als je dan al niet dubbelpolig onderbreekt, kan je minstens dat tweede contact gebruiken voor de bij velen zo noodzakelijke terugmelding van de toestand !
Maar ik heb alles dubbelpolig onderbroken ...
Groetjes,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ik heb dubbelpolige teleruptoren geplaatst en het klassieke symbool gebruikt. De keurder heeft hier niets op gezegd. Zijn opmerking was dat je er altijd kan bijschrijven dat deze dubbelpolig zijn. Je mag op een ééndraadschema zeker commentaar zetten ivm secties, aantal geleiders etc... Zolang het maar overzichtelijk blijft.
teleruptor
Volgens de laatste berichten is het dubbelpolig onderbreken niet meer verplicht (of ben ik verkeerd ingelicht?). Nu als ik ga bouwen, zou ik alles dubbelpolig uitvoeren, als het veiliger zou zijn. Maar wie kan mij uitleggen waarom het veiliger is als ik 230VAC/0VAC heb...?